Annons

Diskret D-SLR eller..?

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Hej,

Har för tillfället en Canon 10D / 17-40/4 / 50/1.4 / 105/2.8 macro / 70-200/4 som tillsammans är ett bra kit. Har dock titt som tätt insett att jag inte orkar släpa med mig allt och sitter och längtar tillbaka till min gamla manuella minolta med fasta 35mm.

Tillbaka till analogt kommer jag dock inte gå. Däremot skulle jag vilja få tillbaka den där "fotokänslan" där fokus inte är megapixlar och bäst WB osv.

Jag skulle helt enkelt vilja ha en diskret kamera som man inte tvekar att ta med sig. Önskemålen inkluderar:
- Ljusstark/bra sökare
- troligen D-SLR (eller?)
- Ordentlig lins med bländar / fokusring
- inte allt för stor och tung.
- Inte en Leica för de är aldeles för dyra
- max 8000kr för hus?

Har läst en del på dessa och andra forum men än så länge inte hittat något jag verligen gillar. En väg man skulle kunna gå är att ta en 400D men vet inte om det är rätt väg att gå att stoppa in än mer teknik i set hela...

Några tips? Gärna egna erfarenheter...

/Gulan

...diskret D-SLR

hmmm...Sigman såg visserligen skoj ut men jag vill nog ha i vart fall en fokusring a'la systemkamera.

Alternativet med Pentax är något jag tänkt på speciellt med deras små smidiga objektiv. Men hur är det i så fall med kompabiliteten för äldre objektiv på nyare kameror. Funkar de ihop eller är det bara de nya objektiven som gäller? Måste ju få ekonomin att gå ihop...

Jag skulle nog i första hand titta på en 350D/400D, de är ganska små och lätta att ha med. Det verkar lite onödigt att byta system helt när du har en ganska ordentlig samling objektiv.

Jag har annars haft liknande funderingar själv och köpte därför en digitalkompakt som alltid skulle vara med, det är förmodligen det sämsta köp jag har gjort. Det är absolut inget fel på kameran, men bildkvaliteten är bedrövlig jämfört med vad en digital systemkamera ger. Speciellt gäller detta vid fotografering som kräver höga ISO, vilket råkar vara en mycket vanlig situation för mig.

Numer blir det systemkameran som alltid får följa med ut, gärna med ett lätt och kompakt objektiv på. En 350D/400D med 24/2.8 skulle därför vara mitt förstahandsval i din situation.

/Daniel

dano skrev:
Det är absolut inget fel på kameran, men bildkvaliteten är bedrövlig jämfört med vad en digital systemkamera ger. Speciellt gäller detta vid fotografering som kräver höga ISO, vilket råkar vara en mycket vanlig situation för mig.
Med Sigman kommer problemet ur världen. Undrar vad den kommer att ha för mått och pris. Verkar extrem lockande för min del. Äntligen en kompakt för en hobbyfotograf! Stor sensor, MSAP-lägen, 28 mm ekv., raw - precis vad jag behöver! En stor nackdel dock att den saknar sökare. :-( Bildstabilisering skulle också vara bra att ha med. Men man kan väl inte få allt, eller? ;-)

Re: ...diskret D-SLR

gulan skrev:
Men hur är det i så fall med kompabiliteten för äldre objektiv på nyare kameror. Funkar de ihop eller är det bara de nya objektiven som gäller? Måste ju få ekonomin att gå ihop...

Alla Pentaxobjektiv fungerar med de nya kamerorna.

Du kan få en helmauell pannkakslins SMC-M 40/2.8 för 1500 kr. Minsta husen är DS och DL även om det inte skiljer så mycket i storlek jämfört med tex K100D.

400D vs E-400 vs Epson RD-1 vs K10(0)D

Inget lätt val...eller..?

Epsonen RD-1 går inte in i budgeten då den kostar en fömögenhet i vart fall ur min synvinkel.

I valet mellan K100D och E-400 så är det inte lika lätt. K10(0)D verkar vara mest bang-for-the-buck men E-400:an verkar vara väldigt liten och smidig. Får se vad testerna säger om e-400:an och om man kan hitta den någonstans för lite kläm-och-känn :)

Egentligen verkar 400D vara det givna valet eftersom jag redan har en uppsättningen bra linser. Men på en promenadkamera/gatu-foto-kamera kommer jag troligen vilja ha en ljusstark fast 20-30mm lins. Så en sådan kommer jag ändå behöva komplettera med varför storlek och "kännsla" kommer att få styra detta val...

Finns några andra tankar om tips på bra kamera med full SLR-kontroll så skriv gärna en rad...eller om det är så att ni har något kul som ni vill sälja.

Tack för alla tips...

/Gulan

Diskret innefattar väl också att kameran är tyst. Och vad jag förstår så skall väl just Canon 10D vara den tystaste av D-SLR kamerorna!

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

Läs under rubriken Shutter Noise!

Och så himla klumig kan den väl inte vara, eller? Vore jag dig så skulle jag behållt kameran, sålt objektiven och skaffat en fast 21a eller 24a som motsvarar ca 35mm på småbild!

Vill också passa på att varna för att köpa en digtalkamera utan optisk sökare!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto