Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
  • [...]
  • Många användare rapporterar att trycken från Qimage One är tydligt bättre än från Lightroom eller Canon Professional Print and Layout, särskilt när det gäller detaljrikedom och färgexakthet. Slut Citat.

• Att resultatet är bättre än från Lr förvånar mig inte, jag själv tycker att utskrifts kvalitéten från Lr är dålig i jämförelse med PPL, men att PPL i jämförelse med Qimage One skulle vara dålig finner jag överraskande.
Jag har aldrig använt PPL eller Canon-skrivare men väl andra märken. Och jag använder Qimage för det extrema fåtal av bilder jag skriver ut på den lasern som står hemma just nu... Så följande rader baseras på användning av Qimage i allmänhet:

Qimage är ett jättefint litet program som ger en total kontroll av utskrifter. Där ingår allt från bästa skärpningsmetoderna till färgkontroll och layout av utskriften (flera bilder på samma pappersark när det passar bra).
Gränssnittet är knasigt, hjälpen är knasig (learning by example (and doing)), resultatet är toppen.
När jag gör i ordning bilder för utskrift hos andra (Götaplatsen foto eller Crimson) gör jag tif-fil(er) i Qimage och låter externa skrivare skriva ut dessa. Alltid.
Jag har aldrig använt funktionen underhåll av bläck-kanaler.

Jag snackade med en kollega nyligen, han är rökare. Ett (1) paket cigaretter kostar i dagsläget ~ 84 svenska pesetas !!! Han drog i sig (minst) ett paket om dagen ! Tack och lov att jag lyckades sluta för ~30 år sedan. Inte så mycket för pengarna, men för hälsan.
Jo, printing är bättre både för den fysiska och den ekonomiska hälsan än rökning, det är ändå en tröst att hålla sig i när man ser både bläck och pappers priser.
Gjorde en Nozzle - check precis. Det står 151 - 200 pages (men då är det med den andra uppsättningen bläck i skrivaren, och dessutom ett antal nozzle - check's).
Det låter väldigt lite, kollade vad det står på Canons sidan... och det övergick mitt förstånd hur jag ska läsa den tabellen. Varierar mellan 97 till 1600 foton i A2 beroende på vilken färg de pratar om 😵‍💫

Gjorde samma övning på min skrivare av ren nyfikenhet, pro-200. Så klart med andra bläck, väldigt små patroner i jämförelse osv. Så egentligen inte alls relevant men för att jag kan...

Jag har än så länge gjort av med 2,5 hela uppsättningar bläck, inklusive den som kom med skrivaren. Just nu är hälften i princip slut (det röda krysset) och den andra hälften är någonstans halva. dvs 20 färgpatroner bytta, på det säger skrivaren att den producerat 155 sidor. dvs ~62 sidor per full uppsättning bläck. Jag har skrivit ut i blandade storlekar men skulle säga att 60% har varit a3 eller större, varför skriva litet när man kan skriva stort. Det har varit på blandade papperstyper men övervägande delen har varit matta papper som drar mer bläck än glossy.

På Canon har de listat 60 sidor a3+ på Pro Platinum (super blankt) på en uppsättning bläck, så jag är nog inte alls så långt ifrån det som jag trodde.

Om man sedan kollar vad 20 patroner Canon bläck kostar på t.ex. ink123 (som ligger lågt) och delar med antalet utskrifter 195kr * 20 / 155 = 25 kr/genomsnitts print. Siffror man inte borde räkna fram utan bara glädja sig över fina utskrifter...

Jag har ju ingen "slask" så det är svårt att uppskatta hur mycket som hamnar i svampen. Men antar att det inte kan vara för mycket eftersom den inte går att byta och jag kan inte påminna mig om att jag hört någon som fyllt bläcksvampen i en liknande skrivare varken denna eller den förra generationen pro-100.

Jo, printing är bättre både för den fysiska och den ekonomiska hälsan än rökning, det är ändå en tröst att hålla sig i när man ser både bläck och pappers priser.
Ja precis, man måste hitta något som gör att det är motiverat att fortsätta betala priserna för (framförallt) bläcket.
Det låter väldigt lite
Jo, men jag sa ju att jag är periodare. När jag sparkar igång skrivaren efter ett längre uppehåll, då vet vi var bläcket hamnar vid det här laget 😁. Sedan skall nämnas att de patroner som nu sitter i skrivaren är långt ifrån förbrukade, det är bara Croma - Optimisern som börjar närma sig botten, s a s.
kollade vad det står på Canons sidan... och det övergick mitt förstånd hur jag ska läsa den tabellen. Varierar mellan 97 till 1600 foton i A2 beroende på vilken färg de pratar om 😵‍💫
Jag skall nog inte försöka mig på att tolka den tabellen. Det är bara att inse fakta och acceptera att antingen hamnar bläcket på papper, eller så...Valet är fritt 😂.
Siffror man inte borde räkna fram utan bara glädja sig över fina utskrifter...
Tycker det sammanfattar resonemanget väldigt bra, faktiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto