Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fotoramar

Produkter
(logga in för att koppla)

catalpa

Medlem
Foto är både konst, liv, och underhållning. Jag vill ge min lite dementa mamma en levande gåva, en fotoram som jag laddar med betydelsefulla bilder från hennes och familjens liv, i en ram som ska vara bara att knäppa av och på, färdiginställd.
För att göra en vacker, logisk följd av bilder har jag tillbringat timmar med att lägga dem i en meningsfull ordning, dvs ofta inte kronologisk. Bilderna kommer ursprungligen från olika kameror, olika mappar.

Det visar sig då i den ram jag köpt, C Frame led 8 pro, som är genomsnittligt komplicerad, att apparaten har privilegiet att ordna bilderna i en helt annan än den jag lagt in på usb´t.
Den ordningen är inte ens kronologisk; den är mycket störande. Till exempel ligger vissa bilder kvar i löpande sekvenser som ändå bryts av lösryckta bilder från helt andra "block".

Apparaten väljer bort alla GIF-bilder. Ok - men den väljer också bort hälften av JPEG-bilderna, och jag lyckas inte se något som helst mönster i det urvalet. Inte storlek, inte kamerakälla, inte format, inte datum.

Ingen support verkar kunna upplysa mig om anledningarna till detta, eller hur jag ska komma förbi det.
Betr ordningen får jag beskedet att ramar i allmänhet inte accepterar den ordning jag gjort upp på mitt usb.
Betr bortvalet av vissa JPEG-bilder väntar jag ännu på en förklaring från firman.

Finns bland er någon som jobbat med detta problem?
Jag hoppas på både råd om hanteringen av den ram jag har, och förslag på andra ramar utan dessa komplikationer.
 

Mats G

Aktiv medlem
Döp om!

Det går att byta namn på bildfiler.
Kalla dem. typ: 1.jpg ; 2.jpg ; osv.
Går att göra i de flesta bildbehandlings samt "katalogprogram".
Då borde de visas "rätt"?
 

reboot81

Aktiv medlem
Har du möjlighet att processa alla bilder på samma sätt? Jag brukar göra om bilderna till fotoramens maxstorlek, i ditt fall 800x600.
IrfanView kan ordna detta
File, Batch conversion & rename ->


Om ramen väljer bort GIF bilder går det kanske att sätta på i inställningarna? Eller varför inte göra om alla bilder till JPG?

Inställningarn ovan tar alla bilder du ger den och gör JPG-isar av dem.
Det kommer dels döpa om alla bilder enligt mallen 'bild###' och börjar med 'bild001.jpg'.
Sen kommer bilderna minskas så att de får plats på 800x600, oavsett vilka proportioner bilden har. En 1600x200 bild blir således 800x100.

Skulle inte detta heller fungera så kanske du kan lägga upp en fungerande och en ickefungerande bild som vi kan analysera vidare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan ramen visa video?
Importera bilderna till videoprogrammet (jag använder Premiere Pro).
Lägg dem på timeline i rätt ordning.
Lägg på en övergång
Exportera i rätt format.
Klart!
 

catalpa

Medlem
Det går att byta namn på bildfiler.
Kalla dem. typ: 1.jpg ; 2.jpg ; osv.
Går att göra i de flesta bildbehandlings samt "katalogprogram".
Då borde de visas "rätt"?
Ok - jag gav alla bilderna en suffix, .jpg, i tillägg till det nummer jag tidigare satt på varje bild jag lagt på minnet (även på ett usb), 1.jpg, 2.jpg, osv

Det innebar att oordningen blev en annan oordning. Det måste ju betyda att firmans förklaring om att bilderna låg fast i en ordning som bestämdes av deras ursprungsegenskaper inte stämde.
Dessutom betyder det att jag fortfarande inte vet hur jag ska göra.
Dvs den metod som hjälper för visning i dator funkar inte på i varje fall denna digitalfotoramen.

Så hur kan jag då göra för att bestämma över bildföljden :)?
 

catalpa

Medlem
Kan ramen visa video?
Importera bilderna till videoprogrammet (jag använder Premiere Pro).
Lägg dem på timeline i rätt ordning.
Lägg på en övergång
Exportera i rätt format.
Klart!
Nej, tror inte den kan det. Men det du beskrev går lite över mina kunskaper så jag avstod. Kanske skulle funkat? men blev för krångligt.
 

catalpa

Medlem
Har du möjlighet att processa alla bilder på samma sätt? Jag brukar göra om bilderna till fotoramens maxstorlek, i ditt fall 800x600.
IrfanView kan ordna detta
File, Batch conversion & rename ->


Om ramen väljer bort GIF bilder går det kanske att sätta på i inställningarna? Eller varför inte göra om alla bilder till JPG?

Inställningarn ovan tar alla bilder du ger den och gör JPG-isar av dem.
Det kommer dels döpa om alla bilder enligt mallen 'bild###' och börjar med 'bild001.jpg'.
Sen kommer bilderna minskas så att de får plats på 800x600, oavsett vilka proportioner bilden har. En 1600x200 bild blir således 800x100.

Skulle inte detta heller fungera så kanske du kan lägga upp en fungerande och en ickefungerande bild som vi kan analysera vidare.

Tack! Nu har jag lämnat in ramen till min duktiga butik där jag sålt den, de ska försöka hinna felsöka varför den väljer bort vissa bilder. Ev väljer den bort de flesta Casio-bilder och visar mest bara Canon och Nikon - men inte heller det verkar vara systematiskt.
Jpg var de allihop, precis som manualen säger att de ska vara.
Det börjar verka som att jag kastat 695 kr i sjön...
Men jag hoppas på de duktiga killarna i butiken. De trodde att firman kanske inte skulle svara lika nonchalant ("Dina filer är skadade!") om de ringer in o undrar i stället för mig.

Men - får jag inga fungerande svar återkommer jag gärna med bilder för jämförelser.
Väldigt svårt dock att fastställa vilka bilder som faktiskt visas, eftersom den plockar mlm slumpvis från de 200 bilderna på minnet! I så fall får man göra en experimentversion av minne för visning.
 

Mats G

Aktiv medlem
Ok - jag gav alla bilderna en suffix, .jpg, i tillägg till det nummer jag tidigare satt på varje bild jag lagt på minnet (även på ett usb), 1.jpg, 2.jpg, osv

Det innebar att oordningen blev en annan oordning. Det måste ju betyda att firmans förklaring om att bilderna låg fast i en ordning som bestämdes av deras ursprungsegenskaper inte stämde.
Dessutom betyder det att jag fortfarande inte vet hur jag ska göra.
Dvs den metod som hjälper för visning i dator funkar inte på i varje fall denna digitalfotoramen.

Så hur kan jag då göra för att bestämma över bildföljden :)?
I bland blir det onödigt svårt för en sån sak som borde vara så enkel. Du ville ju bara vara snäll och sånt besvär det blev...
Suffix? Har du gett det nya numret, ex.1.jpg, efter det ursprungliga, så funkar det nog inte, 1,2, osv ska vara först.
Eller finns det någon liten dold knapp där det med microtext står "visa slumpvis"?
 

catalpa

Medlem
I bland blir det onödigt svårt för en sån sak som borde vara så enkel. Du ville ju bara vara snäll och sånt besvär det blev...
Suffix? Har du gett det nya numret, ex.1.jpg, efter det ursprungliga, så funkar det nog inte, 1,2, osv ska vara först.
Eller finns det någon liten dold knapp där det med microtext står "visa slumpvis"?
Hej,
nej, det finns ingen sån knapp, inget val mellan ordning och slump! Även firman bekräftar det.

Jag ersatte den gamla beteckningen med 1.jpg 2.jpg osv.
Detta efter att jag först lagt varje bild från olika mappar i den följd jag önskade genom att ge dom en rak nummerordning...
man tänker alltid mycket medan man jobbar med bilder man en gång tagit... inte fel

Visst, vill bara vara snäll :)) men jag lär och lär. Sen upptäckte jag också genom detta att fotobutiken i min stad har rea - så nu köper jag kanske den digitala systemkamera jag länge tänkt på.
så jag köper kanske en Canon EOS 650D IS - vad tror du om det?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Filnamn ?

Hej,
nej, det finns ingen sån knapp, inget val mellan ordning och slump! Även firman bekräftar det.

Jag ersatte den gamla beteckningen med 1.jpg 2.jpg osv.
Detta efter att jag först lagt varje bild från olika mappar i den följd jag önskade genom att ge dom en rak nummerordning...
man tänker alltid mycket medan man jobbar med bilder man en gång tagit... inte fel

Visst, vill bara vara snäll :)) men jag lär och lär. Sen upptäckte jag också genom detta att fotobutiken i min stad har rea - så nu köper jag kanske den digitala systemkamera jag länge tänkt på.
så jag köper kanske en Canon EOS 650D IS - vad tror du om det?
Hmm, förstår inte riktigt hur du gjort men först lite frågor. Vilket operativsystem har du ?
I "utforskaren" har du kollat att "Dölj filnamntillägg för kända filtyper" inte är förbockat ?
Om den är förbockad och du ger en jpg bild en suffix .jpg kommer operativsystemet att läsa filnamnet som - xxx.jpg.jpg. Kanske detta förvirrar din dig'ram ?
Sen har jag för mej att t ex musikspelare, "bildvisare" m fl har ett eget sätt läsa filnamn :-(
Min FM sändare som spelar musik i min bil höll på att göra mej vansinnig(are) pga av filnamnen lästes och sorterades på ett helt annat sätt än i datorn. Göra en spellista som spelades i min önskvärda ordning var ett h-e å få till.

Hoppas att du får till de så småningom :)

ThomasR
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej, tror inte den kan det. Men det du beskrev går lite över mina kunskaper så jag avstod. Kanske skulle funkat? men blev för krångligt.
Nej det är väldigt lätt.
Jag gjorde en film av bilder jag tagit på en helgresa med jobbarkompisar.
20 min + att datorn renderade filmen(Då gör jag annat).
O den mesta tiden gick till att klippa videoklippen som också var inlagda mellan stillbilder.

Den stora tiden är att välja ut bilder men det jobbet har du också + redigeringen av de separata bilderna. Men det är utanför dessa 20 min.
 

catalpa

Medlem
Nej det är väldigt lätt.
Jag gjorde en film av bilder jag tagit på en helgresa med jobbarkompisar.
20 min + att datorn renderade filmen(Då gör jag annat).
O den mesta tiden gick till att klippa videoklippen som också var inlagda mellan stillbilder.

Den stora tiden är att välja ut bilder men det jobbet har du också + redigeringen av de separata bilderna. Men det är utanför dessa 20 min.
Hej!
Vissst tror jag dig att det är lätt - jag gjorde det för sex-sju år sedan men har varit borta från foto ett bra tag, glömt mycket. men tror dig absolut, att det är lätt, man ska bara komma igång. Just nu hade jag ju andra problem med ramen.
Såhär var det: alla som jag rådfrågade, butikens hjälpsamma personal, firmans support, var eniga i att bildskärmar alltid har sin egen slumpmässiga ordning (fast - den ÄR inte riktigt slumpmässig!) Det skulle jag inte kunna påverka.
Och: Denna skärmen visade alla andra JPEG men inte just Casio-bilder. Vilket firman inte ville upplysa om.
Slutet blev att jag lämnade tillbaka dig-ramen - och köpte en Canon EOS 650D med ett EF-S 18-55 objektiv i stället. För de pengarna och lite till.
Slutet gott, allting gott, jag är nöjd men får hitta på en annan 90-årspresent till min mamma.
 

catalpa

Medlem
Hmm, förstår inte riktigt hur du gjort men först lite frågor. Vilket operativsystem har du ?
I "utforskaren" har du kollat att "Dölj filnamntillägg för kända filtyper" inte är förbockat ?
Om den är förbockad och du ger en jpg bild en suffix .jpg kommer operativsystemet att läsa filnamnet som - xxx.jpg.jpg. Kanske detta förvirrar din dig'ram ?
Sen har jag för mej att t ex musikspelare, "bildvisare" m fl har ett eget sätt läsa filnamn :-(
Min FM sändare som spelar musik i min bil höll på att göra mej vansinnig(are) pga av filnamnen lästes och sorterades på ett helt annat sätt än i datorn. Göra en spellista som spelades i min önskvärda ordning var ett h-e å få till.

Hoppas att du får till de så småningom :)

ThomasR
Tack! se mitt svar till Erik Schalin
 
ANNONS