Annons

D80 med gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Någon som vet on D80 kan hatera de äldre objektiven? Dvs AI AIS etc.

D70 kan ju inte mäta ljus genom äldre objektiv.

D200 kan detta och det går att nyttja objektiv sedan stenåldern på den.

D80 följer linjen från D70 där ljusmätning inte möjligt i så gamla linser. Tyvärr får man väl säga men något måste man ju få för de där 6000kr man betalar extra :) Man får helt enkelt gå på histogramen och granka bilderna "ockulärt" för att hitta rätt exponering.

Ingen ljusmätning alls då?
Tänkte på F5, där centrum. och spot funkar väl med både ai och ais. Eller minns jag fel? (men, ja... en helt annan kamera...)

Riktigt surt jo. De som använder Pentax får ljusmätning med äldre objektiv, till och med på budgethusen.

Märkligt att Nikon ska va sämre. Vore dem lite smarta borde där ha funnits stöd för äldre objektiv på D80.

Pentax, tror jag kommer att bli ett hot för såväl Canon som för Nikon tack vare att man inte måste byta system när det är dags att köra mellanformat.

Objektiven passar såväl för 35mm som mellanformat, och de som varit smarta nog att köpa skarp och ljusstark optik direkt slipper i viss utsträckning att köpa nytt.

Det är inte utan att jag börjar undra om jag valde rätt när jag satsade mina slantar på Nikon.

Jag valde Nikon till stor del p.g.a kompatibiliteten med äldre objektiv.
Köpte till stor del äldre MF optik av hög kvalitet för cirka 700-900kr st

Vilken ny användare skulle inte uppskatta en sån möjlighet?, till en ekonomiskt smidig start.
Väljer man bara rätt är objektiven så pass bra så att de behöver knappast bytas ut mot nya inom överskådlig framtid.

Visst, Nikon vill naturligtvis sälja objektiv, och det gör dem också. Om jag inte är helt fel ute så säljs det överlag mest Zoomar idag, troligvis är det på macro-sidan som folk fortfarande satsar på fast optik.

Med andra ord tror jag inte att Nikon skulle göra nån större förlust ifall folk kunde klara sig med begagnat till en början. Zoomar lär alltid vara eftertraktade.

och försäljning av nya fasta objektiv håller mer eller mindre på att stanna upp, med undantag för macro och kanske även vidvinkel i viss utsträckning.

Men nu måste jag köpa en D200 om jag på ett smidigt sätt vill kunna fortsätta använda MF objektiv.

D1x ser jag inte riktigt som ett alternativ.

Ska bli intressant att se hur det blir i framtiden för Nikon.

För eller senare får dem nog lov att gå över till FF iaf, och då lär de flesta som köpt dyra DX-objektiv bli allt annat än glada.

schaki skrev:
Objektiven passar såväl för 35mm som mellanformat, och de som varit smarta nog att köpa skarp och ljusstark optik direkt slipper i viss utsträckning att köpa nytt.
Fast jag tror att de som köper dyr mellanformatsoptik för att använda till sin småbildspentax är lätt räknade. Du kan ju inta använda småbildsoptiken på mellishusen, det är bara andra hållet det går åt. Dessutom kastas man tillbaka till 50-talet och förlorar automatisk nedbländning.

Att montera mellisoptik på en småbildskamera om man inte kräver automatisk nedbländning går lätt oavsett märke på kameran.

schaki skrev:
Riktigt surt jo. De som använder Pentax får ljusmätning med äldre objektiv, till och med på budgethusen.

Märkligt att Nikon ska va sämre. Vore dem lite smarta borde där ha funnits stöd för äldre objektiv på D80.

1) Det hade gjort avsevärt D80 dyrare, mekaniska komponenter som avkännarmekanismen för bländaren hos äldre objektiv är en ganska dyr pryl. Mycket dyrare än finesser de kan lägga in programvaran.
2) Som Johan Mörck var inne på, mätning med äldre objektiv är en funktion som Nikon valt att se som en proffs-/semiproffsfunktion och har med på de kamerorna. Vilket säkert delvis beror på 1).

Är du inte upprörd över att D50/D70 har så dåligt stöd för AF med ljussvaga objektiv? Det fungerar bättre med D80/D200 (med CAM1000) och ännu mycket bättre med D2X/D2Xs/D2H/D2Hs (med CAM2000).

Vill man ha finesser får man betala för dem. Sånt är livet.

Pentax, tror jag kommer att bli ett hot för såväl Canon som för Nikon tack vare att man inte måste byta system när det är dags att köra mellanformat.

Det är inte utan att jag börjar undra om jag valde rätt när jag satsade mina slantar på Nikon.

Jag valde Nikon till stor del p.g.a kompatibiliteten med äldre objektiv.
Köpte till stor del äldre MF optik av hög kvalitet för cirka 700-900kr st

Och de går utmärkt att använda på alla Nikon-kameror. Jag har aldrig riktigt förstått varför många är så upphängda på att det inte går att fotografera utan mätning/tidsautomatik ...? Själv lider jag mer bristen på AF när jag kör min gamla fina 105/2,5 på D70 -- i synnerhet som mattskivan på D70 inte riktigt lämpar sig för fokusering med så tunnt skärpedjup.

Vilken ny användare skulle inte uppskatta en sån möjlighet?, till en ekonomiskt smidig start.
Väljer man bara rätt är objektiven så pass bra så att de behöver knappast bytas ut mot nya inom överskådlig framtid.

Men vad är det som hindrar dem? Som du säger får man underbart fina gamla objektiv avsevärt billigare än motsvarande nya. En mindre obekvämlighet som att inte få ljusmätning ... Äsch.

Visst, Nikon vill naturligtvis sälja objektiv, och det gör dem också. Om jag inte är helt fel ute så säljs det överlag mest Zoomar idag, troligvis är det på macro-sidan som folk fortfarande satsar på fast optik.

Med andra ord tror jag inte att Nikon skulle göra nån större förlust ifall folk kunde klara sig med begagnat till en början. Zoomar lär alltid vara eftertraktade.

och försäljning av nya fasta objektiv håller mer eller mindre på att stanna upp, med undantag för macro och kanske även vidvinkel i viss utsträckning.

På konsumentsidan dominerar zoomar stort, det är riktigt, och det är den överlägset största marknaden och förmodligeh den största inkomstkällan för Nikon och de andra tillverkarna. Men yrkesfotografer och den relativt stora gruppen avancerade amatörer vill ofta ha fast optik till sådana uppgifter där zoomar av olika skäl inte riktigt kan göra jobbet (t.ex. där det krävs extrema optiska prestanda eller mycket hög ljusstyrka).

Så vi kommer gissningsvis att se ett allt större utbud av både billiga och lite dyrare zoomar, det är där de största intäkterna ligger. Men de fasta objektiven kommer att finnas kvar, var inte orolig :)

Men nu måste jag köpa en D200 om jag på ett smidigt sätt vill kunna fortsätta använda MF objektiv.

Du har histogram, och kan desstom se bilden efter tagning ... Vad är problemet? Jag och många med mig har fotat helmanuellt i många år utan någondera och klarat oss utmärkt. Se frånvaron av ljusmätare som nyttig träning istället, man ska inte lite för mycket på mätare :)

D1x ser jag inte riktigt som ett alternativ.

Det är en kool kamera som man ofta kan få till rena vrakpriset med tanke på vad kameran klarar. Tyvärr äter de ju tydligen batterier som jag äter godis ungefär ... :)

Ska bli intressant att se hur det blir i framtiden för Nikon.

För eller senare får dem nog lov att gå över till FF iaf, och då lär de flesta som köpt dyra DX-objektiv bli allt annat än glada.

Gå över ... Jag tror också de kommer att släppa en kamera med större sensor med tiden, men de kommer med lika stor sannolikhet att fortsätta göra kameror med mindre sensorer. Det kommer att dröja väldigt många år innan stora sensorer blir så billiga att tillverka att de går att bygga konsumentkameror (framtidens D40/D50/D70/D80) kring dem.

Dessutom kommer sannolikt FF-kameror att känna av att du sätter en DX-optik på dem och då automatiskt köra med en mindre del av sensorn. Som högfartsläget i D2X. Big deal.

Jag har sedan länge velat ha tag i en 17-55, jag skulle fortfarande vilja ha en även om Nikon släppte en FF-kamera nästa vecka ... Faktiskt ännu mer: Då skulle det nämligen plötsligt gå att få tag i en 17-55 begagnad till ett vettigt pris när en massa nötter paniksäljer dem på Blocket :)

Min D70 slutar inte fungera om de släpper en FF-kamera, och inte min D2H heller. Dessutom skulle det (utöver många dx-objektiv) säkert komma ut en massa fina D2X på begagnatmarknaden så man kunde skaffa en sådan också ...

Det är mest därför jag önskar att Nikon släpper en FF-kamera snart! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto