Annons

Det blev en D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
schang skrev:
snackade handlaren (Expert) om att man skulle tokladda batteriet första gången

Redan där har du gjort fel. "Experten" på expert. Man behöver ffs inte ladda batteriet alls om man inte vill vänta med att börja fota. Det är litium-jon och A.D. 2006! Finns det kräm i batteriet när du öppnar lådan, lek av dig och ladda när det behövs, precis som vanligt.

Det ENDA man ska tänka på med litium-jon batterier, är att de inte får ligga tomma och oanvända längre perioder. Utöver det, misshandla allt du kan.

Sen finns det folk som lyckas förstöra alla sorters batterier, men det är oturspersoner, till de rekommenderar jag att handla elektronik med inbyggd dynamo.

Taka skrev:
Ja men vad fan, den där klassiska grejen "man skall ladda som fan första gången"

Stämmer den inte? Eller var det förr i tiden?
Läser du inläggen som har skrivits tidigare så ser du att jag har skrivit att det endast gäller nickelbatterier typ Ni-Mh.

Eller så litar du inte på mig och vill höra nån annan äldre "expert" säga samma sak.

marooned skrev:
Det ENDA man ska tänka på med litium-jon batterier, är att de inte får ligga tomma och oanvända längre perioder. Utöver det, misshandla allt du kan.
Jag har inte full koll här, men är det inte så att man INTE ska ladda ur denna typ av batterier fullständigt? Ni-Mh-batterier mådde bäst av att laddas ur fullständigt innan man laddade igen har jag för mig, men jag tror inte det är så med lithium-jon. Då tar de skada. Däremot kan man ladda dem när som helst istället, och avbryta laddningen om man inte orkar vänta.

Jag vet som sagt inte, så ta det inte för nån sannaing.

Man ska helst inte ladda ur li-jon batterier, men jag har inte haft några negativa erfarenheter. De flesta apparater idag känner av när batteriet lämnar för dålig spänning och stänger av sig, fast att det finns kräm kvar i batteriet.

Folk som kör enligt gamla principen "maxladdning-maxurladdning" kan få problem med sina li-jon batterier efter sådär 100-200 cykler. Exempelvis ungdomar med iPod vilka från början har en kapacitet på 15 timmar men fallit till hälften på 7-8 månader. Min iPod mår lika bra som när den var ny för 15 månader sen. Likadant med mobilen som är över två år, och min minidisc för länge sen som också fick ta en del stryk, men ändå presterade som ny. Alla dessa laddades oregelbundet, misshandlades om man vågar skriva så.

Det här med batterier är nog lite individuellt, jag har haft enorm tur i alla år. Jag vågar nog fastslå iaf.att man kan börja använda kameror direkt ur kartong och ladda när batteriet är slut. Så har jag gjort med både min 300D och D70s och de har alltid presterat sjukt bra.

Däremot har farsan fått problem med sin li-ion batteri i datorn efter bara 3 månader, det blir intressant att kolla upp vad som har gått fel.

Det låter ju i alla fall onekligen skönt att slippa tokladda i 16 timmar det första man gör :D

Ladda någon timme och sedan dra ut och plåta som fan med andra ord!

ANNONS
Götaplatsens Foto