Annons

D60 och äldre obektiv????

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Kollade på nya D60 och där står hur den fungerar med olika objektiv. Bla står det att:

Icke-CPU: Autofokus stöds ej. Kan användas i exponeringsläge M, men exponeringsmätaren fungerar inte.

Varför fungerar inte exponeringsmätaren??? Om jag sätter objektiven på en gammal (helt CPUlös!!!!) FM funkar dess exponeringsmätare men inte D60´s mätare trots alla datorer i D60???? nån som kan förklara????

1: Använd gärna lite färre frågetecken så uppfattas du som seriösare.

2: Detta är inte direkt en nyhet. Ingen av Nikons billigare kameror ger eller har gett ljusmätning med icke CPU-objektiv sedan den digitala systemkameran introducerades. Antagligen är det ett smart val, eftersom en sådan funktion vore fullständigt bortkastad. De flesta använder nämligen inte manuella objektiv längre, och gör man det så kan man välja en dyrare kameramodell.

Makten skrev:
1: Använd gärna lite färre frågetecken så uppfattas du som seriösare.

2: Detta är inte direkt en nyhet. Ingen av Nikons billigare kameror ger eller har gett ljusmätning med icke CPU-objektiv sedan den digitala systemkameran introducerades. Antagligen är det ett smart val, eftersom en sådan funktion vore fullständigt bortkastad. De flesta använder nämligen inte manuella objektiv längre, och gör man det så kan man välja en dyrare kameramodell.

Tycker det skulle tillföra tråden en hel del att ange vilka hus det inte fungerar på.
Någon mer kunnig än jag som kan göra det.

Muni skrev:
Tycker det skulle tillföra tråden en hel del att ange vilka hus det inte fungerar på.
Någon mer kunnig än jag som kan göra det.
Det fungerar inte på:

D40(x)
D50
D60
D70(s)
D80
D100

D40(x) och D60 ger dessutom inte autofokus med objektiv som saknar AF-S (eller motsvarande från tredjepartstillverkare). Detta gäller alltså även CPU-objektiv av inte så modernt snitt. I stort sett alla fasta brännvidder med AF och äldre AF-zoomar, med andra ord. Dock får man ljusmätning med dessa.

ANNONS
Götaplatsens Foto