Annons

D7000

Jag har nu suttit en god stund och studerat testbilder på på dprevew o IR, bilder från 60D, D7000, D300s, D3s, K5 o A580 i olika iso-inställningar. Allt gick inte överallt, från IR kan konstateras att 60D ger aningen med detaljer än D7000 o A580 och A580 brusar mindre än D7000, i dprevew kan kostateras att D3s har mer likheter med 60D än D7000. En intressant iaktagelse är färgåtergivningen av Martinekapsylen, tvärt mot vad du påstår om vägverkets plastkoner. Skulle jag göra en rankning mellan 60D, K5 och D7000 utifrån detta så bleve det K5, 60D och sist D7000, men skillnaden är mycket liten. Summan av allt detta, det handlar om mycket bra kameror med små skillnader, tester ska ju enligt mig alltid tas med en nypa salt, provfotgrafering även i labb blir inte alltid helt lika utförda. Så här uppfattade jag det, andra har kanske andra ögon.

Skillnaden mellan kameror är ofta påfallande liten så länge scenen är statisk, kontrollerad och välbelyst.

De stora skillnaderna kommer inte förrän vid krävande scener (kontrast, blandljus) när man själv använder kamerorna. Även hur väl AF-systemet fungerar vid rörliga motiv (vilket avgör den faktiska skärpan) påverkar. Slutligen när man bildbehandlar bilderna tex lyfter skuggorna 1-2 EV, gör NR och skärpning. Då märks den faktiska kvaliteten i kameran.

D300, D3 och D3s på ISO 6400. Enligt labdata är D3s ca 2 EV bättre än D300 på ISO 6400. Är den skillnaden påfallande i faktisk bild?

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D300vsD3vsD3sISO6400crop.jpg (100% crops)
 

Bilagor

  • D300vsD3vsD3s.ISO6400.crop.2.jpg
    D300vsD3vsD3s.ISO6400.crop.2.jpg
    82 KB · Visningar: 1,031
Senast ändrad:
Ja hur skall man tolka dina resultat Tore, mycke trevligt att se dina redovisningar, det går ju åt en hel del tid för dig framför Datorn.

Det intressanta tycker jag är att dina resultat kan ses som både upplyftande och nedslående.
Ägare av D300 kan lungt sitta kvar och hävda att den gamlingen fortfarande håller jämna steg
även med nyproducerade sensorer.

Eller skall man tolka att ingenting har hänt på brusfronten, vilket kan ses som nedslående.
har även förstått att du Tore är mycket skicklig med behandlingsprogrammen, olika plugin, skärpning osv. Vad jag förstått så hämtar gubbarna på Foto mycke material hur Raw.bilderna när dom testar Canon-kameror, vid senaste Foto och test av 60D finns en bild i skogsmiljö där dom tagit många Raw.bilder och valt ut den skarpaste, dom har suddat, dom har lyft, dom har städat. jäklar vad arbete dom har lagt ner för att få visa vad kameran kan

För ett kort ögonblick trodde jag det handlade om en Iso6400 bild, som dom jobbade med.
Nej det var en iso-800 bild, som då tydlingen krävde en hel del brusstädning och joxande.
Bilden dom valt var en svensk djungelbild och inte den lättaste kan man tro.

Det kanske till och med är så att ur den ännu äldre Nikon D200 kan en skicklig hanterare av Raw plocka fram högisobilder av bra kvalitet. Att man inte ser skillnad i färdig bild mellan D300 och D3s med höga isotal hur skall man se på det, glädjande eller oroande.

//Bengt.
 
Jo, Mikael, visst ser jag skillnader i deprevew:s olika bilder och jag tror nog att det kan skilja mellan olika kameror. men när deprevew får fram skillnader som inte framgår någon annanstans finns skäl att misstänka att de helt enkelt inte är tillräckligt noggranna i sina tester, de håller inte för att granskas i lupp eller att göra långtgående slutsatser från. Jämför färgåtergivning av färgtexttavlor hos andra testare och jämför. Nu vet jag inte vilken nyans martinekapsyler har så jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, bara att de där testerna inte verkar förtroendeingivande, jag har också tidigare sett att det kan finnas en del faktafel i deras jämförelsetabeller. Det finns alla skäl att granska också granskare.
 
Nikon/Sony har tagit ett nytt språng mycket pga Sonys Column-Parallel A/D Converter och minskat läsbrus , det pågår kul diskussioner på dpreview att kamerorna K5 och D7000 kan användas isolöst utan försämringar .
Dvs använd raw och justera sedan bilden med rawprogrammet i vanlig ordning , ställ kameran på 100iso och underexponera tills du får de värden du vill ha i olika ljussituationer vad det gäller bl/tid.
Canon har för tillfället ingen liknande lösning enligt exv Sheehy, Bob2 mfl
 
Nikon/Sony har tagit ett nytt språng mycket pga Sonys Column-Parallel A/D Converter och minskat läsbrus , det pågår kul diskussioner på dpreview att kamerorna K5 och D7000 kan användas isolöst utan försämringar .
Dvs använd raw och justera sedan bilden med rawprogrammet i vanlig ordning , ställ kameran på 100iso och underexponera tills du får de värden du vill ha i olika ljussituationer vad det gäller bl/tid.
Canon har för tillfället ingen liknande lösning enligt exv Sheehy, Bob2 mfl

Kan det vara så att Nikon/Sony har slopat den analoga ISO-förstärkningen helt?

Om så är fallet borde resultatet bli i princip lika oberoende om du ökar "ISO" i kameran eller råkonverteraren. Någon som vet var ISO-förstärkarna brukar ligga (på sensorn eller utanför)?
 
Nu har jag lagt en beställning på en D7000 + 16-85-objektivet hos misco. Får se hur länge man får vänta tills dom får in den också. Hoppas i veckan..
 
Verkar vara käpprätt att få tag på en D7000. Nån som har en uppfattning om det har att göra med att det är en väldigt stor efterfrågan eller pga Nikon har låg tillverkningsfart? Eller är det kanske en blandning.
 
Så här är det väl nästan alltid när en ny modell kommer, det finns ju inga gamla lager att hämta från. En lösningen vore väl att sprida ut ett rykte om att den nya modellen är skräp, så att efterfrågan dämpades.
 
Verkar vara käpprätt att få tag på en D7000. Nån som har en uppfattning om det har att göra med att det är en väldigt stor efterfrågan eller pga Nikon har låg tillverkningsfart? Eller är det kanske en blandning.


Mattssons Foto i Lund hade flera när jag talade med dom sist 046 148500
det råder komponentbrist just nu, mao så kommer det att ta ett tag innan den stora efterfrågan på alla Nikonkameror kommer att tillgodoses, Nikon säljer som aldrig förr.
 
Mattsons i Lund har i alla fall två mindre nu.. Jag fick tag i ett hus och kunden före mig bar iväg ett kit. De hade både D7000 och K5 för demo i alla fall.
 
Heta pixlar

Hur många heta pixlar kan anses vara acceptabelt? Med linslocket på kan jag tydligt se 7-10 st i liveview-läget på min D7000. Är det ett ex att lämna tillbaka eller är det normalt?
 
Hur många heta pixlar kan anses vara acceptabelt? Med linslocket på kan jag tydligt se 7-10 st i liveview-läget på min D7000. Är det ett ex att lämna tillbaka eller är det normalt?

Syns din heta pixlar i färdig bild? Lägg upp en bild så att vi får se hur det ser ut..

Jag ser inga i mina filer från D7000.
 
Komponentbrist!!! Det väcker onekligen en del frågor, vilka komponenter och från vilken leverantör? Dålig planering eller har man inte betalt sina inköp ? Har Sonys framgångar betydelse? Sony är av naturliga skäl mer intresserade av att sälja kompletta kameror än enbart sensorer. Japans ekonomi befinner sig numera i kris, att i det läget, som Nikon, vara beroendde av en konkurent har sina risker.
Detta bara spekulationer, någon som ver mer? Apropå försäljning, ett ex. från Cyberphoto
 

Bilagor

  • Cyberphoto förs..png
    Cyberphoto förs..png
    10.1 KB · Visningar: 650
Beror väl lite på om Cyberphoto räknar skeppade kameror eller om dom räknar inneliggande restande ordrar också på den topplistan iofs. Men lite oroväckande är det, dock tror jag det kommer finnas nog många D7000 för att tomten ska kunna leverera i god kvantite på julafton :)
 
ANNONS