Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digital ICE
- Trådstartare madsen1
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag har också en likadan scanner. Den fungerar väldigt bra med Digital ICE. Dock går det lite långsamt på min gamla dator.
På svartvit film får jag också konstiga effekter.
Riktigt bra fungerar det när man scannar gamla vikta och repade svartvita bilder. Man spar många timmars jobb med Digital ICE.
På svartvit film får jag också konstiga effekter.
Riktigt bra fungerar det när man scannar gamla vikta och repade svartvita bilder. Man spar många timmars jobb med Digital ICE.
sarnor
Avslutat medlemskap
Dammborttagning med IR-ljus (eg. Digital ICE) fungerar inte med Kodachrome (gäller även vissa fabrikats "kopior") eller svartvit film. Symptomen är olika former av artefakter, speciellt i mörka bildpartier. Orsaken är att pigmenten i dessa filmer reflekterar IR-ljus på samma sätt som det damm vi vill filtrera bort, tyvärr finns det inget sätt att komma runt detta.
/Daniel
/Daniel
david-feldt
Aktiv medlem
Jag får dessa "fraktaler" oxå, men efter lite trixande. Ett tips: Sätt originalsize på 600%, jag testade på 300% och fick dessa fraktaler. Sedan så tänkte jag, nä jag måste förstora dom och visa dom på fotosidan. Så jag körde på 600% och då var dom borta. Jag valde även att skanna B/W negative i 48 bitars färg. Låter konstigt med det fungerade för mig.
/David
/David
david-feldt
Aktiv medlem
Hur gick det Adam? Blev det något bättre med tipsen?
/David
/David
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag har en Epson 4870 och jag har aldrig några problem med att scanna svartvit film. Jag scannar den som det är tänkt. I scannerprogrammet anger jag svartvit film och 16 bitars gråskala. Oftast scannar jag Ilford Pan-F. Tri-X är inte riktigt lika lätt att scanna, dock långt ifrån svårt.