Annons

Detta med zoom...

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Skall köpa en systemkamera och sitter och tittar runt på olika objetiv. Har nu en kompaktkamera med 4x zoom. Har tänkt köpa ett objetiv på typ 70-300... är det då samma som 4x zoom. Vet att man tar 300/7=4. Eller är det nåt annat som spelar in också? Annars är det ju inte speciellt mycket zoom enligt min mening.

/Madelen

Hej!

Det är svårt att jämföra så. Många som vill ha mycket zoom vill ha mycket tele egentligen. Köper du en systemkamera (t.ex. en 350D med kit-objektiv) som börjar på 18mm och sedan ett 70-300 objektiv så har du i stort sett täckt upp allt mellan 18-300 mm. Delar du då 300/18 så blir det 16,6. Alltså kan man säga att du har då 16x zoom (från 18mm-300mm)

Har du bara ett 70-300 mm så har du (300/70) 4,29x zoom MEN du har samma "telefunktion", alltså du kommer "lika nära objektet" med det som om du har ett vidvinkelobjektiv (typ kit-objektivet) fast du kan inte inte se lika "vidt" som med en vidvinkel.

Jag är nog rätt kass på förklara men hoppas du förstod lite ;)

- Johan

madelenrisberg skrev:
Skall köpa en systemkamera och sitter och tittar runt på olika objetiv. Har nu en kompaktkamera med 4x zoom. Har tänkt köpa ett objetiv på typ 70-300... är det då samma som 4x zoom. Vet att man tar 300/7=4. Eller är det nåt annat som spelar in också? Annars är det ju inte speciellt mycket zoom enligt min mening.

/Madelen

Enklast är att helt glömma det där x-talet eftersom det saknar egentlig relevans.

Det säger inget om möjliga bildresultat utan är bra ett slags "snoppjämförelsetal".

Det kan möjligen användas som kvalitetsmått. Och då i den meningen att ett högre tal ger fler kompromisser och sämre kvalitet.

70-300 blir på en Canon D350 (på grund av sensorstorleken) lika med 112-480, och det är nära! Sen kan man ju diskutera begreppet nära men det är en annan fråga. :)

Edit: Skojig sida förresten, Peter!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto