Annons

En liten fundering

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Hejsan
Kikade på Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC objektivet och läste att det endast är för APS-C-sensorer, jag har precis sålt min D40 och tänkte uppgradera till D90, innebär det att jag då inte kan använda det objektivet till D90, eller?
 
Hejsan
Kikade på Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC objektivet och läste att det endast är för APS-C-sensorer, jag har precis sålt min D40 och tänkte uppgradera till D90, innebär det att jag då inte kan använda det objektivet till D90, eller?

Det lär vara storleken på sensorn inte typ av sensor som avses.
På Nikon-språk ett DX-objektiv mao.

Det bör funka helt ok på en D90 och alla andra DX-hus som Nikon gör.
 
Som Kjell skriver så kommer den att funka fint även på D90. Det är bara på D700, D3 och D3s, i dagsläget, som det blir "problem", även om det går att använda objektivet även på dem.
 
Har funderat länge nu och i nuläget står det mellan: Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro och Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR, det är inom prisramarna för vad jag kan lägga ut på objektiv nu, men vilket ska jag välja? Sigman har lite mer vidvinkel, meddans nikon har mer brändivv (105) något jag också vill åt. Men tänkte att optiken måste vägas in också, och enligt de recensioner jag läst så verkar dom ganska likvärdiga. Vilket skulle Du valt, och varför? Nikon har VR, det är väl också ett plus i kanten... hmm, jag är klyven.
 
Det verkar som om det just nu finns bra priser på D90-huset (alltså utan nåt medföljade objektiv), se här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116085

Har själv en D90 med 18-105-objektivet. Är mycket nöjd med kameran, men inte så förtjust i det objektivet.

Hade jag varit du så hade jag nog lutat åt Sigma-objektivet, framför allt den nya versionen (som nämnts ovan) som är på väg (som också kommer ha bildstabilisering). Åtminstone på pappret tycker jag det verkar vara en ganska ultimat normalzoom i sin prisklass.
 
Ja D90n för 6000 är givet, men är objektivet jag funderar över, om jag ska köpa 18-105 löst som annars säljs med D90n som ett kit, eller om man ska välja ett annat objektiv. Den nya sigma-versionen verkar hamna på ca 4500kr, lite över prisklassen ja tänkt betala, då skulle jag lika gärna kunna köpa Nikon 16-85 direkt känns det som vilket ja gärna skulle köpt om jag hade den budgeten. ;)
18-105 sägs ha lite oskärpa enligt mångas recensioner meddans sigmas 17-70 verkar ha bl.a seg AF...
 
Ett av de bättre objektiven är Nikons eget 18-70 kitobjektiv. Din budget räcker till ett begagnat sådant (max 2 papp). Du kan till detta skaffa in ett 50 mm f1.8 eller ett 30 mm f/1.8 - en kombination av endera av dessa två fasta objektiv ihop med standardzoomen blir inte dumt alls, vågar jag lova.
 
ANNONS