Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, xD är inget plus. 50% högre pris, 900 kr för 512 MB på zebra media.

Storlek och greppvänlighet verkar helt klart följas åt. Själv skulle jag prioritera storleken och skita helt i greppet. Får man inte med sig kameran spelar det ingen roll hur greppvänlig den är.
Såg någonstans att R1:an kan vara känslig för fukt.

Som någon annan föreslog, Canon Ixus40 verkar annars trevlig. Har dock inte provat den själv (ännu). Nån som vet hur snabb den är?
Påslagsfördröjning, focuseringstid, slutarfördröjning?

Edit: såg att uppstart går på 1 sekund. Mycket bra i klassen, eller?
 
MyII film är den mest behändiga kamera jag någonsin ägt.

Bra grepp, liten och smidig samt lätt.

Antar att det inte går att klämma in en hygglig optik samt en LCD i detta format.

Sedan har vi det där med väska!
Med väska blir även de minsta något nummer större.

Själv skulle jag som i fallet MyII välja en digitalkompakt som är ordentligt skyddad med slidebar front samt har låga släta knappar.
Fungerar fint i fickan utan väska.

Canon S60 109x59x43 samt 230g är en sådan kamera
 
Häftigt

Hej Kim.

Grattis!

Jag har kollat på specen till denna "klenod" tidigare. Den ser ju väldigt frestande ut. Hoppas få se lite bilder och höra dina omdömen när du fått den och hunnit testa lite.

/AnWi
 
Tack, Anders!
Klart jag kommer med bilder och omdöme så fort jag fått chans att testa den :D

Den fanns inte i lager, så jag har ingen aning om när jag får den tyvärr.
 
sagan skrev:
Jo, jo..men det räcker inte :D

Jag vill ha en fickkamera med (en för storleken) vettigt grepp, SD eller CF kort, helst R6/AA batterier.

Snabbheten är oxå mycket viktig, då den är tänkt att användas för ögonblicksbilder i första hand.

Bra vidvinkel är oxå viktigt, då det ofta är frågan om trånga utrymmen och man vill kunna få med "allt" på bild.

Jag vet av erfarenhet, att är jag inte nöjd med kameran så använder jag den inte...och då är det tämligen meningslöst att köpa någon alls.

Varför inte en Ricoh Caplio Gx Istället.
Liknande R1:an men med;

+Bättre grepp
+Mindre tidsfördröjning
+fler inställningar
+5 Mpxlar

-Samma vidvinkel dock bara till motsvarande 85mm i tele

Inte så mycket dyrare,(Under 300 Euro)
 
Panasonic DMC-LC50 till LC80 då Är inte de ett alternativ?

SD kort, AA batterier, hyfsat små, Leica optik.

Minus får de för att den "bara går" till 35 mm.

Dessutom så är de ju begåvade med rätt ok pris.
Från 1490 på elgiganten. Är inte de ett bra allternativ?
 
meLf skrev:
Varför inte en Ricoh Caplio Gx Istället.
Liknande R1:an men med;

+Bättre grepp
+Mindre tidsfördröjning
+fler inställningar
+5 Mpxlar

-Samma vidvinkel dock bara till motsvarande 85mm i tele

Inte så mycket dyrare,(Under 300 Euro)
Den ger sämre bildkvalitét (massor av CA och mer brus) är betydligt långsammare (uppstart: 0.8 sek VS 1.5 sek, tid tills bilden tas: 0.003 sek VS 0.12 sek zoomtiden:1 sek VS 2 sek) och sämre omfång.

"It is a true discovery to experience the speed of the world's fastest shutter response time. The Caplio R1 can simply be called ultra-fast"

"Ricoh has introduced fast digital cameras before, but the Caplio R1 beats them all!"
http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/26/page_3.html

"The way Ricoh improved the focus and carried it out in the R1 is excellent. The speed and precision of the auto focus and not in the least the world's fastest shutter release responding time are valuable features that puts Ricoh on a lonely top."

http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/26/page_6.html
 
Senast ändrad:
Hade en Olympus C-50 som någon ficktjyv tyvärr lade rabarber på i våras när jag besökte Icaack katedralen i S:t Petersburg.

Hade tänkt ersätta den med en Olympus C-60, men läste i flera tester att den var brusigare än min gamla.


I somras beställde jag en Canon S-60 som jag är mycket nöjd med.

Det bästa på kameran är objektivet. Skulle inte kunna tänka mig idag att ha en fickkamera utan vidvinkel.

Lars
 
sagan skrev:
Ska bli :D Jag fick leveransbesked idag: "delivery time is about 1 week"


www.technikdirekt.de

Låter schysst. Tänkte beställa en Gx därifrån men om R1:an verkar bra kanske det blir en sån istället...
Smidigare (inget grepp som gx) samt en pixel mindre sensor ser jag inte som något större problem.
Och blixskon skulle jag knappast använt i alla fall..
Är den inte lite billigare.. med..?
 
barret skrev:

Förresten...pocketkamera för all del, men jag bävar för att verkligen bara stoppa ner dyrdgripen i fickan utan skydd mot damm eller mot att ramla ut när man böjer sig ner för att klappa ett litet barn eller hund på huvet....

Varför inte en liten tygpåse istället då..?
Kanske ett litet clips ifall du är rädd att tappa den? ;) ..Av samma typ som handskarna man har ibland på arktiska turer..



En smidig liten väska som man har i skärpet på höften. Då är det bra och då kan man diskutera gränsen för vad man orkar bära på....

Känns lite som Kaffemuggshållare på instrumentbrädan.. men kanske bara är jag..

... http://www.biltema.se/Archive\Product_images\39\Large\39-201_l.jpg
Om man nu tänker sig den på en clean instumentbräda..

Kanske bara jag som identifierar sig som en ren ekpanel.
 
ANNONS