Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digital ICE

Produkter
(logga in för att koppla)

madsen1

Aktiv medlem
Sitter å leker med min nya Epson 4870 Photo, Digital ICE som så många har förespråkat funkar inte alls för mig

Högdagrar och lågdagar får konstiga fraktaler... mycket märkligt

Någon som har erfarenhet av detta??

Jag har också en likadan scanner. Den fungerar väldigt bra med Digital ICE. Dock går det lite långsamt på min gamla dator.

På svartvit film får jag också konstiga effekter.

Riktigt bra fungerar det när man scannar gamla vikta och repade svartvita bilder. Man spar många timmars jobb med Digital ICE.

Dammborttagning med IR-ljus (eg. Digital ICE) fungerar inte med Kodachrome (gäller även vissa fabrikats "kopior") eller svartvit film. Symptomen är olika former av artefakter, speciellt i mörka bildpartier. Orsaken är att pigmenten i dessa filmer reflekterar IR-ljus på samma sätt som det damm vi vill filtrera bort, tyvärr finns det inget sätt att komma runt detta.

/Daniel

Jag får dessa "fraktaler" oxå, men efter lite trixande. Ett tips: Sätt originalsize på 600%, jag testade på 300% och fick dessa fraktaler. Sedan så tänkte jag, nä jag måste förstora dom och visa dom på fotosidan. Så jag körde på 600% och då var dom borta. Jag valde även att skanna B/W negative i 48 bitars färg. Låter konstigt med det fungerade för mig.

/David

Vänd filmen!

Har också stött på detta. Framför allt oskarpa delar, eller stora enfärgade fält såg kass ut när jag körde ICE. Provade att vända på filmen (så att basen låg uppåt) och vips så fungerade det, och blev helt ok!

/Tomas

Så det var så ändå...

Hade just kört min första svartvita film i 6x7:an och den såg helt vansinnig ut scannad.
Ruggigt stora kolsvarta ytor.
Ska prova era tips på den rullen.

Jag har en Epson 4870 och jag har aldrig några problem med att scanna svartvit film. Jag scannar den som det är tänkt. I scannerprogrammet anger jag svartvit film och 16 bitars gråskala. Oftast scannar jag Ilford Pan-F. Tri-X är inte riktigt lika lätt att scanna, dock långt ifrån svårt.

Santvar det dock.

Skannade filmen igen, och nu gick det finfint. Angav skalan till 300% och ingen ice. Med ice blev bilden totalt oanvändbar pga stora svarta fält överallt. Har Kodak t-max 400 i format 6x7.

ANNONS
Götaplatsens Foto