Annons

D50 och autofokus i auto

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Var med en kollega och köpte D50 till honom, han är nybörjare och vill köra i autoläget, då finns bara ett sätt med autofokus att den väljer att fokusera på närmaste sak!? För mig verkar det helfel, har aldrig själv kört i auto.
Hur fokuserar ni som kör i auto? det är väl inte alltid man vill ha det närmaste?? Och som nybörjare kan jag tänka mig att man lägger motivet i mitten av det man vill plåta och trycker av tills man lärt sig komponera bilden. Kan tänka mig att han kommer med massa bilder där han har missat skärpan pga detta.
Så min fråga (han frågar mig nämligen om allt) Hur hanterar ni detta som kör i auto eller programval på lämpligt sätt? Och är andra dslr lika på auto? Eller är det smart att ha det så på auto? Borde det väl vara iofs när man gjort det så?

Tja, auto är ju gjort för dem som bara siktar och trycker, och då är det nog bra att fokusprioritet är satt till närmaste objekt. Det blir till att använda motivprogrammen istället, eller som jag förespråkar, att lära sig S- eller A-lägena. Då har man själv full kontroll över bilderna istället för att kameran gör jobbet åt en. Det är inte så svårt. Det handlar "bara" om att lära sig hur bländare och slutartid hänger ihop. Sen slipper man att blixten ploppar upp när man inte vill och sånt;-)

Varför köper man en systemkamera om man bara siktar och trycker ?

Själv har jag aldrig förstått varför det finns helauto-lägen på systemkameror, det känns lite overkill att köpa en systemkamera och använda den som en kompakt.

/kent

Zoso skrev:
Varför köper man en systemkamera om man bara siktar och trycker ?

Själv har jag aldrig förstått varför det finns helauto-lägen på systemkameror, det känns lite overkill att köpa en systemkamera och använda den som en kompakt.
Det finns EN jävligt bra anledning, som inte är den avsedda, nämligen om man vill låna ut kameran till någon. "Ta en bild på mig" blir ju smått omöjligt om man ska förklara hela teorin för någon som inte är insatt. Då är det mycket bekvämt att peta in auto-läget, så är det bara att trycka på knappen.
Men för kameraägaren bör detta bara användas i nödfall, när man inte har tid att fippla eller känner sig väldigt osäker.

Makten skrev:
Det finns EN jävligt bra anledning, som inte är den avsedda, nämligen om man vill låna ut kameran till någon. "Ta en bild på mig" blir ju smått omöjligt om man ska förklara hela teorin för någon som inte är insatt. Då är det mycket bekvämt att peta in auto-läget, så är det bara att trycka på knappen.
Men för kameraägaren bör detta bara användas i nödfall, när man inte har tid att fippla eller känner sig väldigt osäker.

Ja där ser man, det fanns en bra nytta med det trots allt :)

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto