Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte mer än vad jag redan nämnt, att han lyckats få till bra profiler med detta instrument, men utan att specificera.

Jag saxar direkt från svarsmejlet från Hr Cooper;

"It can be fooled by some paper characteristics - but, during testing I have made perfectly good profiles for gloss papers."

Och;

"It depends also on the whiteness and OBA content."

OBA = Optical Brigtness Agent = optiskt blekmedel (typ).
OBA... det är intressant. Jag undrar om blekmedlet kan få avläsningar att bli helt fel? Det låter ju inte otroligt. Det kan i så fall förmodligen bli lite olika typer av felavläsningar på olika papper med OBA.
Alltid är det något...

Så, det var helt okomplicerat, det blev en bra profil på första försöket. Ser bra ut och i färgerna väldigt likt SP Glossy med profilen jag gjorde för det pappret.
Intressant, undrar om läsarna använder olika teknik som gör att vi får problem med de blanka pappren?

Jag har dock lite svårt att få läsaren att glida bra på linjalen, eller vad jag ska kalla den. Det gör att det är svårt att hålla en jämn takt, och funderar också på om den inte inte ligger tillräckligt bra mot pappret och glipar lite när det kärvar.

Så, det var helt okomplicerat, det blev en bra profil på första försöket. Ser bra ut och i färgerna väldigt likt SP Glossy med profilen jag gjorde för det pappret.
Märkligt.

Som jag tidigare nämnt i kontakt med Scandinavian efter köpet då jag diskuterat problemet med att få en bra profil till ScP Glossy fick jag till svar att i o m att pappret (som är högblankt) ibland kan "lura" instrumentet på så sätt att ljus som reflekteras tillbaka när det träffar pappret ger ett felaktigt mätvärde.

Vad som kan konstateras är att efter att jag försökt ett otal gånger att få till en bra profil till ScP Glossy utan att lyckas, gick jag över till att använda mig av Canons profil (Glossy II) på inrådan och den ICC - profilen till ScP Glossy ger ett fullgott resultat enligt mitt menande.

Testa själv !

Intressant, undrar om läsarna använder olika teknik som gör att vi får problem med de blanka pappren?

Jag har dock lite svårt att få läsaren att glida bra på linjalen, eller vad jag ska kalla den. Det gör att det är svårt att hålla en jämn takt, och funderar också på om den inte inte ligger tillräckligt bra mot pappret och glipar lite när det kärvar.
Läsarna är säket lite olika på flera sätt.
Jag är inte säker på att jag minns rätt men jag tror mig ha sett något om svårigheter att glida jämnt och fint längs linjalen. Kanske Tonys tips räcker bra? Det går säkert att söka.
Har inte Keith Cooper en video om din och Tonys Datacolor-utrustning?

[...]

Testa själv !
Nja... nu har jag fungerande profiler för SP Glossy pro och Matte Pro (och för de två Pearl/semi-gloss-typerna jag har också, Ilford Galerie Smooth Pearl och Canon SG-210 Semi-gloss. Det får räcka.
Men tack för tipset! Det verkar som att man i det här fallet kan köra med lite cross-processing så att säga (cross-printing?). Canon gör dock inte profiler för min skrivare så jag hoppar just detta.

Om ccStudio och Colormunki:
Programmet fungerar ganska bra. Det profilerar skärmar med mera alldeles utmärkt och pappersprofilerna blir bra. Men kan de bli bättre?

Jag använder Qimage från ddisoftware när jag skriver ut. De (eller om det bara är Mike?) gör också ett program som heter Print Prism. Där skriver man ut en A4:a med 9261 patchar på. Utskriften läggs i en supportad scanner och Print Prism läser av den och gör en profil.
Eftersom min skrivare (Epson ET-8550) har en supportad scanner i locket så testar jag den här metoden också. Kanske klarar den alla papperssorter utan problem?

Vi får se. Jag har de första två utskrifterna liggande på tork över natten. Får se om jag hinner med detta imorgon eller på torsdag. återkommer.

ANNONS
Götaplatsens Foto