Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Djungel i beteckningar på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pastorbjorn

Aktiv medlem
Jag undrar kort och gott vad det är för skillnad på Tamrons prisbelönta objektiv 28-75/2.8 där det ena objektivet heter
1.Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR
och det andra
2.Tamron 28-75/2,8 XR Di

På fotosidan finns dessa två recenserade som skilda objektiv men de som säljer detta eller dessa objektiv (technik direkt, cyberphoto, scandinavian photo osv.) verkar inte ha riktig koll. Technik Direkt tex säljer ytterligare ett(?) som heter

Tamron XR 2,8/28-75 DI M/AF

Är det samma eller två, tre olika? Tacksam för svar då jag redan beställt ett och vill ha det bästa vilket kanske inte är det jag beställt...:)

De två första tror jag är samma, men med ihopblandade beteckningar...

Det tredje är väl samma objektiv, men med Minolta AF fattning... M/AF tyder jag så...om jag minns hur Technikdirekt skriver ut fattningar.

Edit: Japp, M/AF för Minolta, C/AF för Canon, N/AF för Nikon, P/AF för Pentax. Kikade precis.

Edit 2: Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD Aspherical är vad Tamron själva kallar objektivet.

Senast ändrad:
Ja, det verkar vara rätt tolkat angående Technik Direkt. Varför finns det två olika recensioner på fotosidan? Jag är nybörjare så all hjälp tas gladeligen emot. Väntar hem min första dslr på tisdag, en Minolta dynax 5d...

Säkerligen bara en miss, där nån förväxlat beteckningarna eller så. Eller så har den kallats något annat tidigare...det vet jag faktiskt inte.

Kan även tillägga att det är ett jättebra objektiv för sitt pris...vågar nog gissa på att det är det bästa i klassen.

Om du har tid...:) jag är tacksam för hjälpen...
Är det internfokus på detta objektiv? Jag tror att det var någon av alla som säljer som hade IF med bland förkortningarna...

Det finns ett flertal produkter som är upplagda som både två och fler olika produkter bland fotosidans recensioner och det är ju ganska förståeligt med tanke på hur krångliga namnen på vissa objektiv och liknande är.

Japp..det ska vara internfokusering, och det ska bara finnas en modell vad jag vet. Däremot så ändrar det längd när du zoomar, men det är ju en helt annan sak, och påverkar inte direkt något...annat än just balansen och längden då.

Jag köpte för övrigt mitt från Technikdirekt för över ett år sedan, och det var exakt samma objektiv som man kan köpa överallt, så du kan vara lugn. =)

pastorbjorn skrev:
Jag undrar kort och gott vad det är för skillnad på Tamrons prisbelönta objektiv 28-75/2.8 där det ena objektivet heter
1.Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR
och det andra
2.Tamron 28-75/2,8 XR Di

På fotosidan finns dessa två recenserade som skilda objektiv men de som säljer detta eller dessa objektiv (technik direkt, cyberphoto, scandinavian photo osv.) verkar inte ha riktig koll. Technik Direkt tex säljer ytterligare ett(?) som heter

Tamron XR 2,8/28-75 DI M/AF

Är det samma eller två, tre olika? Tacksam för svar då jag redan beställt ett och vill ha det bästa vilket kanske inte är det jag beställt...:)

Har för mej att DI betyder att det är digitalanpassat, alltså har någon form av antireflexbehandling på linsellementet närmast sensorn/filmen. De äldre objektiven saknade med stor sannorlikhet detta i och med att objektivet kom innan den "digitala revolutionen".

Re: Re: Djungel i beteckningar på objektiv

alf109 skrev:
Har för mej att DI betyder att det är digitalanpassat, alltså har någon form av antireflexbehandling på linsellementet närmast sensorn/filmen. De äldre objektiven saknade med stor sannorlikhet detta i och med att objektivet kom innan den "digitala revolutionen".
"Di: Digitally Integrated Design, is a designation Tamron puts on lenses featuring optical systems designed to meet the performance characteristics of digital SLR cameras."

Och alla 28-75 Tamronzoomar som säljs nu är Di.

ANNONS
Götaplatsens Foto