...och nu över till en helt annan programvara.
ddisoft är ett enmansföretag tror jag, som sköts av Mike Chaney någonstans i USA. Sedan slutet av 90-talet har han skrivit olika Windowsprogram för hjälp med färghantering och utskrifter.
Jag har sedan många år nu använd mig av Qimage för utskrifter av bilder. Layoutvarianter och färgkontroll och bästa metoderna för skärpning av bilder. Punkt. En klassiker.
Tidigare hade jag ett program som hetter Profile prism också. Med hjälp av IT-8-färgkartor kunde man profilera sin skanner och skrivare. Bökigt, fungerade sådär. Finns inte längre.

9000+ patchar på en A4
En ny programvara från ddisoftware är Print Prism. Jag nämnde det här ovanför:
"Där skriver man ut en A4:a med 9261 patchar på. Utskriften läggs i en supportad scanner och Print Prism läser av den och gör en profil.
Eftersom min skrivare (Epson ET-8550) har en supportad scanner i locket så testar jag den här metoden också. Kanske klarar den alla papperssorter utan problem?"
Funkade det? Bra! Nästan perfekt. Jag är överraskad och häpen och allt vad flabbergasted nu kan betyda.
Snabbt och enkelt fixade PrintPrism nya bra profiler för
SP Matte pro
SP Glossy Pro
Ilford Galerie Smooth Pearl
De profilerna blev lika bra eller bättre än vad jag lyckats göra med Colormunki Photo och ccStudio. De blev också lika bra eller bättre än keith Coopers profil för Ilford-pappret. Jag har nu fått skriva ut en lista på vilka profiler jag ska använda till de olika pappren.
Man får se upp så man inte blir perfektionist... För SP Matte pro skulle jag kunna välja mellan PrintPrism- och ccStudioprofilerna beroende på någon enstaka detalj i skuggorna eller en nästan inte märkbar skillnad igällande kaukasiska hudtoner. En liknande sak gäller Ilfordpappret där PrintPrism ger lite mer detalj i skuggan och i gröngräset medan Keiths profil ger en lite ljusare hudton. Juryn är inte riktigt klar.
Snabbt och enkelt gjorde PrisntPrism också en oanvändbar profil för Canons Semi-glosspapper SG-201. Men vad f-n? Där får jag använda den utmärkta profilen Colormunki/ccStudio levererade.
Det är som tidigare; en del papperssorter ställer till det. Om det beror på att de blänker på olika sätt ("pearl/luster/gloss") eller om det beror på slumpen ihop med optiska vtmedel vet jag inte. Kanske är det något annat.

Ovan: Skärmdum av programmets interface, fem steg att gå igenom efter att ha skrivit ut och torkat patcharna.
USD 35 om man har en skanner som stöds av programmet - prisvärt!
Nej, Mike inte att jag gör reklam för hans program här, jag får ingen ersättning från någonstans alls.
Ett klipp på tuben beskriver bättre än jag:
Man kommer in i handlingen vid en punkt där man skrivit ut färgpatcharna (9261 st, på en sida, helst A4 men ner till 13x18 gåt också bra) och lagt dem i sin scanner.