Annons

Digitalkamera - System

Produkter
(logga in för att koppla)

woicer

Medlem
Hej. Jag vet att det finns massvis med liknande trådar och jag har kikat igenom massvis, men det känns ändå inte som dom svarar riktigt på mina frågor.

Jag har på senare tid blivit mycket intresserad av fotografier. Det började när pappa köpte en helt okej kompaktkamera för några månader sedan, eller ja, i början av sommaren faktiskt. Den fungerar bra till vanliga foton och makrobilder, men där tar det stopp. Jag kan inte säga att jag är en bra fotograf direkt, men jag älskar att fotografera och man ska väl följa det man älskar? Så nu känner jag att jag är redo att hoppa ett steg upp till en liten mer avancerad kamera. Och det jag kommer ta kort på är väl främst:

- Naturbilder (ut i skogen och fotografera)
- Familjebilder (släkträffar, midsommar osv)
- Makrobilder

Kommer även bli lite med kompisar och liknande.
Jag har läst i forumet och observerat att det verkar vara en liten mild strid i mellan Nikon och Canon (smaksak). Jag har planerat att åka in till en fotoaffär och håll testa och vad som känns bra för mig, för jag antar att det är en rätt viktig punkt.

Jag har kollat lite på Nikon D40 och D50. Även D80 har fått en blick, men jag tror inte ekonomin gillar den. Nikon D40 verkar vara en riktigt bra nybörjarkamera som heller inte kostar särskilt mycket. Men det jag undrar hur länge den egentligen "räcker"? Jag har en förmåga att lära mig saker rätt fort. Om man går några "fotorundor" per månad så lär man utvecklas efter ett tag, och det vore synd om kameran då tog stopp.

Ekonomin är väl rätt begränsad. Eftersom jag fortfarande är 16 år (inte så gammal nej) så är pengar en rätt svår fråga. Förhoppningsvis kan föräldrarna bidra med lite eftersom det närmar sig jul om några månader, men lite får jag säkert punga ut med själv. Därför kan det inte vara världens monsterkamera.

Har ni några förslag på vad jag bör kika på? Det är alltså en digitalkamera system som jag är ute efter. Inte för dyr men ska ändå gå att ta kort med och "räcka" ett bra tag om man kan uttrycka det så.

En annan fråga är, vad är den största skillnaden mellan en D40 och D50? En sak jag också observerat är att D40 inte har någon inbyggt "motor" på något sätt, vilket gör att det måste finnas i objektivet. Är detta en stor nackdel?

Tack så mycket på förhand. Mycket uppskattat med hjälp.

/Daniel Matsson
 
Martin-B skrev:
Här är ett test av alla instegskameror:

http://www.ephotozine.com/article/C...-against-rivals

Pentax K100D vinner den testen. Eftersom du gillar makro kan det vara intressant för dig att veta att kit-optiken som följer med K100D har bäst makro av alla dessa kameror.
Hej, och tack för ditt svar. Tror dessvärre inte länken fungerade som den skulle, kom till någon error-sida. Yes, jag gillar makro. Men det är också en anledning till att jag vill köpa en systemkamera för att testa nya saker och inte bara sitta och ta närbilder som jag gör i dagsläget (har en kompaktkamera, och det är de enda som ger något resultat i huvudtaget). Så jag tror ändå inte jag ska makro som den största "nödvändigheten".
Tack!
 
woicer skrev:
Hej, och tack för ditt svar. Tror dessvärre inte länken fungerade som den skulle, kom till någon error-sida. Yes, jag gillar makro. Men det är också en anledning till att jag vill köpa en systemkamera för att testa nya saker och inte bara sitta och ta närbilder som jag gör i dagsläget (har en kompaktkamera, och det är de enda som ger något resultat i huvudtaget). Så jag tror ändå inte jag ska makro som den största "nödvändigheten".
Tack!

http://www.ephotozine.com/article/Canon-EOS-400D---compared-against-rivals

Denna ska fungera, måste ha missat nån bokstav. nämnde bara makro som en liten detalj. Läs testet så
ser du att den slår de andra på fingrarna på det mesta ;)
 
Martin-B skrev:
Här är ett test av alla instegskameror:

http://www.ephotozine.com/article/C...-against-rivals

Pentax K100D vinner den testen.

... och här har du ett som Nikon "vinner":

http://www.idg.se/2.1085/1.121729

Du kan säkert hitta ett för varje kameramärke.

Att tro att en kamera "tar slut" på några månader är inte vettigt; dessa kameror kan alla göra flera trick än någon kamera kunde för 30 år sedan, och då klagade ingen! De flesta hinner inte ens lära sig handboken på några månader...

Välj du efter ekonomi och ergonomi så blir det säkert bra.

Per.
 
perstromgren skrev:
... och här har du ett som Nikon "vinner":

http://www.idg.se/2.1085/1.121729

Du kan säkert hitta ett för varje kameramärke.

Att tro att en kamera "tar slut" på några månader är inte vettigt; dessa kameror kan alla göra flera trick än någon kamera kunde för 30 år sedan, och då klagade ingen! De flesta hinner inte ens lära sig handboken på några månader...

Välj du efter ekonomi och ergonomi så blir det säkert bra.

Per.
Okej, tack så mycket för svaret.

Angående Pentax K100D så verkar det vara AA-batterier där, och det känns väl lite sisådär. Är det något som drar ner mycket på betyget, eller är det någon smaksak?

Jag har dessutom tittat lite på D50 också. Är det också en kamera att ha, eller är det "bortkastade" pengar om du jämför D40 & D50? Dessutom finns D70 och D80, men som sagt, jag har inte så stor budget.

En annan sak jag undrar över är objektiven. Här är jag helt borta ärligt talat. Dessa är väl en av de huvuddelar som man bör satsa på. Är det jämnt mellan Canon och Nikon objektivmässigt också?
För det är väl också en av de punkter man bör tänka på när man köper en systemkamera. Man kan ju börja med orginal-objektivet, men sedan byta upp sig om man känner behov av det och är redo för att ta ett litet steg.

Tack för era tips, mycket kul att se folk som gärna hjälper till, det är inte alltid det är så.
 
perstromgren skrev:
... och här har du ett som Nikon "vinner":

http://www.idg.se/2.1085/1.121729

Du kan säkert hitta ett för varje kameramärke.

Att tro att en kamera "tar slut" på några månader är inte vettigt; dessa kameror kan alla göra flera trick än någon kamera kunde för 30 år sedan, och då klagade ingen! De flesta hinner inte ens lära sig handboken på några månader...

Välj du efter ekonomi och ergonomi så blir det säkert bra.

Per.

Men snälla, ska du inte citera aftonbladet härnäst..

Daniel: Många anser det vara en fördel att den kan ta AA batterier. Köp bara ett par schyssta batterier och en laddare så räcker dom precis lika länge som andra kamerabatterier, plus att om du är på semester och de tar slut kan du lätt inhandla AA.

Ja, det är en stor nackdel att D40 inte har inbyggd motor. Du tvingas köpa dyr proffsoptik. Med Canon/Nikon måste du även, om du vill ha det, betala för IS/VR på varje objektiv du köper. Pentax K100D har inbyggd anti-skak direkt i kameran.

Är du intresserad av att få så mycket som möjligt för pengarna tar du K100D. Objektiven är billigare för samma prestanda och du har alltid anti-skak.
 
woicer skrev:
Okej, tack så mycket för svaret.

Angående Pentax K100D så verkar det vara AA-batterier där, och det känns väl lite sisådär. Är det något som drar ner mycket på betyget, eller är det någon smaksak?

Jag har dessutom tittat lite på D50 också. Är det också en kamera att ha, eller är det "bortkastade" pengar om du jämför D40 & D50? Dessutom finns D70 och D80, men som sagt, jag har inte så stor budget.

En annan sak jag undrar över är objektiven. Här är jag helt borta ärligt talat. Dessa är väl en av de huvuddelar som man bör satsa på. Är det jämnt mellan Canon och Nikon objektivmässigt också?
För det är väl också en av de punkter man bör tänka på när man köper en systemkamera. Man kan ju börja med orginal-objektivet, men sedan byta upp sig om man känner behov av det och är redo för att ta ett litet steg.

Tack för era tips, mycket kul att se folk som gärna hjälper till, det är inte alltid det är så.
Det finns inga dåliga systemkameror på marknaden just nu. Vad du än köper kommer du bli nöjd. Sen har ju alla för och nackdelar. Om du till exempel är riktigt intreserad av makro och tänker köpa ett riktigt makroobjektiv så bör du nog inte köpa D40 då det billigaste macroobjektivet med AF kostar ca 10000. Det är iof ett väldigt bra objektiv men lite väl magstarkt för en med begränsad budget. Till pentax och Canon finns ett 90mm makroobjektiv från Tamron som är väldigt trevligt. Kostar bara 4000.

Ja det är rätt jämt mellan Nikon och Canon när det kommer till objektiv med en lite fördel Canon men det märker du inte förren du köper objektiv för 10000tals kronor.
Det är precis rätt tänkt när det gäller objektiv. Många klankar ner på kitobjektiven men dom är dom mest prisvärda man kan hitta eftersom man bara betalar ett par hundralappar för dom.

Avslutar med standardrådet. Om det inte är någon väldigt specifik funktion som du måste ha så är det bara att åka till närmsta kameraaffär och känna och klämma lite på kamerorna i din prisklass. Välj sen den som ligger bäst i handen och som känns mest naturlig och logisk att fota med.
 
Har du nån polare/nära släktning som också har ett digitalt system, så vore det kanske en vettig idé att köra samma märke. Du får då tillgång till hans/hennes gluggar, och vice versa. Objektiv är snordyrt, och kamerahusen är snarlika i prestanda. Till syvende och sist är det personlig känsla som avgör. Kolla även begagnat-marknaden, det går att hitta en hel del prisvärda objektiv. Canon/Nikon är störst där, kolla tradera.com. Väljer du D40 så funkar inte autofokus med alla objektiv, som du var inne på tidigare. Motorn som driver objektivet finns inte i kamerahuset, utan måste sitta i objektivet.

Lycka till.
 
Martin-B skrev:
Men snälla, ska du inte citera aftonbladet härnäst..

Daniel: Många anser det vara en fördel att den kan ta AA batterier. Köp bara ett par schyssta batterier och en laddare så räcker dom precis lika länge som andra kamerabatterier, plus att om du är på semester och de tar slut kan du lätt inhandla AA.

Ja, det är en stor nackdel att D40 inte har inbyggd motor. Du tvingas köpa dyr proffsoptik. Med Canon/Nikon måste du även, om du vill ha det, betala för IS/VR på varje objektiv du köper. Pentax K100D har inbyggd anti-skak direkt i kameran.

Är du intresserad av att få så mycket som möjligt för pengarna tar du K100D. Objektiven är billigare för samma prestanda och du har alltid anti-skak.
Vad är det för skitsnack att det bara är dyr proffsoptik som har af-s?
 
Mycket trevliga svar, återigen, tack så mycket.
Tror jag ska försöka satsa på en kamera med inbyggt AF-motor i sådana fall. Räcker med ett "nybörjarobjektiv" för mig, behöver inte mer. Det som följer med i något kit fungerar säkert alldeles utmärkt, i alla fall i början.

Yes, jag ska nog ta och åka in till en fotoaffär här i Stockholmsområdet. Några förslag? (passar iofs inte in här i tråden). Vore som sagt skönt att kunna testa och hålla lite.

Angående den här "Pentax K100D". Är det lätt att hitta objektiv och delar m.m.? För det är ju inte det största märket på marknaden. Jag har heller inte hört talas om kameran tidigare...så, ja.
Och det objektivet som följer med i kittet "DA 18-55/3,5-5,6 AL", duger den lite till allround bilder? Både makro, vanligt osv..

En kompis har en D50 (med kitobjektivet). Förhoppningsvis tar han med den ut någon gång så kan jag kika lite på den, främst för att se hur det är osv. Den har väl dessutom inbyggt AF-motor? Däremot är den rätt dyr, och det kanske inte skiljer särskilt mycket jämfört med Pentax K100D?

Återigen, tack, tack tack. Kul att ni försöker hjälpa till.
 
woicer skrev:
Mycket trevliga svar, återigen, tack så mycket.
Tror jag ska försöka satsa på en kamera med inbyggt AF-motor i sådana fall. Räcker med ett "nybörjarobjektiv" för mig, behöver inte mer. Det som följer med i något kit fungerar säkert alldeles utmärkt, i alla fall i början.

Yes, jag ska nog ta och åka in till en fotoaffär här i Stockholmsområdet. Några förslag? (passar iofs inte in här i tråden). Vore som sagt skönt att kunna testa och hålla lite.

Angående den här "Pentax K100D". Är det lätt att hitta objektiv och delar m.m.? För det är ju inte det största märket på marknaden. Jag har heller inte hört talas om kameran tidigare...så, ja.
Och det objektivet som följer med i kittet "DA 18-55/3,5-5,6 AL", duger den lite till allround bilder? Både makro, vanligt osv..

En kompis har en D50 (med kitobjektivet). Förhoppningsvis tar han med den ut någon gång så kan jag kika lite på den, främst för att se hur det är osv. Den har väl dessutom inbyggt AF-motor? Däremot är den rätt dyr, och det kanske inte skiljer särskilt mycket jämfört med Pentax K100D?

Återigen, tack, tack tack. Kul att ni försöker hjälpa till.

Du kommer inte ha några problem att hitta objektiv till K100D. Kit-objektivet som följer med är ett utav det bästa kit-optik som finns. Pentax är det 3e största märket om mitt minne inte sviker mig.

Jag tycker du ska åka in till scandinavianphoto eller fotokungen(fotokungen har lite bättre priser har jag för mig) och klämma lite.
 
Nån tråd nyligen prisade MediaMarkt för deras gedigna utbud och klämvänliga butik. Är det nån som kollat den i Stockholm? Kungens Kurva om jag inte missminner mig...

Tillägg... Det är inte snyggt, men... Kläm i butik, köp via nätet...
 
Martin-B skrev:
Men snälla, ska du inte citera aftonbladet härnäst..

Nej, men det kanske jag borde! :)

Min poäng är att det är så lika i matchen att olika testare kommer till olika slutsatser. Ta testet du länkade till som exempel. Betygen som avslutar testet blev 7-7-7-6-8 där Pentax fick 8. Det kunde nog gått annorlunda med en annan testare. För någon som tycker resultatet är viktigast hade Nikon vunnit den matchen ("Best results in tests" var Nikonbetyget), etc.

Dessa kameror är bra allihop, de har bara litet olika finesser.

Per.
 
"En kompis har en D50 (med kitobjektivet). Förhoppningsvis tar han med den ut någon gång så kan jag kika lite på den, främst för att se hur det är osv. Den har väl dessutom inbyggt AF-motor? Däremot är den rätt dyr, och det kanske inte skiljer särskilt mycket jämfört med Pentax K100D?" Daniel

Nu är ju D50 en utgående modell men dyr är den inte ny, om den nu efter en vecka som gått så finns den för 4 600 kr på Media Markt med kitobjektiv.'

Nikon's AF-s optik är ju svin dyr, ta bara exemplet Nikon AF-s 18-55 som dom ska ha 1000 lappen för på d etablerade foto återförsäljarna. (Ironi)

Japp Gustav, jag håller med dig.

Det fajtast väldigt mkt period vis mellan ägare av olika kameramärken, alla vill väl hävda att dom köpt d rätta.
 
Hej. Jag såg att fotovideo hade någon "specialvisning" på Pentax-kameror idag, i sin butik. Så det blir att åka dit och titta lite och se vad man tycker. Det är ju ett tag kvar innan jag ska försöka införskaffa mig en kamera, så de kan ju hända att det dyker upp nya kameror m.m. Men det kan ändå vara skönt att ha en kamera man verkligen kan satsa på i sådana fall. Jag återkommer med ett svar och ser vad jag tycker.
Vill tacka för era svar, mycket uppskattat.
 
Hej!
Jag är 15 år och jag köpte en Nikon D40x för snart en månad sedan, jag tror att det är den bästa kameran man kan köpa som nybörjare och den kan man använda ända fram tills man behöver något mycket vassare ex: Nikon D200. Det är en kamera som man kan växa med och kommer att ha mycket roligt med. Jag tycker ändå att du ska tänka på en sak angående kameran: den saknar inbyggd sökmotor. Men det är inget problem så länge som du inte använder brännvider över 300mm. Ett helt klart prisvärt och bra köp!

Lycka till!

Jansson.
 
Jokes skrev:
Du kan ju alltid köpa begagnat, det gjorde jag. En begagnad D70. Sjukt prisvärt blir det då.

Kan bara hålla med om begagnatmarknaden. Kom över en Canon EOS 30D igår för 5500:-. Tror inte jag kunnat få mer kamera per krona. Dessa nya låga 30D-priser får vi ju tacka 40D för :)
 
Zotamedu skrev:
Det finns inga dåliga systemkameror på marknaden just nu. Vad du än köper kommer du bli nöjd. Sen har ju alla för och nackdelar. Om du till exempel är riktigt intreserad av makro och tänker köpa ett riktigt makroobjektiv så bör du nog inte köpa D40 då det billigaste macroobjektivet med AF kostar ca 10000. Det är iof ett väldigt bra objektiv men lite väl magstarkt för en med begränsad budget. Till pentax och Canon finns ett 90mm makroobjektiv från Tamron som är väldigt trevligt. Kostar bara 4000.

Ögnade bara igenom tråden lite snabbt och känner att jag, som idog makrofotograf, måste kommentera lite snabbt. AF är egentligen ganska onödigt vid makro, då det oftast ändå är för långsamt samt att den enklaste tekniken är att ställa in önskad avbildningsskala och sedan "vagga" sig in i skärpeplanet. Ville bara påpeka det, i övrigt är jag helt neutral, det finns många bra DSLR på marknaden. :)
 
ANNONS