Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera AI-genererade bilder i kombination med foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Detta är något som intresserar mig. Så jag hoppas på en diskussion om vilka möjligheter som finns, erfarenheter…farhågor osv.

Det började med att jag började efterforska hur topaz återskapade/genererade detaljer så otroligt bra i sina produkter, sen i förlängningen blev jag nyfiken på att implementera AI genererade objekt/”personer” (osv) i mina bilder.
Jag älskar att bearbeta mina foton, tycker om att sitta och försöka vara kreativ med bilderna. Jag har dock inte hunnit testa det ännu.

Sen blev jag lite nyfiken på hur folk med fotointresse ser på det hela.
Jag börjar med att lägga upp en länk som får representera vad man kan göra idag, hur man kan använda det. Om några år är det troligtvis rejält annorlunda. Finns flera AI-tjänster, och flera olika sätt att använda det på.


Videon visar ju på tydliga brister i dagsläget, men utvecklingen går ju snabbt framåt.

jag vet att man kan ladda upp sina egna foton, att använda som referens kombinerat med text, för att sedan skapa nya bilder med ens eget uttryck.

min egna tankar är att det är spännande, kul, fullt av möjligheter, men också läskigt.
Kul att kunna skapa med färre begränsningar, men också läskigt då hela ens skapandet i förlängningen kanske ifrågasätts(främst av en själv) och görs överflödigt då en AI kan göra det utan inblandning av mig.
I förlängningen gäller dessa tankar även rent fotograferande, då jag tror det är en tidsfråga innan man inte ser skillnad på ett rent fotografi av, låt säga en flygande fågel, och en AI-genererad bild av samma fågel.

Vad tänker ni om detta? Hur tänker ni? Känns det spännande? Eller negativt? Vilka möjligheter ser ni? Vilka farhågor? känner ni rent av ingenting alls kanske?
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är som vilken annan mixed-media konst som helst, precis lika giltig. Det är däremot inte rent fotografi det handlar om, utan en bild skapad av flera olika konstformer. Konstnärens vision, och förmåga att realisera visionen, avgör om resultatet blir bra eller inte.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tja. AI-genererade bilder är väl som AI-genererade nyhetstexter – användbara i vissa sammanhang, mindre lämpliga i andra. Bildmässigt har det inget att göra med fotografi i traditionell mening, lika lite som det är måleri, grafik, teckning eller vilken som helst annan konstart. Att låta en AI generera en bild (ett "foto") är enligt min mening riktigt okreativt och resultatet blir därmed ointressant, tycker jag. Tänk dig att kunna "beställa" en av Erik Johanssons PS-montage – som baserats på först tecknade idéskisser, egenhändigt tillverkad fysisk rekvisita och slutligen äkta (digitala) fotografiera – av en AI-generator. Fy f–n vad trist. Ju mer de digitala verktygen utvecklas, desto mer analog ämnar jag vara under min resterande korta vandring på denna jord.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tja. AI-genererade bilder är väl som AI-genererade nyhetstexter – användbara i vissa sammanhang, mindre lämpliga i andra. Bildmässigt har det inget att göra med fotografi i traditionell mening, lika lite som det är måleri, grafik, teckning eller vilken som helst annan konstart. Att låta en AI generera en bild (ett "foto") är enligt min mening riktigt okreativt och resultatet blir därmed ointressant, tycker jag. Tänk dig att kunna "beställa" en av Erik Johanssons PS-montage – som baserats på först tecknade idéskisser, egenhändigt tillverkad fysisk rekvisita och slutligen äkta (digitala) fotografiera – av en AI-generator. Fy f–n vad trist. Ju mer de digitala verktygen utvecklas, desto mer analog ämnar jag vara under min resterande korta vandring på denna jord.
Det kreativa ligger i att utveckla algoritmerna!

Förr pratade man om Turing-test. Om en människa inte kan avgöra ifall det är en maskin eller människa bakom gränssnittet så är det artificiell intelligens. Annars inte. Att alltså då lyckas skriva ett program som skapar bilder så att en människa inte kan avgöra ifall det är ett fotografi eller en datorgenererad bild är en spännande utmaning.

Att kalla andra tillämpningar som skapar bilder för AI kanske inte alltid är helt korrekt.(Jag har inte kollat videon i startinlägget än).
 

Frekeman

Aktiv medlem
Vad beträffar AI för mitt bildskapande är intresset noll. Mina foton skapas av mig med en kamera plus minimal efterbehandling.

AI i allmänhet är förstås intressant att hålla lite koll på. Vi får väl se varthänt det barkar. Hoppas att det positiva överväger.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag såg precis ett facebookklipp där Karl Taylor fotograferar vita snäckor i en balja vatten i studion. Avancerad belysning och två assistenter som gjorde vågor i vattnet. Det är nog en tidsfråga tills sådana bilder kan skapas av en dator om vi inte redan är där. Det är nog beställarna av såna bilder som jublar och inte fotograferna då priset förmodligen blir lägre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant blir ju upphovsrättsfrågan.

Kan man ”äga” ett recept?
Blir resultat lika varje gång samma recept matas in?
"old woman selling apples in the marketplace on a rainy day"

Kan man istället för att berätta vad bilden ska innehålla ge maskinen en uppgift av typen ”ge mig en bild som uppskattas av 98 procent av landets tonåringar” eller ”ge mig en bild som ökar försäljning av Lindvalls kaffe i Gävle med 23 procent”?
 

janc

Aktiv medlem
Detta har väl lika lite med fotografi att göra som vilken datorgenererad bild som helst. Däremot kan jag se ett trovärdighetsproblem om det med alldeles för bra resultat går att ersätta "old woman" och "marketplace" från exemplet ovan med en utpekad person och en betydligt mer kompromenterade plats än "marketplace". Jag är övertygad om att var och en utan alldeles för stor ansträngning kan tänka ut en tillräckligt (o)lämplig kombination...
 

janc

Aktiv medlem
Jag såg precis ett facebookklipp där Karl Taylor fotograferar vita snäckor i en balja vatten i studion. Avancerad belysning och två assistenter som gjorde vågor i vattnet. Det är nog en tidsfråga tills sådana bilder kan skapas av en dator om vi inte redan är där. Det är nog beställarna av såna bilder som jublar och inte fotograferna då priset förmodligen blir lägre.
Nu ska jag int yttra mig om just det här exemplet men att vissa typer av "generella" bilder / illustrationer kommer att kunna genereras på detta sätt tror jag säkert.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Detta har väl lika lite med fotografi att göra som vilken datorgenererad bild som helst. Däremot kan jag se ett trovärdighetsproblem om det med alldeles för bra resultat går att ersätta "old woman" och "marketplace" från exemplet ovan med en utpekad person och en betydligt mer kompromenterade plats än "marketplace". Jag är övertygad om att var och en utan alldeles för stor ansträngning kan tänka ut en tillräckligt (o)lämplig kombination...
Om en användare inte kan avgöra ifall bilden är ett fotografi eller skapad av en algoritm så har det med fotografi att göra. Fotografi är referensen som systemet utvärderas mot.

Men jag håller med ändå. Skapandeprocessen för bilden har inget (eller mycket lite) med fotografi att göra.

Ett alternativ kanske kunde vara att ladda upp sin egen bild och sedan be maskinen att ändra brännvidd, bländare, perspektiv och slutartid. Antingen med hårda parametrar, eller med något adjektiviskt: ”make it more dramatic”
 

janc

Aktiv medlem
Om en användare inte kan avgöra ifall bilden är ett fotografi eller skapad av en algoritm så har det med fotografi att göra. Fotografi är referensen som systemet utvärderas mot.

Men jag håller med ändå. Skapandeprocessen för bilden har inget (eller mycket lite) med fotografi att göra.

Ett alternativ kanske kunde vara att ladda upp sin egen bild och sedan be maskinen att ändra brännvidd, bländare, perspektiv och slutartid. Antingen med hårda parametrar, eller med något adjektiviskt: ”make it more dramatic”
Exakt - det var det jag menade med trovärdighetsproblemet.

Varianten med att programvaran skapar en ny bild (ett nytt verk) baserat på ett fotografi ligger väl rätt nära det som redan görs t.ex med vissa telefonkamerors porträttläge och trovärdighetsproblemet detsamma som för t.ex "överreagerade" pressbilder
 

janc

Aktiv medlem
[...KLIPP..]

Ett alternativ kanske kunde vara att ladda upp sin egen bild och sedan be maskinen att ändra brännvidd, bländare, perspektiv och slutartid. Antingen med hårda parametrar, eller med något adjektiviskt: ”make it more dramatic”
En variant på detta skulle kunna vara att den Auto-funktion som finns t.ex i Lightroom får underval där man anger åt vilket "håll" man vill få bilden autojusterad.
 
ANNONS