Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Epson P-900 -skrivaren bara går och har hittills aldrig vållat mig några problem fast jag ibland bara skrivit ut några få textdokument i svartvitt på kanske tre månader. Det är fan helt otroligt om man jämför med mina gamla Epson R1800 och P-600 som båda krävde en hel del meckande för att funka. Ekonomin ska man inte tala om.
Du som kört din P-900 ett tag, hur många patroner har du bytt hitintills och hur många sidor säger den att du skrivit ut? Är lite nyfiken på bläck-åtgången i ett realistiskt scenario. Testet som Red River gjorde är ju väldigt metodiskt på alla sätt, men kanske inte helt representativt för en vanlig användare.

Skärmarna har ökat ljusstyrkan genom åren. Att gå på de värden de brukar ligga på för normala användare och annat datajobb blir helt fel. Skall man göra det perfekt skall ljuset i rummet och skärmen vara i balans. Själv brukar jag köra med skärmar som ligger på cirka 5500 Kelvin och inställd på 120 Lux.
Helt klart, moderna skärmar är mycket ljusstarkare, men har även en betydligt jämnare ljusstyrka över bildytan än vad man fick förr.

Man kan så klart inte titta på ljusstyrke-siffrorna skärmen visar de har inget med den faktiska ljusstyrkan att göra. Där hjälper en kalibrator till. När jag ställer utifrån erfarenhet i det rum jag sitter hamnar jag ganska konsekvent runt 130-135 Lux, och får ta hjälp av kalibratorn att komma ner till 120 Lux där jag vill ligga för att kunna editera och skriva ut med önskat resultat.

Det jag menade var att moderna bra skärmar är helt ok från fabrik idag man kommer ganska nära med standard färgprofilen utan att kalibrera (förutom ljusstyrkan då). Men det är så klart alltid bättre att kalibrera, och framförallt vet man hur nära eller hur långt ifrån (och åt vilket håll skärmen drar i färg) när man kalibrerar.

Du som kört din P-900 ett tag, hur många patroner har du bytt hitintills och hur många sidor säger den att du skrivit ut? Är lite nyfiken på bläck-åtgången i ett realistiskt scenario. Testet som Red River gjorde är ju väldigt metodiskt på alla sätt, men kanske inte helt representativt för en vanlig användare.
Hej!

Jag har faktiskt inte minsta koll på det för det för det har gått nästan 6 år sedan p-900 blev tillgänglig. Jag köpte min ganska snart efter release då min P-600 då hade pajat för gott efter ca 7 år en olycklig switch av misstag mellan Matte Black och en gammal Photo Black som inte använts på länge. Åtminstone min P-600-drivis hade den egenheten att den alltid gick in i Photo Black "by default". Sånt kan inte längre hända då P-900 inte längre har samma fysiska kanal för båda svarta. Katastrof.

Kan den AI-siffran verkligen stämma? Har det verkligen gått 6 år sedan dess?? Den säger att P-900 blev tillgänglig i april 2020 och det är ju faktiskt precis 6 år.

Brukar köpa 2-4 patroner då och då och har inga kvitton eller orderbekräftelser kvar.

Det har hänt ett par gånger under dessa år att skrivaren själv faktiskt kört någon form av underhåll vid uppstart men det händer nästan aldrig. När man slår på är det bara att börja printa och inte som med P-600 som ofta stod länge och väl och "möljade" innan man kunde köra.

P-900 är smartare och spolar inte alla munstycken och alla färger alltid som P-600 och gamla R1800 gjorde, så spillet är mycket mariginellt. För mig är det verkligen en icke-fråga idag som jag aldrig numera ens ägnar en tanke. Det var först med P-900 jag fick den sinnesfriden och den är oskattbar. Strulande skrivare som står och läcker bläck bara för att hålla skrivhuvudena öppna är nog idag att berrakta som en icke-fråga.

Senast ändrad:
...och nu över till en helt annan programvara.

[...]

Visa bilaga 179779
9000+ patchar på en A4

[...]

Snabbt och enkelt gjorde PrisntPrism också en oanvändbar profil för Canons Semi-glosspapper SG-201. Men vad f-n? Där får jag använda den utmärkta profilen Colormunki/ccStudio levererade.

Det är som tidigare; en del papperssorter ställer till det. Om det beror på att de blänker på olika sätt ("pearl/luster/gloss") eller om det beror på slumpen ihop med optiska vtmedel vet jag inte. Kanske är det något annat.

[...]
OK, fyra dagar senare.

1) Jag har fått veta vad folk pysslar med på Långfredagsnatten. Man sitter uppe och skriver inlägg om pappersprofiler till Fotosidans forum. Jag hade ingen aning!!

2) När mina profiler var klara så tog det väl bara två dagar innan Mike på ddisoftware levererade en uppdatering av PrintPrism. Några små förbättringar som kanske kan göra skillnad; Mike beskriver det som att han nu jagar de sista procenten [på väg mot perfekta profiler].

Eftersom det går enkelt och smärtfritt att göra profilerna så bestämde jag mig för att göra en ny uppsättning. Sagt och nästan gjort; på 35 minuter hade jag fyra nya profiler. Att det tog sån tid beror på att man nu kan välja att skanna in bilderna fem gånger (tidigare tre) och dessutom lägga till en minuts väntetid mellan varje skanning för att någonting (sensor?) inne i skannern ska hinna svalna lite mellan avläsningarna. Större delen av tiden gick åt till detta och det är bra att programmet sköter det automatiskt.

Resultatet då? Om man jämför förra profilerna med de nya så är det verkligen små skillnader på utskrifterna. Jag använder Datacolors testbild:
Datacolor_MatrixLarge_small.jpg
Första observationen var en glad överraskning; profilen till Canon SG-201 fungerade nu. Ser bra ut.
Så:
Förutom SG-201-profilen så har nu SP Matte Pro, SP Glossy Pro, Ilford Galerie Smooth Pearl och Epson Premium Glossy alla fått nya marginellt förbättrade profiler.

Gällande SP Matte Pro kan jag inte se någon skillnad. Glossy och Pearl-pappren har det gemensamt att de med bibehållen svärta ändå visar mer detaljer i mörkret (lågdagrarna?). Skillnaden är mycket liten.

Skillnderna är så små att det är omöjligt att säga vilket provutskrift som är vilken om man får se dem en i taget. SG-201- utskriften kan inte jämföras med tidigare PrintPrism-profil. Dock klarade Colormunki att göra en profil och jämför man utskrifter med den med profilen och dagens nya profil så ser man cokså viss detaljskillnad pålus bättre toner och nyanser i grönskan (rad 3 kolumn 1 och rad 1 kolumn 4).

Jag tror att jag nu kommit så långt det går med kombinationen mina papper och skrivare.
Vidare tror jag också att skillnaderna i profiler mellan Colormunki, Spyder och kanske också PrintPrism på det stora hela går åt det försumbara hållet. Visst har PrintPrism gjort bättre profiler men det handlar inte om stora skillnader.

PrintPrism är överlägsen när det gäller processen och vilken tid det tar att göra en profil (papprets torktid borträknad). Man behöver inte dra sig för att göra en ny profil om man vill prova ett annat papper.

PressPlayOnTape och Tony johansson :
Vill ni få hjälp med en profil som inte blir till riktigt med Spyder-grejerna eller om ni vill jämföra rsultaten så kan skicka mig ett meddelande. Om ni skriver ut PrintTarget som hör till PrintPrism och skickar utskriften till mig så kan ni få en profil i retur.

Det går ju inte att garantera att det fungerar men risken för misslyckande är mycket liten.

Det är inte jobbigt Tony, det tar cirka sju minuter och fem av dom gör man något annat. Summa tio minuter kanske om man räknar med mailande av PrintTarget och profilen.
Hm, har svårt att se hur jag skall kunna maila printtarget, för jag behöver ju skriva ut den på min skrivare, med mitt bläck och då behöver du väl den fysiska utskriften (gissar jag) !?

Mig veterligen har tekniken inte kommit så långt (ännu) att man kan mejla fysiska objekt, men det kanske kommer i framtiden, vad vet jag 🤔 !?

Hm, har svårt att se hur jag skall kunna maila printtarget, för jag behöver ju skriva ut den på min skrivare, med mitt bläck och då behöver du väl den fysiska utskriften (gissar jag) !?

Mig veterligen har tekniken inte kommit så långt (ännu) att man kan mejla fysiska objekt, men det kanske kommer i framtiden, vad vet jag 🤔 !?
Men Tony, det är därför jag skrivit "skicka" utskriften till mig. Du får alltså köpa ett kuvert och ett dyrt frimärke.
Nej, faxa en pizza.... fortfarande inte löst!

Men Tony, det är därför jag skrivit "skicka" utskriften till mig. Du får alltså köpa ett kuvert och ett dyrt frimärke.
Nej, faxa en pizza.... fortfarande inte löst!
Ah, nu läser jag mitt inlägg igen. Lite lätt oklart men du tänkte ju till där Tony.
Haha - så gnällde jag tillbaka med "det är därför jag skrivit "skicka" utskriften [...]". Där ser man, igen; jag vet inte vad jag babblar om.

Men om du skickar mig ett meddelande så svarar jag på det och mailar PrintTarget till dig som skriver ut och postar utskriften till mig som gör en en profil och mailar den till dig. Ungefär så.

Vill ni få hjälp med en profil som inte blir till riktigt med Spyder-grejerna eller om ni vill jämföra rsultaten så kan skicka mig ett meddelande. Om ni skriver ut PrintTarget som hör till PrintPrism och skickar utskriften till mig så kan ni få en profil i retur.
Ett väldigt generöst erbjudande. Det vore intressant att jämföra profilen för det problematiska pappret. 🙏

ANNONS
Götaplatsens Foto