Annons

Diaramar och skanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
Jag har hittills använt Gepes 3mm glaslösa diaramar. För att få in dom i hållaren till min Minolta dual III skanner krävs en del våld. Dessutom skymmer ramen en del av diat när man skannar (pga ramen är för tjock). Vad finns det för ramar som funkar bättre med min skanner?

Allt som är glaslöst, som Reflecta CS och GePe. Gaset har tyvärr en ljusbrytande reflecteramde funktion som stör skanningen, förutom att de inte passar riktigt i hållaren. Det går om att få i glasramarna om man tar i ordentligt, fast skannat resulatat blir sämre än med glaslösa ramar..

Använder också 3mm Gepe glaslöst...

...och Minolta Dimage III. Och visst det är lite besvärligt att föra i dem ramarna. Fast jag kommer hålla mig till dem!
Jag har fått några 2mm ramar av min bror för ett tag sedan, de har ett par år på nacken, och de är mycket lättare att få i. Jag har dock ej hittat några 2mm:rare i vanliga butiker som jag har varit i. Har ej tittat på webben. I vart fall som helst så är 2:eek:rna också Gepe´s.

Mvh Stefan

Jag använder Gepes 2 mm-ramar till Minoltaskannrarna. Nu finns det dessutom en ny modell som heter Proscan 7012 som har metallmask och större öppning som visar hela diat. Rekommenderas starkt. 3 mm är ingen hit i Minoltan.

2 mm-ramarna brukar vara lätta att hitta, har köpt på stormarknader till och med. Proscan 7012 är knepigare, det fick jag be Scandinavian ta hem från Gepe.

Den där modellen 7012 verkar vara så ny att inte Gepe fått med den på sin webbplats...

Vad blev det för pris från Scandinavian?

Frågade dem för ett tag sedan och fick priset 30 riksdaler för 20st. Cyberphoto tror jag tar 35, och en handlare här i Borås ville ha 40 riksdaler.

Jag fick dem för 24 kr per 20-pack från Scandinavian. Det var iofs i samband med att jag hade orsak att vara lite putt på dem så det är möjligt att jag fick ett tröstpris.

På Gepes webb verkar de bara finnas under engelskspråkiga nyheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto