Annons

En fågelfotograf som inte är helt nöjd med sin Canon R5 - Orsaken till de oskarpa bilderna har blivit identifierad

Produkter
(logga in för att koppla)

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Och det är just vid 1/20 s man vill använda IBIS. Finns det någon tillverkare som parkerar sensorn i ett fast läge som inte påverkas av vibrationer när IBIS är avstängd ? I värsta fall är detta ett problem för alla med IBIS.
 

PMD

Aktiv medlem
Och det är just vid 1/20 s man vill använda IBIS. Finns det någon tillverkare som parkerar sensorn i ett fast läge som inte påverkas av vibrationer när IBIS är avstängd ? I värsta fall är detta ett problem för alla med IBIS.
Det är inte säkert att det är ett problem för alla kameror med IBIS. Det beror på hur kameran är konstruerad. Vilka delar som sitter ihop med varandra. Hur de är ihopsatta, och egenfrekvensen för flera av delarna.
 

vifra

Aktiv medlem
Har aldrig ägt och kommer aldrig att äga någon Canonkamera, så utan erfarenheter har jag inga andra åsikter än att:
Jag är imponerad över hur väl och med vilket västgötsk lugn Jan beskriver både problem och lösning. Tack för den informativa upplevelsen.
 

JanG

Aktiv medlem
I dag har jag testat ytterligare en Canon R5, kamera nummer fem i ordningen. Bildfilerna från den kameran påminde mycket om de från min "nya kamera", som var nummer fyra i ordningen av de testade. Noterbart är att serienumret var snarlikt det som är på min kamera och att den också hade den elektroniska slutaren på första ridån som default inställning.
Bilderna från den mekaniska slutaren var OK, om inte har så höga krav, men långt ifrån så bra som bilderna tagna med den elektroniska slutaren på första ridån.

Om jag skulle våga mig på en betygssättning av de fem kameror som jag har testat skulle den bli så här:

Första kameran
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Andra kameran:
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Tredje kameran:
Mekanisk slutare: 2, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Fjärde kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Femte kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.
 

Falumas

Aktiv medlem
Canon har ju haft snabbare utläsning än vad Sonysensorerna har haft. Hur väl fungerar den elektroniska slutaren? Hur korta slutartider klarar R5 av med elektronisk slutare?
 

gorock

Ny medlem
I dag har jag testat ytterligare en Canon R5, kamera nummer fem i ordningen. Bildfilerna från den kameran påminde mycket om de från min "nya kamera", som var nummer fyra i ordningen av de testade. Noterbart är att serienumret var snarlikt det som är på min kamera och att den också hade den elektroniska slutaren på första ridån som default inställning.
Bilderna från den mekaniska slutaren var OK, om inte har så höga krav, men långt ifrån så bra som bilderna tagna med den elektroniska slutaren på första ridån.

Om jag skulle våga mig på en betygssättning av de fem kameror som jag har testat skulle den bli så här:

Första kameran
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Andra kameran:
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Tredje kameran:
Mekanisk slutare: 2, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Fjärde kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Femte kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.
Jag kan bekräfta Jans iakttagelser efter att ha gjort ett stort antal testexponeringar. Min R5:a hör till den senaste utgåvan (typ Femte kameran ovan). Det jag har sett är att om man fotograferar med mekanisk slutare mellan 1/8 s till 1/125 s så blir bilderna mer eller mindre oskarpa. Vid längre tider, 1/4 s eller mer, och korta tider, 1/250 s och uppåt, blir bilderna skarpa. Jag tycker det stöder min hypotes att den mekaniska slutaren, när den öppnar, ger upphov till vibrationer i bildsensorn.
Med 1:a ridån och elektronisk slutare blir bilderna skarpa vid alla tider.
 

snap01

Aktiv medlem
Tur att du inte kör analogt då hade du konkat på en dag om du bränner 3000-6000 bilder. Få kunder skulle betalt för den mängden bilder. Hur lyckas du ta så många bilder? hur många används av dina 6000 bilder?
 

ArneB

Aktiv medlem
I dag har jag testat ytterligare en Canon R5, kamera nummer fem i ordningen. Bildfilerna från den kameran påminde mycket om de från min "nya kamera", som var nummer fyra i ordningen av de testade. Noterbart är att serienumret var snarlikt det som är på min kamera och att den också hade den elektroniska slutaren på första ridån som default inställning.
Bilderna från den mekaniska slutaren var OK, om inte har så höga krav, men långt ifrån så bra som bilderna tagna med den elektroniska slutaren på första ridån.

Om jag skulle våga mig på en betygssättning av de fem kameror som jag har testat skulle den bli så här:

Första kameran
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Andra kameran:
Mekanisk slutare: 1, elektronisk slutare 1:a ridån: 3 och helt elektronisk slutare 5.

Tredje kameran:
Mekanisk slutare: 2, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Fjärde kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.

Femte kameran:
Mekanisk slutare: 3, elektronisk slutare 1:a ridån: 5 och helt elektronisk slutare 5.
Jag känner inte igen det från min kamera. Vilka exponeringsinställningar hade du?
 

JanG

Aktiv medlem
Alla kameror är testade med 200/2,0is. Tid 1/40, bl. 4 och ISO 100. Sedan har jag förstås testat olika R5: or med olika objektiv och exponeringsinställningar. Totalt har jag snart tagit 7000 testbilder för att koll på hur kameran fungerar vid olika situationer.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Måste ställa en OT fråga: Jag vet vad en mekanisk slutare är, jag tror jag vet vad är elektronisk slutare men vad är "elektronisk slutare 1:a ridån" ?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ridån är öppen, sensorn nollställs när du trycker av, ridån slås ihop i när slutartiden uppnåtts, sensorn läses ut.

Nollställningen går fortare än utläsning och skapar därför färre problem än vad utläsningen gör vid helt elektronisk slutare.

Kör du helt elektronisk får du oftare ljusare bild på den delen som utläses sist vid kortare slutartider efter som tiden det tar att läsa ut sensor gör att den delen som läses ut sist får en procentuellt nämnvärt högre slutartid. På länge slutartider spelar det oftast mindre roll.
 

Falumas

Aktiv medlem
På en Nikon Z6 är längre tider än 1/100s problemfritt när man kör helelektronisk slutare.
DSC_2886.JPG

Vid 1/400s blir det randigt, helelektronisk är inte längre optimalt om man nu inte är ett stort fan av randigt.

DSC_2887.JPG

Dom mörka delarna är samma som i bild ett dom ljusa blir överexponerade eftersom det tog för lång tid att läsa ut pixlarna, men för detta testet underexponerade jag för effektens skull.

Canon borde klara lite kortare tider än 1/100s utan bandning eftersom dom läser ur sina sensorer snabbare än vad man kan läsa ut Sonys sensorer, men även Canon borde få problem vid 1/1000s och förmodligen tidigare än så.

Med mekansk andra ridå slipper du dessa problem eftersom sensorn har det mörkt vid utläsningen.

En kamera med evf måste flaxa en extra gång med slutaren, ridån öppen för att EVFen skall fungera så stängs slutaren sensorn nollställs, slutar öppnas väntar ut slutartiden, stängs sensorn läses ut och så öppnas den igen för att EVF en skall få bild.

Jag kör i princip alltid med auto-läget för slutartypen, dvs kameran väljer själv om den skall använda elektronisk, mekanisk eller första elektronisk och andra mekanisk.

Tillägg: högra delen av väggen har en skugga från en dörr, det har inget med denna saken att göra.
 
Senast ändrad:

Chappy

Medlem
Hej,
Fick min R5 för ca en vecka sedan. Vet inte om det är jag som helt plötsligt blivit väldigt ostadig på handen men upplever att vissa bilder blir otroligt oskarpa. Har haft R kameran i snart ett år och den har varit helt ok, men för långsam AF i sportsammanhang (därav byte), men som det känns just nu så fick jag betydligt fler skarpa bilder med R än R5.
Bifogar drive länk med RAW bilder i. Om någon vänlig själ orkar kika igenom och se om det kan vara skit bakom spakarna eller vad felet kan bero på...
Fotar i M, handhållet, servo af, både kamera + objektiv är uppdaterat med nyaste FW. Flesta fall har jag haft fokus i mitten. Tack på förhand!
 

Jacob Jexmark

Aktiv medlem
Var en av dem som förhandsbokade R5 och höll kvar bokningen trots alla domedagsprofeter ;)

Mitt exemplar uppvisar väldigt liten skillnad i mekaniskt och elektronisk slutare. Elektronisk är snäppet skarpare men vid normalt användande är skillnaden så liten att jag kör mekaniskt. Däremot uppvisar min bekants R6 liknande som Jan upplevt så det verkar inte bara vara R5 utan även R6 där fenomenet kan visa sig.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej,
Fick min R5 för ca en vecka sedan. Vet inte om det är jag som helt plötsligt blivit väldigt ostadig på handen men upplever att vissa bilder blir otroligt oskarpa. Har haft R kameran i snart ett år och den har varit helt ok, men för långsam AF i sportsammanhang (därav byte), men som det känns just nu så fick jag betydligt fler skarpa bilder med R än R5.
Bifogar drive länk med RAW bilder i. Om någon vänlig själ orkar kika igenom och se om det kan vara skit bakom spakarna eller vad felet kan bero på...
Fotar i M, handhållet, servo af, både kamera + objektiv är uppdaterat med nyaste FW. Flesta fall har jag haft fokus i mitten. Tack på förhand!
Har inte granskat dina bilder utan svarar spontant utifrån min egen erfarenhet. Du har gått upp i antal pixlar. Jag hade 50 Mpix tidigare i 5dsR och nu 30 i eos R. För att få skarpa bilder på 5 dsR behövde jag ungefär ett steg snabbare slutartid än med R. Sen är det ju en sanning med modifikation. Skalar du ner till motsvarande 30Mpix så borde resultatet bli ungefär det samma. Istället blir det lätt att man kollar i 100% i raw-konverteraren och undrar varför bilderna är brusiga och lite oskarpa. Om vi glömmer detaljrikedomen i filerna så var känslan negativ till alla pixlar i början innan jag började utnyttja det jag faktiskt samlade in.
 
  • Gilla
Reaktioner: oXo
ANNONS