Annons

Ectachrome 100 Elite?

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Har bara provat Kodachrome 64 för ca 20 år sen!
Nu vill jag prova lite nya filmer och har blivit nyfiken på Ectachromefilmerna. Elite är en ganska billig film så om någon har använt den filmen så vill jag gärna ha synpunkter på den filmen.

Senast ändrad:
Då tycker jag att du ska titta på Kodak Ektachrome 100VS eller SW.

VS står för Vivid Color och är en bra film, använder SW när jag vill ha lite mer neutrala färger. 9/10 rullar som jag skjuter är VS och enstaka SW. Den är inte dyr och du kan köpa den nu i tre pack + två CD-R skivor för 150kr.

Du kommer nog inte att bli missnöjd.

Senast ändrad:
VS står för Vivid Saturation, men det kan kvitta..starka färger i varje fall.

SW står för Saturated/Warm. Dvs Mättad/Varmton.

Om du gillar kodachromen så kanske en vanlig E100 eller E100S räcker.

Men VS är grym.
PS. Kodachromen finns ju fortfarande :)

Tack för svaren!

Ectachrome VS vart jag nyfiken på! Har sett att många använder den här på fotosidan! Letade igenom lite i forumlistan och hittade en hel del om den!

Måste man skicka in kodachrome och ectacrome till typ Kodak i Schweiz ? Har läst något om det ...
Kan jag inte skicka dem till Fuji eller Lofotos framkallning "som vanligt" ?

Kodachrome måste köras i K14-process (?) och måste då skickas till ett labb som gör det.
Framkallningspåsen ingår i priset när man köper Kodachrome.

Ektachrome och Elite Chrome är vanliga E6 som kan framkallas lite varstans (t.ex. Fuji i Ånge, billiga påsar på Hegethorns).

Ang. Elite Chrome så finns det en film som heter Elite Chrome Extra Color 100.

Den ska ha egenskaper snarlika de hos E100VS. Färgerna är jättebra. Kornet är kanske inte lika lysande men helt ok.

Terje har klagat på att den är för "osäker i färgerna" men jag tvivlar på att det är något man märker som amatör.

Så om ekonomin är en faktor så är Elite 100 XC helt klart att rekommendera.

Kan bara tillägga att VS:en är en "blå" film medans XC är mera "röd" i färgerna.

Det sägs att det är samma film bara det att XC kommer från kanterna, medans VS:en kommer från mitten av filmkakan...

Ibland kan jag tycka att XC drar iväg lite väl mycket i de röda färgerna (speciellt när det finns något riktigt rött i bilden)

Titta på min artikel från Hallands Väderö, de bilderna är tagna med XC.

XC passar ofta bra till porträtt (lyfter fram huden fint), men sämre, tycker jag till grönska. Den får naturen att se lite onaturlig ut. Där är VS bättre. Och Velvia förstås.

Jag har inte märkt några problem i grönskan med XC. Däremot de röda färgerna..

Däremot tycker jag inte den passar speciellt bra till Porträtt. Det finns mycket bättre filmer till detta.

Senast ändrad:
Har heller inte märkt nåra problem av grönskan med XC men däremot med Velvia så blir det väldigt onaturligt.

XC till porträtt!!????

herrtumnus skrev:
XC passar ofta bra till porträtt (lyfter fram huden fint), men sämre, tycker jag till grönska. Den får naturen att se lite onaturlig ut.

Själv tycker jag precis tvärtom! XC ger hemska hudtoner tycker jag, bara mer eller mindre rosa-rött (minsta lilla "kindrodnad" förstärks). Å andra sidan gillar jag den skarpt till blommor och grönt. Är det inte härligt med delade smaker såsäj ;-)

mvh / Matti

JA

delade meningar var det verkligen! Får prova XC VS och SW för att se vilken jag tycker mest om. Skall till Barkarby nästa helg och fota bilar då kanske XC passar bäst?

Akta dig för XC vid direkt solljus bara. Tänker på blänkande amerikanare, kan lätt fräta ut i högdagrar.

Kan tillägga att jag tycker att XC är fullt tillräckligt blå.

Titta på min "lada i dimman" t.ex. (shameless plug)

Jag har inte heller några problem med grönskan.
Men det är med mina krav.

Jag har sällan problem med mina XC i direkt sol, med tanke på utfrätthet etc.
Däremot är den både för röd och gul när det gäller porträtt. Det går bara inte....
Läpparna blir smultronröda och motivet får en extrem rödflammighet i värsta fall. Minsta lilla myggbett, eller fnasighet får en att se ut som en kräfta. Har man ett gult plagg så sätter den en gul ton över hela porträttet. Men det är vad jag tycker :)

Till natur, hästar, hundar och andra djur förstärker den det man vill. Päls etc.
Jag tycker inte den saknar varken grönt eller blått, däremot kan det gröna ibland flämta lite i gult och i skugga blir det blå nästan överväldigande.

Men de andra Kodak-filmerna är lite för dyra för mig :-(

ANNONS
Götaplatsens Foto