Annons

D7000

Komponentbrist!!! Det väcker onekligen en del frågor, vilka komponenter och från vilken leverantör? Dålig planering eller har man inte betalt sina inköp ? Har Sonys framgångar betydelse? Sony är av naturliga skäl mer intresserade av att sälja kompletta kameror än enbart sensorer. Japans ekonomi befinner sig numera i kris, att i det läget, som Nikon, vara beroendde av en konkurent har sina risker.
Detta bara spekulationer, någon som ver mer? Apropå försäljning, ett ex. från Cyberphoto

Det kan ju vara egenproducerade komponenter som det är brist på, en knapp, chassit, ja i stort sett vad som helst som är D7000-unikt. Det kan vara problem i tillverkningslinan för D7000. Behöver ju inte betyda ett skvatt mer än att det tar lite tid att få iväg grejjorna.

Tror inte att man behöver skrika varg så snart Nikon (eller någon annan) har problem att leverera.

Sony som komponentleverantör är väl i lika stor som Sony konsumentförsäljning om inte större. Att de skulle börja montera ner sitt goda ryckte i den sektorn ser jag som mycket osannolikt. Då får nog hellre DSLR-tillverkningen gå i graven om så krävs.
 
Någon på dpreview skrev att det är en fabrik i Thailand som ensam tillverkar alla D7000-hus och kapaciteten var därefter.

Eller här var det:

"The D3000, D3100, D5000, D7000, D90, and D300s are all made in the Thailand plant. That plant has a maximum capacity of somewhere over 3m units a year. Let's be generous and say 3.6m. That's 300k units a month."
 
Någon på dpreview skrev att det är en fabrik i Thailand som ensam tillverkar alla D7000-hus och kapaciteten var därefter.

Eller här var det:

"The D3000, D3100, D5000, D7000, D90, and D300s are all made in the Thailand plant. That plant has a maximum capacity of somewhere over 3m units a year. Let's be generous and say 3.6m. That's 300k units a month."

Så du menar att 300 000 kameror i månaden är dålig kapacitet?
10 000 om dan är väl rätt rappt.
Tror alla utom PRO kamerorna är tillverkade i Thailand och har varit så rätt länge
 
Absolut inte, men möjligtvis i kontext av diskussionen och den nuvarande (globala) efterfrågan, och att det har gått en månad sen kameran släpptes. Menade inte att lägga in något större värde i det.

Sen antar jag att man avsåg enheter allt som allt, inte enbart D7000 - vad nu det innebär i praktiken. Kanske är det D7000 för fulla muggar nu. Sen finns ju en mängd andra variabler som hur länge den har varit i produktion bakåt i tiden, och att det bara är ett lösryckt citat från dpreview - som man väl iofs inte behöver betvivla allt för mycket, men att det säkert är mer komplicerat än det framställs där.
 
Fick tag på ett ex. idag med 18-105 optiken.
Överraskande bra optik för att vara kit-optik. Är dock lite seg AF på det men man ska nog inte kräva så mkt. av det.

Byggkvalitén är (som vanligt) bra när det är från Nikon. Nu ska man bara hitta något bra tillfälle att testa huset också. Är särskilt intresserad av hur bra den kommer att prestera på högt iso som jag har saknat när man är ute på kvällsevenemang som sport och musik för min del.

Får även trixa lite med videofunktionen och hur det är med AF som den verkar ha en tendens att tappa ibland(av vad jag har sett på youtube m.m.).
Annars så får man helt enkelt köra med manuell fokus :)

Kommer säkerligen att skaffa mig ett batterigrepp som man blivit bortskämd med på förra kameran. Men det får bli senare.

Kom gärna med frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan när jag har fått ett bättre bild av hur kameran är :)
 
Undrar hur länge man ska behöva vänta på 16-85-kitet.. Verkar ju som att det finns flest ex. av 18-105-kitet tyvärr..
 
Fick tag på ett ex. idag med 18-105 optiken.
Överraskande bra optik för att vara kit-optik. Är dock lite seg AF på det men man ska nog inte kräva så mkt. av det.

Byggkvalitén är (som vanligt) bra när det är från Nikon. Nu ska man bara hitta något bra tillfälle att testa huset också. Är särskilt intresserad av hur bra den kommer att prestera på högt iso som jag har saknat när man är ute på kvällsevenemang som sport och musik för min del.

Får även trixa lite med videofunktionen och hur det är med AF som den verkar ha en tendens att tappa ibland(av vad jag har sett på youtube m.m.).
Annars så får man helt enkelt köra med manuell fokus :)

Kommer säkerligen att skaffa mig ett batterigrepp som man blivit bortskämd med på förra kameran. Men det får bli senare.

Kom gärna med frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan när jag har fått ett bättre bild av hur kameran är :)

Själv har jag bara lyckats testa hög-iso-egenskaper, jag har varit upptagen med annat när vädret har tillåtit. Men af fungerar riktigt bra, säger jag som är van vid nikon d3000 med sina 9 af-punkter :)
(Då har jag fotograferat massvis av småfågel som rör sig väldigt fort)
 
Hade gett upp hoppet och avbeställde min idag. Tänkte vänta tills de kom in i mängder man hade chans på. Men råkade passera mattsons i Lund och vipps, de hade ju =)
 
Inte direkt.
Men mitt behov är ett bokslutsavdrag för 2010. De förklarade jag då jag beställde kameran. De förstod mig, tror jag.
Men å andra sidan vill jag bara ha huset, inget "kit."

Men om du har en bekräftad beställning kan du ta det på innevarande år även om faktisk leverans sker efter årsskiftet, det är beställningsdatum som då gäller om jag inte minns helt galet.
 
Men om du har en bekräftad beställning kan du ta det på innevarande år även om faktisk leverans sker efter årsskiftet, det är beställningsdatum som då gäller om jag inte minns helt galet.
Ja, iaf om beställningen är bindande (för köparen alltså) borde den kunna jämställas med en faktura när det gäller bokslutet.
 
Är det verkligen så?

Har du ingen faktura och ingen vara, förrän 2011, så har du ju heller ingen skuld till någon leverantör. Inget har hänt i ditt företag, så hur ska man kunna redovisa en skuld/kostnad?

Om det är en vara du förbrukar, direkt vid beställning 2010, så kan du förmodligen ta upp det som en interim leverantörsskuld, tills dess att fakturan anländer 2011 (och den kan aldrig redovisas annat än 2011). Men en vara du inte fått, och inte fått faktura på, förrän 2011? Nja, jag är osäker, för du har som sagt inte någon skuld/kostnad att redovisa i det läget.

Vad jag personligen skulle gjort, är att beställa kameran och betala med kredit-/betalkort, för då har du skaffat dig en reell skuld till kortföretaget, som man utan diskussion eller tvekan kan bokföra.
 
Oj? Kan det räknas så?

Gjorde en liknande grej för något år sedan; betalade för varan som för stunden inte fanns inne (26dec)
Fick således kvitto på köp, men fick inte varan för än någon vecka senare.( januari året därpå)
Ok för mig å skatteverket har inte hört av sig, så det funkade den gången.

Men just denna gång är jag lite ivrig och ser gärna varan i samband med betalning, mest för att jag är nyfiken!
 
De finns....

Efter ungefär fyra års velande har jag äntligen kommit till skott och köpt en systemkamera. Det blev D7000. Jag har läst och läst och läst om kameror här på sidan, men bara lyckats inhandla en Canon G10 tidigare, men nu hände det till slut!!!!
Jag vandrade helt sonika in på expert i Valbo köpcentrum och frågade om de hade ngn hemma....de hade en i demo och ytterligare två på lager. Så jag slog till. 18-105 kitet närmare bestämt.
MediaMarkt i Valbo hade endast hus, men ett flertal av den varan....
Även Fotobaren i Sandviken har EN kamera kvar, även där gäller det 18-105 kitet. Så den finns lite överallt, iaf i mina nejder. Välkommen :D

(Detta var runt 18:40 igår kväll)
 
Jag har en beställning liggande hos Cyberphoto och jag var tydligen nr 37 i kön.
Är det någon annan som har fått sin D7000 levererad från Cyberphoto och vet vilket nr de hade i kön?
Så jag kan få en liten aning om hur länge jag kan tänkas få vänta?
 
Jag har en beställning liggande hos Cyberphoto och jag var tydligen nr 37 i kön.
Är det någon annan som har fått sin D7000 levererad från Cyberphoto och vet vilket nr de hade i kön?
Så jag kan få en liten aning om hur länge jag kan tänkas få vänta?

Nr 5 och den skickades den 5/11 (bara hus)...
 
Senast ändrad:
ANNONS