Jonas gbg
Aktiv medlem
Jag har aldrig använt PPL eller Canon-skrivare men väl andra märken. Och jag använder Qimage för det extrema fåtal av bilder jag skriver ut på den lasern som står hemma just nu... Så följande rader baseras på användning av Qimage i allmänhet:
- [...]
- Många användare rapporterar att trycken från Qimage One är tydligt bättre än från Lightroom eller Canon Professional Print and Layout, särskilt när det gäller detaljrikedom och färgexakthet. Slut Citat.
- Att resultatet är bättre än från Lr förvånar mig inte, jag själv tycker att utskrifts kvalitéten från Lr är dålig i jämförelse med PPL, men att PPL i jämförelse med Qimage One skulle vara dålig finner jag överraskande.
Qimage är ett jättefint litet program som ger en total kontroll av utskrifter. Där ingår allt från bästa skärpningsmetoderna till färgkontroll och layout av utskriften (flera bilder på samma pappersark när det passar bra).
Gränssnittet är knasigt, hjälpen är knasig (learning by example (and doing)), resultatet är toppen.
När jag gör i ordning bilder för utskrift hos andra (Götaplatsen foto eller Crimson) gör jag tif-fil(er) i Qimage och låter externa skrivare skriva ut dessa. Alltid.
Jag har aldrig använt funktionen underhåll av bläck-kanaler.