Annons

d70 slutartidsproblem, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

jfax

Avslutat medlemskap
Hejsan. Bytte just upp mig(?) från en samsung gx-1l system till en nikon d70. köpte den begagnad förresten.

Kameran verkar funka lite annorlunda.

Det som stör mig mest är att när jag har kameran inställd på manuell inställning (som jag använder mest) så byter kameran slutartid varannat kort, varför? och kan jag ändra det?

Exempel: Jag ställer kameran på 1/500s och fotar, därefter byter kameran till 1/160s varvid jag fotar och så går den tillbaka till 1/500s.
Den byter jämt tid, inte till samma tid när jag ställer in olika. men den är iaf konsekvent till vilken tid den byter till när jag ställt in en bestämd slutartid.

Någon som känner till något om det här?

jfax skrev:
Hejsan. Bytte just upp mig(?) från en samsung gx-1l system till en nikon d70. köpte den begagnad förresten.

Kameran verkar funka lite annorlunda.

Det som stör mig mest är att när jag har kameran inställd på manuell inställning (som jag använder mest) så byter kameran slutartid varannat kort, varför? och kan jag ändra det?

Exempel: Jag ställer kameran på 1/500s och fotar, därefter byter kameran till 1/160s varvid jag fotar och så går den tillbaka till 1/500s.
Den byter jämt tid, inte till samma tid när jag ställer in olika. men den är iaf konsekvent till vilken tid den byter till när jag ställt in en bestämd slutartid.

Någon som känner till något om det här?

Kan gaffling vara påslaget kanske?

den tar x antal (ofta tre) bilder på raken med olika slutartider
fast då brukar man ju behöva hålla avtryckaren nere under hela tiden...

Nej, ingenting sådant.

Den byter som sagt slutartid efter varje kort.

pendlar mellan inställt och ett annat.

Det andra är alltid bra exponerat, så det är väl någon auto-funktion, men jag är ju inte intresserad av sånt när jag fotar manuellt.

ingen som vet?

Kan du inte börja med att prova att ställa in kameran till att använda default inställningarna? Hade jag gjort direkt oavsett, om jag köpt en beg. kamera.

jfax skrev:
Som sagt, just bytt kamera. ingen aning om vad det betyder. förklara dig tack

Gaffling, eller "bracketing" innebär att du tar flera bilder av varje motiv oftast 3 och med exponering som ska varieras.

På D70 har jag för mig att man måste trycka tre gånger för att få alla tre exponeringarna om inte kameran står i c-läge.

Gaffling heter bracketing på engelska, förkortas av Nikon till BKT.

Står det BKT i displayen så kan du slå av funktionen med tumratten. (BKT-knappen intryckt, förstås).

Pekfingerratten väljer olika varianter av gaffling.

ANNONS
Götaplatsens Foto