Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
  • [...]
  • Många användare rapporterar att trycken från Qimage One är tydligt bättre än från Lightroom eller Canon Professional Print and Layout, särskilt när det gäller detaljrikedom och färgexakthet. Slut Citat.

• Att resultatet är bättre än från Lr förvånar mig inte, jag själv tycker att utskrifts kvalitéten från Lr är dålig i jämförelse med PPL, men att PPL i jämförelse med Qimage One skulle vara dålig finner jag överraskande.
Jag har aldrig använt PPL eller Canon-skrivare men väl andra märken. Och jag använder Qimage för det extrema fåtal av bilder jag skriver ut på den lasern som står hemma just nu... Så följande rader baseras på användning av Qimage i allmänhet:

Qimage är ett jättefint litet program som ger en total kontroll av utskrifter. Där ingår allt från bästa skärpningsmetoderna till färgkontroll och layout av utskriften (flera bilder på samma pappersark när det passar bra).
Gränssnittet är knasigt, hjälpen är knasig (learning by example (and doing)), resultatet är toppen.
När jag gör i ordning bilder för utskrift hos andra (Götaplatsen foto eller Crimson) gör jag tif-fil(er) i Qimage och låter externa skrivare skriva ut dessa. Alltid.
Jag har aldrig använt funktionen underhåll av bläck-kanaler.

Jag snackade med en kollega nyligen, han är rökare. Ett (1) paket cigaretter kostar i dagsläget ~ 84 svenska pesetas !!! Han drog i sig (minst) ett paket om dagen ! Tack och lov att jag lyckades sluta för ~30 år sedan. Inte så mycket för pengarna, men för hälsan.
Jo, printing är bättre både för den fysiska och den ekonomiska hälsan än rökning, det är ändå en tröst att hålla sig i när man ser både bläck och pappers priser.
Gjorde en Nozzle - check precis. Det står 151 - 200 pages (men då är det med den andra uppsättningen bläck i skrivaren, och dessutom ett antal nozzle - check's).
Det låter väldigt lite, kollade vad det står på Canons sidan... och det övergick mitt förstånd hur jag ska läsa den tabellen. Varierar mellan 97 till 1600 foton i A2 beroende på vilken färg de pratar om 😵‍💫

Gjorde samma övning på min skrivare av ren nyfikenhet, pro-200. Så klart med andra bläck, väldigt små patroner i jämförelse osv. Så egentligen inte alls relevant men för att jag kan...

Jag har än så länge gjort av med 2,5 hela uppsättningar bläck, inklusive den som kom med skrivaren. Just nu är hälften i princip slut (det röda krysset) och den andra hälften är någonstans halva. dvs 20 färgpatroner bytta, på det säger skrivaren att den producerat 155 sidor. dvs ~62 sidor per full uppsättning bläck. Jag har skrivit ut i blandade storlekar men skulle säga att 60% har varit a3 eller större, varför skriva litet när man kan skriva stort. Det har varit på blandade papperstyper men övervägande delen har varit matta papper som drar mer bläck än glossy.

På Canon har de listat 60 sidor a3+ på Pro Platinum (super blankt) på en uppsättning bläck, så jag är nog inte alls så långt ifrån det som jag trodde.

Om man sedan kollar vad 20 patroner Canon bläck kostar på t.ex. ink123 (som ligger lågt) och delar med antalet utskrifter 195kr * 20 / 155 = 25 kr/genomsnitts print. Siffror man inte borde räkna fram utan bara glädja sig över fina utskrifter...

Jag har ju ingen "slask" så det är svårt att uppskatta hur mycket som hamnar i svampen. Men antar att det inte kan vara för mycket eftersom den inte går att byta och jag kan inte påminna mig om att jag hört någon som fyllt bläcksvampen i en liknande skrivare varken denna eller den förra generationen pro-100.

Jo, printing är bättre både för den fysiska och den ekonomiska hälsan än rökning, det är ändå en tröst att hålla sig i när man ser både bläck och pappers priser.
Ja precis, man måste hitta något som gör att det är motiverat att fortsätta betala priserna för (framförallt) bläcket.
Det låter väldigt lite
Jo, men jag sa ju att jag är periodare. När jag sparkar igång skrivaren efter ett längre uppehåll, då vet vi var bläcket hamnar vid det här laget 😁. Sedan skall nämnas att de patroner som nu sitter i skrivaren är långt ifrån förbrukade, det är bara Croma - Optimisern som börjar närma sig botten, s a s.
kollade vad det står på Canons sidan... och det övergick mitt förstånd hur jag ska läsa den tabellen. Varierar mellan 97 till 1600 foton i A2 beroende på vilken färg de pratar om 😵‍💫
Jag skall nog inte försöka mig på att tolka den tabellen. Det är bara att inse fakta och acceptera att antingen hamnar bläcket på papper, eller så...Valet är fritt 😂.
Siffror man inte borde räkna fram utan bara glädja sig över fina utskrifter...
Tycker det sammanfattar resonemanget väldigt bra, faktiskt.

Jag har aldrig haft några särskilda problem med barytpapper med ImagePrograf Pro-1000 eller 1100 (den senare har jag bara haft några veckor). Då har jag använt Hahnemühle, Canson och Red River Big Bend and Palo Duro Baryta (misstänker att Red River bara finns att köpa här i staterna). Big Bend känns en aning ömtåligt och är lite för blankt för min smak.

Däremot har jag haft trassel med ett matt Red River-papper. Skrivaren fick ofta för sig att den antingen inte var laddad med papper, eller att det var papperstrassel. Kanske var det att det var en custom-storlek som ställde till det, 7x10 tum.

Om Hahnemühle är bäst vet jag inte. Jag tycker det är fint, men föredrar Canson, och ännu mer Red River Palo Duro som tyvärr tagits ur produktion...Det hade en aning mer gräng och kändes därför inte så blank, men hade svärtan i ett blankt papper.

Matt papper använder jag väldigt sällan. Känns sällan som att man får till riktigt bra svärta (men har några undantag som blivit fina).
Hur fick du tag på red river? Var det ett dyrt usa import som gällde?

Precis, det är de jag är ute efter
Men är inte så sugen att pynta en tusing eller så för den. 45 för pappret, 60 för shipping plus då vad posten behagar ta för att titta på det, 300 spänn var det sist. Det var därför jag fick lite hopp när han nämnde red river, att det fanns en leverantör i EU. Så var det dock inte! 😭

Hej alla,
Jag ser att jag har mer tid över till egna intressen framöver och har äntligen kommit fram till beslut: Jag ska köpa en Epson ET-8550.
Det får stanna vid A3 av olika skäl, inte minst ekonomiska och utrymmesmässiga.

Ni med erfarenhet av skrivaren, har ni några bra tips?

Bläck
Just nu gissar jag att det är en bra idé att hålla sig till originalbläck. Samtidigt säljs det superbillig bläck av bland andra Megashop (samma pris som Epsons bläck för 2300 utskrifter (i nån liten storlek antar jag) men större mängd som sägs räcka till 6700 utskrifter).

Papper
Jag är inte ute efter några speciella fantastiska BarytArtPrintGallerie papper men bra kvalitet som man kan sätta bakom en passepartout och glas. Är det rimligt att börja med Scandinavians Photos Matt och Glossy Professional?
Hur är deras Satin professional?

Övrigt
Jag har skärapparat och kan göra egna profiler (ColorMunki och CCStudio) så det spelar ingen större roll om det finns någon färdig profil eller inte.

Tacksam för alla tips!

Ni med erfarenhet av skrivaren, har ni några bra tips?
Ingen erfarenhet av nämnda skrivare, men Keith Cooper på tuben brukar tala sig varm om den. Sedan kan man (väl) fylla på bläck från flaska (eller ?) och det är ju ingen nackdel, nä. Tror att det är ett utmärkt köp.
Just nu gissar jag att det är en bra idé att hålla sig till originalbläck.
Det är nog en god ide och att fortsättningsvis hålla sig till originalbläck. Snålheten bedrar visheten, som ordspråket förtäljer.
Är det rimligt att börja med Scandinavians Photos Matt och Glossy Professional?
Har själv köpt (och använt) mig av nämnda papper och kan konstatera att under förutsättning att man gör allting själv rätt, levererar de faktiskt ganska bra, även om jag föredrar Glossy framför det matta, bl a för den djupare svärtan och de starka, klara färgerna man kan få i jämförelse.

Karparna (som du fick ont i ögonen av 😉) är utskriven på bägge papprena och där föredrar jag Glossy alla dagar i veckan i jämförelse med det matta.

Det matta pappret fungerar också, men har inte lika stort dynamiskt omfång och och passar bäst till bilder som inte är allt för kontrastrika (kan jag tycka).

Jag använder Canon's ICC - profil (Glossy II) till det blanka pappret och det blir väldigt bra, tycker jag.

Nu undrar vän av ordning varför jag inte gör mina egna ICC- profiler till Glossy - pappret och det enkla och korta svaret är att jag har inte lyckats göra en godtagbar profil till det pappret, däremot har jag gjort en profil till det matta pappret, som blev riktigt bra.

Grafisk handel har ett fotospeed - papper som dom säljer i bulk (matt, 750 blad, 170 gr/m2) som kanske kan vara värt att titta på. Kostar ~ 1 800 svenska pesetas och det blir ju betydligt billigare än Scandinavians papper.

Har inte provat det själv, men går i funderingarna att köpa en uppsättning när nuvarande papper är slut.

Senast ändrad:
Bläck
Just nu gissar jag att det är en bra idé att hålla sig till originalbläck.
Kul att du kommer att bli med en ET-8550. Den lär vara prisvärd och bra på många sätt. En av fördelarna är ju priset på bläck, även om man håller sig till originalbläcken. Så, vore jag du, så skulle jag inte leta billiga tredjepartsbläck till den.

Vad beträffar papper och att du inte suktar efter Baryta Fine Art och dylikt så kommer du nog helt klart bli nöjd med vad Scandinavian Photo har att erbjuda, särskilt som du kan skapa egna profiler.

Väl inramat och bakom glas så ser nog de flesta papper bra ut om jag förstår det rätt.

Du kommer nog att bli nöjd på det hela taget.

Ingen erfarenhet av nämnda skrivare, men Keith Cooper på tuben brukar tala sig varm om den. Sedan kan man (väl) fylla på bläck från flaska (eller ?) och det är ju ingen nackdel, nä. Tror att det är ett utmärkt köp.
[...]
Grafisk handel har ett fotospeed - papper som dom säljer i bulk (matt, 750 blad, 170 gr/m2) som kanske kan vara värt att titta på. Kostar ~ 1 800 svenska pesetas och det blir ju betydligt billigare än Scandinavians papper.

Har inte provat det själv, men går i funderingarna att köpa en uppsättning när nuvarande papper är slut.
Ja, så är det , man fyller på från flaska och bläckkostnaden per print är låg. Det är naturligtvis det som gjorde att jag blev intresserad från början. Sedan har herr Coopers många filmer (ska se några av dem en gång till) gjort sitt till.

Jag gick till Grafisk handels hemsida och det pappret du nämner finns också som A3, 100 ark, 450 spänn = snudd på samma låga pris per kvm men lägre pris för att bara prova!

Har du provat något halvmatt eller satin-papper du varit nöjd med?

[...]
Väl inramat och bakom glas så ser nog de flesta papper bra ut om jag förstår det rätt.

Du kommer nog att bli nöjd på det hela taget.
Ramat och glasat, så är det förstås. Då är det ju bara synliga strukturskillnader som skiljer pappren åt, kanske vitheten också om man inte fyller synlig pappersyta med bläck. EDIT: Förstås också något om hur svärtan blir mm men som jag minns det så var de skillnaderna inte så stora bakom glas på vägg.

Ja, jag hoppas jag blir nöjd. Eller, jag är rätt säker på att jag blir det. De nackdelar ET-8550 kommer med tycks vara ganska lätta att leva med. Jag har hoppats ett tag på att Epson ska göra en A2-version men så tycks det inte bli.

Bilder som man helt enkelt slår hål i och sätter in i en klassisk JOPA-pärm... har du något pappersförslag där? Har du provat något halvmatt eller satin-papper du varit nöjd med?

Senast ändrad:
Har du provat något halvmatt eller satin-papper du varit nöjd med?
Nej, faktiskt. Har bara provat dessa Scandinavian och Canon original och av de Canon original jag gillar bäst (som motsvarar Scandinavians satin, om jag förstått saken rätt), är Canon (Pro) Luster.

Lusterpapper kan sägas vara frukten av ett äktenskap mellan matt och glossy, det bästa av två världar och av mina begränsade erfarenheter av papper, gillar jag just luster-pappret bäst.

Tyvärr har jag inte hittat något motsvarande luster i bulk 😁.

Nej, faktiskt. Har bara provat dessa Scandinavian och Canon original och av de Canon original jag gillar bäst (som motsvarar Scandinavians satin, om jag förstått saken rätt), är Canon (Pro) Luster.

Lusterpapper kan sägas vara frukten av ett äktenskap mellan matt och glossy, det bästa av två världar och av mina begränsade erfarenheter av papper, gillar jag just luster-pappret bäst.

Tyvärr har jag inte hittat något motsvarande luster i bulk 😁.
Dom tycks vara dyrare än blanka eller matta papper.

Satin eller lustre tänker jag skulle kunna vara bra för vardagsbilder som man klämmer fast på frys- eller kylskåp ett tag medan man (jag) funderar på dem.
Jag får leta lite, ska kolla vad Götaplatsens Foto använder; deras gillar jag. (Hoppas det inte är laserteknik där!)

Bilder som man helt enkelt slår hål i och sätter in i en klassisk JOPA-pärm... har du något pappersförslag där? Har du provat något halvmatt eller satin-papper du varit nöjd med?
En intressant fråga som kommer att leda mig in på nåt som jag faktiskt hade tänkt att skriva om som en separat kommentar i denna tråd. Och kanske gör det efter att ha besvarat din ovanstående fråga!

Till att börja med så skulle jag aldrig kunna tänka mig att slå hål på mina utskrifter och sen sätta in dem i en pärm. Papper och bläck är alldeles för dyrt för att det ska kännas rätt att behandla dem så. Och mitt kylskåp är nog ännu värre med allt matos i köket! Men, om du vill göra ovanstående så skulle jag rekommendera ett halvmatt/luster-papper från exempelvis Scandinavian Photo. Nåt med en viss tyngd och tjocklek (minst 220 gsm) – det kommer att kännas bättre att bläddra bland fotona i pärmen då.

Precis som Tony verkar tycka så är halvmatt/luster kanske den bästa kompromissen.

Är det rimligt att börja med Scandinavians Photos Matt och Glossy Professional?
Hur är deras Satin professional?
Jag har provat deras Satin professional, och det är lite av en favorit för ”vardagsprints”. Kraftigt, 300 gsm, så det känna ordentligt gediget att hålla i handen. Var tveksam till ytan när jag såg pappret utan bläck på, kändes lite ”meh” med brist på bra ord. Men utskrifterna blir riktigt fina, snygg kontrast utan blänk (gillar inte riktigt blanka papper).

Kan varmt rekommenderas även om de inte finns i A3+, vilket hade varit trevligt och bara är några kronor billigare än Hahnemühles motsvarighet.

Dagens tidigare inlägg har handlat om lämpliga papper för en ny skrivare (Epson ET-8550) utifrån personliga krav och behov. Johan har fått en massa bra svar och han kommer säkert att bli mycket nöjd med sitt inköp.

När jag bestämde mig för att köpa en ordentlig fotoskrivare (en Canon Imageprograf Pro 300) så var det för att jag vill kompromissa så lite som möjligt vad gäller bra svartvita utskrifter och att utskrifterna har längre livslängd (med rätt val av papper) då pigmentbläck används. Hittills är jag mycket nöjd och har skrivit ut rätt flitigt.

Vad gör man då med sina bilder som man noggrant valt att skriva ut på relativt dyrbara papper? De måste ju lagras på rätt sätt tänker jag.

Så, hur gör ni andra här i tråden med lagring av era utskrifter? Jag själv har köpt syrafria pappboxar för A4 (5 st) och A3+ (2 st) från Hahnemühle. Här låter det som att man kunde ha sparat pengar genom att köpa ett mindre känt märke men faktum var att måtten i höjd stämde så bra för min möbels lådor så att valet till slut inte blev så svårt. Inga astronomiska kostnader heller även om man kan tycka att motvarande ca 75-170 SEK är dyrt för en enkel pappkartong!

Sen så är det ju inte bara att lägga in bilderna på varandra. De måste separeras. Till det har jag köpt "buffrat" 16 gsm papper i två storlekar för att passa lådorna ovan. De är större än lådorna så man får kapa till dem till rätt storlek. Buffringen innebär att ph är något basiskt vilket är bra för pigmentbläckutskrifter.

Tidigare, för några år sedan, köpte jag också plastmappar (på engelska "sleeves") speciellt avsedda för foton och utskrifter. Har läst mig till att de faktiskt är bättre än de skiljepapper som jag nämnde ovan. Och för köpta foton (C-prints) som t ex Magnums "Square Photographs" (jag har köpt en del) så är faktiskt buffrade skiljepapper inte optimala utan det är plast som gäller.

Plastmapparna är dock ganska dyra i jämförelse med skiljepapper – ca 6 kr per st för A4-storleken och än mer för A3. Fördelen med plastmapparna är att fotona kan hanteras lättare när man ska bläddra bland dem i en box.

Möbeln jag köpte var från svenska AJ Produkter (de har försäljning här i England): https://www.ajprodukter.se/p/ritningsskap-483544-483542

Jag kan ha min skrivare ovanpå möbeln och lådorna är rymliga och tar mina Hahnemühle-boxar. Skulle egentligen velat ha den med 10 lådor men så blev det inte. Och nu när mitt spritförråd står under möbeln så inser jag att det blev ganska bra till slut.

ANNONS
Götaplatsens Foto