Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Epson P-900 -skrivaren bara går och har hittills aldrig vållat mig några problem fast jag ibland bara skrivit ut några få textdokument i svartvitt på kanske tre månader. Det är fan helt otroligt om man jämför med mina gamla Epson R1800 och P-600 som båda krävde en hel del meckande för att funka. Ekonomin ska man inte tala om.
Du som kört din P-900 ett tag, hur många patroner har du bytt hitintills och hur många sidor säger den att du skrivit ut? Är lite nyfiken på bläck-åtgången i ett realistiskt scenario. Testet som Red River gjorde är ju väldigt metodiskt på alla sätt, men kanske inte helt representativt för en vanlig användare.

Skärmarna har ökat ljusstyrkan genom åren. Att gå på de värden de brukar ligga på för normala användare och annat datajobb blir helt fel. Skall man göra det perfekt skall ljuset i rummet och skärmen vara i balans. Själv brukar jag köra med skärmar som ligger på cirka 5500 Kelvin och inställd på 120 Lux.
Helt klart, moderna skärmar är mycket ljusstarkare, men har även en betydligt jämnare ljusstyrka över bildytan än vad man fick förr.

Man kan så klart inte titta på ljusstyrke-siffrorna skärmen visar de har inget med den faktiska ljusstyrkan att göra. Där hjälper en kalibrator till. När jag ställer utifrån erfarenhet i det rum jag sitter hamnar jag ganska konsekvent runt 130-135 Lux, och får ta hjälp av kalibratorn att komma ner till 120 Lux där jag vill ligga för att kunna editera och skriva ut med önskat resultat.

Det jag menade var att moderna bra skärmar är helt ok från fabrik idag man kommer ganska nära med standard färgprofilen utan att kalibrera (förutom ljusstyrkan då). Men det är så klart alltid bättre att kalibrera, och framförallt vet man hur nära eller hur långt ifrån (och åt vilket håll skärmen drar i färg) när man kalibrerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto