Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte mer än vad jag redan nämnt, att han lyckats få till bra profiler med detta instrument, men utan att specificera.

Jag saxar direkt från svarsmejlet från Hr Cooper;

"It can be fooled by some paper characteristics - but, during testing I have made perfectly good profiles for gloss papers."

Och;

"It depends also on the whiteness and OBA content."

OBA = Optical Brigtness Agent = optiskt blekmedel (typ).
OBA... det är intressant. Jag undrar om blekmedlet kan få avläsningar att bli helt fel? Det låter ju inte otroligt. Det kan i så fall förmodligen bli lite olika typer av felavläsningar på olika papper med OBA.
Alltid är det något...

Jag ska prova att göra en profil för semi-gloss (Canon SG-201). Jag hittade ett litet paket med 20 såna A4-papper i källaren också. Får se hur det går, återkommer imorgon kväll.
Så, det var helt okomplicerat, det blev en bra profil på första försöket. Ser bra ut och i färgerna väldigt likt SP Glossy med profilen jag gjorde för det pappret.

Så, det var helt okomplicerat, det blev en bra profil på första försöket. Ser bra ut och i färgerna väldigt likt SP Glossy med profilen jag gjorde för det pappret.
Intressant, undrar om läsarna använder olika teknik som gör att vi får problem med de blanka pappren?

Jag har dock lite svårt att få läsaren att glida bra på linjalen, eller vad jag ska kalla den. Det gör att det är svårt att hålla en jämn takt, och funderar också på om den inte inte ligger tillräckligt bra mot pappret och glipar lite när det kärvar.

Märkligt.

Som jag tidigare nämnt i kontakt med Scandinavian efter köpet då jag diskuterat problemet med att få en bra profil till ScP Glossy fick jag till svar att i o m att pappret (som är högblankt) ibland kan "lura" instrumentet på så sätt att ljus som reflekteras tillbaka när det träffar pappret ger ett felaktigt mätvärde.

Vad som kan konstateras är att efter att jag försökt ett otal gånger att få till en bra profil till ScP Glossy utan att lyckas, gick jag över till att använda mig av Canons profil (Glossy II) på inrådan och den ICC - profilen till ScP Glossy ger ett fullgott resultat enligt mitt menande.

Testa själv !

Intressant, undrar om läsarna använder olika teknik som gör att vi får problem med de blanka pappren?

Jag har dock lite svårt att få läsaren att glida bra på linjalen, eller vad jag ska kalla den. Det gör att det är svårt att hålla en jämn takt, och funderar också på om den inte inte ligger tillräckligt bra mot pappret och glipar lite när det kärvar.
Läsarna är säket lite olika på flera sätt.
Jag är inte säker på att jag minns rätt men jag tror mig ha sett något om svårigheter att glida jämnt och fint längs linjalen. Kanske Tonys tips räcker bra? Det går säkert att söka.
Har inte Keith Cooper en video om din och Tonys Datacolor-utrustning?

[...]

Testa själv !
Nja... nu har jag fungerande profiler för SP Glossy pro och Matte Pro (och för de två Pearl/semi-gloss-typerna jag har också, Ilford Galerie Smooth Pearl och Canon SG-210 Semi-gloss. Det får räcka.
Men tack för tipset! Det verkar som att man i det här fallet kan köra med lite cross-processing så att säga (cross-printing?). Canon gör dock inte profiler för min skrivare så jag hoppar just detta.

Om ccStudio och Colormunki:
Programmet fungerar ganska bra. Det profilerar skärmar med mera alldeles utmärkt och pappersprofilerna blir bra. Men kan de bli bättre?

Jag använder Qimage från ddisoftware när jag skriver ut. De (eller om det bara är Mike?) gör också ett program som heter Print Prism. Där skriver man ut en A4:a med 9261 patchar på. Utskriften läggs i en supportad scanner och Print Prism läser av den och gör en profil.
Eftersom min skrivare (Epson ET-8550) har en supportad scanner i locket så testar jag den här metoden också. Kanske klarar den alla papperssorter utan problem?

Vi får se. Jag har de första två utskrifterna liggande på tork över natten. Får se om jag hinner med detta imorgon eller på torsdag. återkommer.

Läsarna är säket lite olika på flera sätt.
Jag är inte säker på att jag minns rätt men jag tror mig ha sett något om svårigheter att glida jämnt och fint längs linjalen. Kanske Tonys tips räcker bra? Det går säkert att söka.
Har inte Keith Cooper en video om din och Tonys Datacolor-utrustning?
Alltså, man skall ha ett par högtalare inkopplade till den dator man använder när man läser in färgkartorna. På så sätt får man en ljudlig bekräftele om man gör rätt eller inte när man läser in färgkartorna.

Man får även bekräftelse på skärmen om man gör rätt eller fel, så det är inte raketforskning.

Trots detta och trots att jag gjort "rätt" upprepade försök har jag inte lyckats få till en färgprofil för ScP Glossy.

Känner mig lite besviken, faktiskt. Jag menar, det känns som att man är begränsad till matt papper för att kunna skapa egna ICC- profiler med detta verktyg, även om Hr. Cooper redovisar för annan erfarenhet.
Canon gör dock inte profiler för min skrivare så jag hoppar just detta.
Ah, tänkte inte på det 😄 !
Får se om jag hinner med detta imorgon eller på torsdag. återkommer.
Spännande !

Du får inte hålla för hårt och pressa neråt, utan bara låta den glida nästan av sin egen tyngd. Läs manualen (noggrant) om hur du skall gå tillväga, är ett tips.
Och jag som trodde jag läst tillräckligt, dvs mer än jag brukar göra med nya produkter. 😊

Höll inte alls hårt, men linjalen har någon form av "exklusiv" gummibeläggning som är väldigt svår att få läsaren att glida på, även om man håller den fjäderlätt. Provade igen genom att bara hålla toppen av T delen mellan tummen och pekfingret, dvs inte alls i närheten av knappen. Det går lite bättre, men knappast bra.

Ljudet hjälper till, och man märker då att den oftast missar eller dubbelregistrerar en patch någonstans på radens mitt, oftast i övergången mellan vita och svarta sperationslinjer. De svartvita patcharna är signifikant svårare att läsa av. Där kräver 3 av 4 rader att man gör om läsningen minst en, ofta flera gånger.

Men nu har jag faktiskt lyckats skapa några nästan användbara profiler. Den för ScP satin skulle jag säga är likvärdig med Canons pro luster profil. Ska dock göra lite fler tester och se om jag kan nöja mig där. Den för ScP matt är fortfarande, signifikant sämre än Canons standard matt profil. Ska scanna om den en gång till och se om jag kan få den att bli lite bättre.

Och jag som trodde jag läst tillräckligt, dvs mer än jag brukar göra med nya produkter. 😊

Höll inte alls hårt, men linjalen har någon form av "exklusiv" gummibeläggning som är väldigt svår att få läsaren att glida på, även om man håller den fjäderlätt. Provade igen genom att bara hålla toppen av T delen mellan tummen och pekfingret, dvs inte alls i närheten av knappen. Det går lite bättre, men knappast bra.

Ljudet hjälper till, och man märker då att den oftast missar eller dubbelregistrerar en patch någonstans på radens mitt, oftast i övergången mellan vita och svarta sperationslinjer. De svartvita patcharna är signifikant svårare att läsa av. Där kräver 3 av 4 rader att man gör om läsningen minst en, ofta flera gånger.

Men nu har jag faktiskt lyckats skapa några nästan användbara profiler. Den för ScP satin skulle jag säga är likvärdig med Canons pro luster profil. Ska dock göra lite fler tester och se om jag kan nöja mig där. Den för ScP matt är fortfarande, signifikant sämre än Canons standard matt profil. Ska scanna om den en gång till och se om jag kan få den att bli lite bättre.
Det låter rätt tråkigt och bökigt. Jag fattar att man behöver en linjal med många och små patchar. Men läsaren behöver ju glida utan problem! Colormunkin kan ibland göra något liknande genom att liksom fastna på blankt papper. Men det händer bara någon gång ibland och eftersom man bara har fem rader med patchar att läsa av känns det OK att ibland få ta om någon av dem. Långsam avläsning är bättre än snabb sägs det..

Jag hoppas du får till det för det är ju ändå en del pengar för utrustningen och, framför allt, hoppet om att kunna skriva ut på alla sorters papper!

...och nu över till en helt annan programvara.

ddisoft är ett enmansföretag tror jag, som sköts av Mike Chaney någonstans i USA. Sedan slutet av 90-talet har han skrivit olika Windowsprogram för hjälp med färghantering och utskrifter.
Jag har sedan många år nu använd mig av Qimage för utskrifter av bilder. Layoutvarianter och färgkontroll och bästa metoderna för skärpning av bilder. Punkt. En klassiker.
Tidigare hade jag ett program som hetter Profile prism också. Med hjälp av IT-8-färgkartor kunde man profilera sin skanner och skrivare. Bökigt, fungerade sådär. Finns inte längre.

printer-target-41.jpg
9000+ patchar på en A4

En ny programvara från ddisoftware är Print Prism. Jag nämnde det här ovanför:
"Där skriver man ut en A4:a med 9261 patchar på. Utskriften läggs i en supportad scanner och Print Prism läser av den och gör en profil.
Eftersom min skrivare (Epson ET-8550) har en supportad scanner i locket så testar jag den här metoden också. Kanske klarar den alla papperssorter utan problem?"

Funkade det? Bra! Nästan perfekt. Jag är överraskad och häpen och allt vad flabbergasted nu kan betyda.

Snabbt och enkelt fixade PrintPrism nya bra profiler för
SP Matte pro
SP Glossy Pro
Ilford Galerie Smooth Pearl

De profilerna blev lika bra eller bättre än vad jag lyckats göra med Colormunki Photo och ccStudio. De blev också lika bra eller bättre än keith Coopers profil för Ilford-pappret. Jag har nu fått skriva ut en lista på vilka profiler jag ska använda till de olika pappren.

Man får se upp så man inte blir perfektionist... För SP Matte pro skulle jag kunna välja mellan PrintPrism- och ccStudioprofilerna beroende på någon enstaka detalj i skuggorna eller en nästan inte märkbar skillnad igällande kaukasiska hudtoner. En liknande sak gäller Ilfordpappret där PrintPrism ger lite mer detalj i skuggan och i gröngräset medan Keiths profil ger en lite ljusare hudton. Juryn är inte riktigt klar.

Snabbt och enkelt gjorde PrisntPrism också en oanvändbar profil för Canons Semi-glosspapper SG-201. Men vad f-n? Där får jag använda den utmärkta profilen Colormunki/ccStudio levererade.

Det är som tidigare; en del papperssorter ställer till det. Om det beror på att de blänker på olika sätt ("pearl/luster/gloss") eller om det beror på slumpen ihop med optiska vtmedel vet jag inte. Kanske är det något annat.

Screenshot 2026-04-01 110054.jpg
Ovan: Skärmdum av programmets interface, fem steg att gå igenom efter att ha skrivit ut och torkat patcharna.
USD 35 om man har en skanner som stöds av programmet - prisvärt!
Nej, Mike inte att jag gör reklam för hans program här, jag får ingen ersättning från någonstans alls.

Ett klipp på tuben beskriver bättre än jag:
Man kommer in i handlingen vid en punkt där man skrivit ut färgpatcharna (9261 st, på en sida, helst A4 men ner till 13x18 gåt också bra) och lagt dem i sin scanner.

Snabbt och enkelt fixade PrintPrism nya bra profiler för
SP Matte pro
SP Glossy Pro
Ilford Galerie Smooth Pearl

De profilerna blev lika bra eller bättre än vad jag lyckats göra med Colormunki Photo och ccStudio. De blev också lika bra eller bättre än keith Coopers profil
Såg PrintPrism igår av en slump. Verkar funka riktigt bra och vara enkelt att använda. Synd bara att de än så länge stödjer få scanners.

Hade man vetat det hade det varit bättre att köpa en ET-8550 som profilskapare. Då hade jag fått en extremt kostnadseffektiv skrivare på köpet... För inte så många extra kronor.

Conny, Jonas och Tony – så kul att läsa om hur ni kämpar på med att skapa profiler och hur ni hjälper varandra med det. Internet på bästa sätt! Imponerad över hur ambitiösa ni är. Samtidigt blir jag lättad och känner mig nöjd över att jag själv har valt att förlita mig på pappersleverantörer som har färdiga profiler som verkar gå att lita på. Var på vippen att köpa en skärmkalibrator men insåg att skillnaden inte skulle blivit så stor i förhållande till investeringen så jag sparade mina penningar.

Den senaste månaden så har jag skrivit ut nästan varannan dag för att undvika att bläck hamnar i slasken. Det rör sig då som oftast om små utskrifter (15x10 cm).

Jag sparkade igång min skrivare i november 2025 och har precis för några dagar sedan bytt ut alla mina bläckpatroner minst en gång. "Grey"-patronen har jag fått byta två gånger och samma öde kommer drabba "Photo Black" inom kort.

Det slår mig att jag inte ännu har skrivit ut i A3 eller A3+, trots att jag har en massa sådana papper. Känns som att en sån stor utskrift verkligen måste vara genomtänkt och välplanerad. A4-utskrifter är mycket lättare att besluta sig för. Undrar hur jag skulle resonera om jag kunde skriva ut i A2? 🤔

Hursomhelst, kämpa på med era profiler – trägen vinner! Och så vill jag önska er och alla andra i tråden en riktigt Glad Påsk! 🐣📸🖨️

Senast ändrad:
.......Det slår mig att jag inte ännu har skrivit ut i A3 eller A3+, trots att jag har en massa sådana papper. Känns som att en sån stor utskrift verkligen måste vara genomtänkt och välplanerad. A4-utskrifter är mycket lättare att besluta sig för. Undrar hur jag skulle resonera om jag kunde skriva ut i A2? 🤔 .......

När jag skrev ut på Canson Infinity Etching Rag för nära 10 spänn arket så tänkte jag ibland som du men när jag senare köpte ett 100 pack med Scandinavian Matte Pro för dryga 10-an per ark så blev jag botad tror jag :)

Conny, Jonas och Tony – så kul att läsa om hur ni kämpar på med att skapa profiler och hur ni hjälper varandra med det. Internet på bästa sätt! Imponerad över hur ambitiösa ni är. Samtidigt blir jag lättad och känner mig nöjd över att jag själv har valt att förlita mig på pappersleverantörer som har färdiga profiler som verkar gå att lita på. Var på vippen att köpa en skärmkalibrator men insåg att skillnaden inte skulle blivit så stor i förhållande till investeringen så jag sparade mina penningar.

[...]🤔

Hursomhelst, kämpa på med era profiler – trägen vinner! Och så vill jag önska er och alla andra i tråden en riktigt Glad Påsk! 🐣📸🖨️
Bra pappersprofiler är förstås ett måste. Men nog är en kalibrerad eller profilerad skärm också nödvändig eller nästan nödvändig.
Detta gällde mer förr än nu eftersom inga gamla skärmar hade någon vettig fabriksinställning. Nu levereras en del skärmar någorlunda rätt inställda och man kan så att vänja sig vid sin skärm (till exempel skruva ner brightness...) också efter ett tag.

Men att skriva ut dyra stora bilder utan att ha ett colour managed workflow verkar rätt konstigt i mina gamla öron. Jag ber om ursäkt för engelskan; jag vet inte riktigt vad allt heter på svenska.

Men nu är det påsk, ha en bra helg allihop!

När jag skrev ut på Canson Infinity Etching Rag för nära 10 spänn arket så tänkte jag ibland som du men när jag senare köpte ett 100 pack med Scandinavian Matte Pro för dryga 10-an per ark så blev jag botad tror jag :)
Hmm... du kanske har glömt en nolla i priset för Canson-pappret? Annars ser jag ingen skillnad...

Just nu är det inte primärt kostnaden för att skriva ut i A3 eller A3+ som spökar utan mer tankar kring vilka bilder som duger att skriva ut så stort (och då menar jag inte teknisk bildkvalitet). Jag har flera uppsättningar bläck och alla mina papper (som jag har rätt många av) är redan betalda och en kostnad som jag inte bryr mig om mentalt.

Men, så småningom så kommer nog min skrivare att spotta ur sig en del utskrifter i storlek A3 och A3+.

Senast ändrad:
Bra pappersprofiler är förstås ett måste. Men nog är en kalibrerad eller profilerad skärm också nödvändig eller nästan nödvändig.
Detta gällde mer förr än nu eftersom inga gamla skärmar hade någon vettig fabriksinställning. Nu levereras en del skärmar någorlunda rätt inställda och man kan så att vänja sig vid sin skärm (till exempel skruva ner brightness...) också efter ett tag.

Men att skriva ut dyra stora bilder utan att ha ett colour managed workflow verkar rätt konstigt i mina gamla öron. Jag ber om ursäkt för engelskan; jag vet inte riktigt vad allt heter på svenska.

Men nu är det påsk, ha en bra helg allihop!
Min primära dator för bildbehandling för utskrift är en Macbook Pro från 2021. Den har tydligen en välkalibrerad skärm från fabriken och det verkar som att man kan komma undan rätt bra utan separat hårdvarukalibrering enligt vad jag kan läsa på nätet. Störst inverkan har varit ljusstyrkan på skärmen – sätter man den på runt 30% så blir utskrifterna helt okej exponeringsmässigt. För svartvitt använder jag Canons svartvita läge istället för ICC-profiler (Keith Cooper rekommenderar det exempelvis) och jag tycker att resultatet blir klart bra.

Färgutskrifter blir helt godkända som jag ser det med tillverkarens ICC-profiler. Viss skillnad i temperatur kan jag dock skönja ibland men inget som stör mig särskilt mycket. Och, jag kan nog göra nåt med skärminställningen för att förbättra just den saken.

Min förra skrivare led av färgstick i svartvitt och hade dåliga övergångar/graderingar av färger (himlar t ex). Min nya skrivare lider inte på nåt sätt av detta så bara det är en stor fördel.

Senast ändrad:
Det slår mig att jag inte ännu har skrivit ut i A3 eller A3+, trots att jag har en massa sådana papper. Känns som att en sån stor utskrift verkligen måste vara genomtänkt och välplanerad.
Jag skulle säga kör på bara. Gör det inte till för stor grej, eftersom du redan betalat för bläck och papper. Hellre en fin bild på väggen än ett blankt papper i lådan, så att säga.

Det är en helt annan upplevelse att se en bild på t.ex. A3+ än på mindre ark. Man ser andra kvalitéer, saker man missat att ”rätta till” och fina eller roliga detaljer som var för små för att upptäcka eller uppskatta på små ark, eller ens på skärmen. Så välj något du gillar och redan skrivit ut litet så du kan jämföra. Du kommer garanterat att gilla det.

Den har tydligen en välkalibrerad skärm från fabriken och det verkar som att man kan komma undan rätt bra utan separat hårdvarukalibrering enligt vad jag kan läsa på nätet. Störst inverkan har varit ljusstyrkan på skärmen – sätter man den på runt 30% så blir utskrifterna helt okej
Där kan jag hålla med. Min erfarenhet från förr är att gamla skärmar visade vad de ville, och kanske framförallt drev i färg över tid så inget man lärt sig kompensera för längre var sant.

Min nuvarande skärm, en Dell från 2021 någonstans, blir bara knappt märkbart gulare med kalibrering än standard inställning, fortfarande efter flera år.

Men jag tycker det hjälper mycket att få hjälp med ljusstyrkan. Utan kallibrator ställer jag alltid ljusstyrkan lite för högt, trots att jag vet att den ska ner mer än man tror.

Så idag skulle jag inte oroa mig så mycket för skärmkallibrering som det var ett måste förr i tiden.

Men med det sagt, ”bra” bli ”bättre” med en kalibrerad skärm, och man slipper oroa sig om hur fel eller rätt den ligger genom att veta.

Och så önskar jag er alla en Glad utskrift Påsk 🐣

Senast ändrad:
Hmm... du kanske har glömt en nolla i priset för Canson-pappret? Annars ser jag ingen skillnad...

Just nu är det inte primärt kostnaden för att skriva ut i A3 eller A3+ som spökar utan mer tankar kring vilka bilder som duger att skriva ut så stort (och då menar jag inte teknisk bildkvalitet). Jag har flera uppsättningar bläck och alla mina papper (som jag har rätt många av) är redan betalda och en kostnad som jag inte bryr mig om mentalt.

Men, så småningom så kommer nog min skrivare att spotta ur sig en del utskrifter i storlek A3 och A3+.
Helt korrekt 100 spänn per ark ca för Canson Etiching Rag.

Det är väl så det ska vara om man nu skaffat en skrivare att man skriver ut det man vill skriva ut utan kostnads-ångest. En skrivare kommer nog aldrig bli en sparbössa :)

ANNONS
Götaplatsens Foto