Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Vitsen med inställningsmöjligheter är att man kan använda kameran som man vill istället för att den är "färdiginställd". Alltså känns det lite märkligt att fråga efter vilka inställningar man ska ha. Det bör du försöka lista ut själv. Klarar du inte det så tror jag att du tagit dig ordentligt med vatten över huvudet med denna kamera faktiskt.
Om jag rekommenderar de inställningar som jag själv använder så betyder det knappast att de passar dig, eller någon annan. Det går alltså inte att säga om de är "bra", eftersom det är en smakfråga.

Ja, trots att Martin och jag har lika kamera så skulle vi inte uppskatta att byta kamera med varandra.
Så personligt är det hur man vill att sin kameras användargränssnitt ska beté sig.

Nja, Frågan gällde inte mitt personliga val.....

Det gäller om fabriksinställningarna från början är helt kass eller inte.

Normalt börjar jag fota enligt tillverkarens rekommendationer, därefter påbörjas mitt sätt att se hur jag vill ha det.

Om däremot tillverkarens rekommendationer är kass så tar min process längre tid.

Ja, jag har säkert tagit vatten över skalpen, det har jag gjort många gånger.

Men, varför göra samma misstag som andra redan från början, det förstår jag inte......

Jag har ingen aning om vilka fabriksinställningarna var. Efter att ha "lekt" lite med kameran i kanske en timme så satte jag mig och systematiskt ställde in varenda liten inställning efter eget huvud. Metodiskt, rad efter rad i menysystemet. Att jag kunde göra så utan att plöja hela manualen först beror delvis på att jag hade en D200 innan, men den eminenta hjälp-knappen funkar mycket bra om man från början har koll på de tekniska funktionerna.
Manualen tycker jag för övrigt är helt värdelös. Den innehåller 90% utfyllnads-ordbajsande, och det står knappast särskilt mycket där som man inte begriper själv faktiskt. Det man inte begriper finner man heller inte i manualen, kanske är ett bättre sätt att beskriva det.

Det enda jag egentligen kan rekommendera dig är att inte vara rädd för auto-ISO. Det är en otroligt användbar funktion som många av någon underlig anledning har svårt att förstå möjligheterna med. De brukar hävda att de vill ha kontroll, vilket man naturligtvis har om man ställt in funktionen efter eget huvud.

I övrigt funkar den som vilken systemkamera som helst, bara det att det finns en herrans massa möjligheter att "customisera" små inställningar här och där. Man kan tilldela olika funktioner till knappar, så att man kommer åt dem lättare. Man kan bygga upp menybanker med färdiga inställningskombinationer för olika tillfällen, både rent tekniskt men också bildinställningsmässigt.

Om du känner att du har noll koll så är det nog lika bra att låta inställningarna vara som de är, tills du kommit igång lite. Men vänta för all del inte för länge. Att inte utnyttja möjligheterna som finns är väldigt synd med en så kompetent kamera. Lite som att acceptera stolinställningen i bilen som den var från fabrik för att man inte orkar lista ut hur man gör för att ändra den;-) Eller om vi återknyter till trådens kärnfråga; som att fråga någon annan hur de brukar ställa in bilstolen och sedan anamma den personens inställning. Det är en dålig lösning, som du säkert förstår.

Jag har ingen aning om vilka fabriksinställningarna var. Efter att ha "lekt" lite med kameran i kanske en timme så satte jag mig och systematiskt ställde in varenda liten inställning efter eget huvud. Metodiskt, rad efter rad i menysystemet. Att jag kunde göra så utan att plöja hela manualen först beror delvis på att jag hade en D200 innan, men den eminenta hjälp-knappen funkar mycket bra om man från början har koll på de tekniska funktionerna.
Manualen tycker jag för övrigt är helt värdelös. Den innehåller 90% utfyllnads-ordbajsande, och det står knappast särskilt mycket där som man inte begriper själv faktiskt. Det man inte begriper finner man heller inte i manualen, kanske är ett bättre sätt att beskriva det.

Det enda jag egentligen kan rekommendera dig är att inte vara rädd för auto-ISO. Det är en otroligt användbar funktion som många av någon underlig anledning har svårt att förstå möjligheterna med. De brukar hävda att de vill ha kontroll, vilket man naturligtvis har om man ställt in funktionen efter eget huvud.

I övrigt funkar den som vilken systemkamera som helst, bara det att det finns en herrans massa möjligheter att "customisera" små inställningar här och där. Man kan tilldela olika funktioner till knappar, så att man kommer åt dem lättare. Man kan bygga upp menybanker med färdiga inställningskombinationer för olika tillfällen, både rent tekniskt men också bildinställningsmässigt.

Om du känner att du har noll koll så är det nog lika bra att låta inställningarna vara som de är, tills du kommit igång lite. Men vänta för all del inte för länge. Att inte utnyttja möjligheterna som finns är väldigt synd med en så kompetent kamera. Lite som att acceptera stolinställningen i bilen som den var från fabrik för att man inte orkar lista ut hur man gör för att ändra den;-) Eller om vi återknyter till trådens kärnfråga; som att fråga någon annan hur de brukar ställa in bilstolen och sedan anamma den personens inställning. Det är en dålig lösning, som du säkert förstår.

Vackert, där kom ett av argumenten fram.

Det var väl inte så svårt..................

Nej, men jag rekommenderade ju inte någon specifik inställning heller;-)

Hej Martin
Du gillar ju uppenbart att skriva och tycka.
Vad tycker du om de grundinställningarna som förordas i länken?

Ja, jag vet att du innan ett enda kort är taget med en ny kamera så har du ställt om allting, förhoppningsvis till det bättre.

Men kan du kommentera dessa inställningar?

Tycker som många andra här att det är sjukt mycket smaksak som spelar in. Jag och en polare hade varsin D200 förut och hade helt skilda åsikter om vilka inställingar som var bra.
Också har man ju oftast ett hum om vad man nu gillar baserat på vad man har haft för inställningar på sin gamla kamera.

MEN, i och med att du vill ha såna här tips (och jag fattar att det mest handlar om pepp inför att du snart får en ny kamera att klämma på) så kan jag väl efter att ha skummat igenom det snabbt i stort sett rekommendera dom inställningarna på sidan du länkade till.

Jag gillar dock tumfokus och att kameran ALDRIG håller igen för att den inte tycker att bilden är skarp. Vill alltid kunna trycka av en bild.

Personligen använder jag Live View då och då och tycker om att ha den på AE-ON knappen istället för att behöva ratta in den permanent på hjulet uppe till vänster. Då slipper man situationer där man har glömt ställa tillbaka kameran på S/CL/CH och LV hoppar igång när man egentligen ville ta en bild.

Personligen gillar jag att man kan ställa in stödlinjer i sökaren och så har jag kopplat den virtuella horisonten till Fn-knappen. Fungerar grymt bra vid handhållen fotografering av arkitektur, landskap och liknande.

Eftersom jag kommer från Canon så har jag ställt in så att exponeringsparametrarna går åt "rätt" håll :)

Läs manualen, annars kommer du garanterat missa något, finns ju en hel justera till ens personliga stil. Annars tycker jag kameran är fantastiskt logisk.

Lycka till.

D700 inställningar..

Är helt färsk med d700. Det är lätt att gå vilse bland alla inställningar. Det här skulle kunna vara en tråd för tips och tricks för kring detta.

Mitt nuvarande problem:
Fokuspunkterna visar sig inte förrens efter exponering (!) när jag använder mig av C (omkopplaren frampå huset nedtill) och auto på omkopplaren bakpå huset.
(Fokuseringen fungerar ändå.)

Ska det vara så eller är det någon inställning som ska fixas (tillbaka)?

Någon som vet?

Här hittar du en liknande diskusion, i första inlägget hittar du en länk med några tips.

Jag tycker du ska läsa manualen några gånger så att du får en känsla för vad som finns att tíllgå, sedan kan du vid behov göra anpassningar i en eller flera av inställningsbankerna.

En bra funktion i D700 är i alla fall "Min meny", dit kan du kopiera de menyer som du ofta ändrar. I "Min meny har man sina favoriter samlade på ett ställe och slipper i stressade situationer ödsla tid på att leta rätt på dem i de andra menyerna.

Är helt färsk med d700. Det är lätt att gå vilse bland alla inställningar. Det här skulle kunna vara en tråd för tips och tricks för kring detta.

Mitt nuvarande problem:
Fokuspunkterna visar sig inte förrens efter exponering (!) när jag använder mig av C (omkopplaren frampå huset nedtill) och auto på omkopplaren bakpå huset.
(Fokuseringen fungerar ändå.)

Ska det vara så eller är det någon inställning som ska fixas (tillbaka)?

Någon som vet?

Innan någon annan bemödar sig med att svara nu när jag hittat det sälv.. ja det ska vara så enl manualen. Förstår inte riktigt varför bara....

ANNONS
Götaplatsens Foto