Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En utmärkt (tycker jag) artikel
- Trådstartare Magnus W
- Start datum
eon
Aktiv medlem
Nä, humbug tycker jag. Han försöker partionera verkligheten så att hans eget missnöje inte ska kännas så personligt.
Att bilder ändras, justeras och manipuleras med hjälp av datorn i stor utsträckning i dag är självklart. Mycket mer än vad som var vanligt i mörkrummen.
Men att det är enklare att ändra fotografierna efter digital fotografering gör dock inte den orginalbild som kameran lagrade i RAW mindre sann. Det är fortfarande att skriva med ljus.
Hur ljuset ska tolkas under exponeringen är nu som då i förväg valbart inom vissa gränser.
Med digitalkameran ställer man in ISO, vitbalans, färgrymd etc. i kameran.
Med film väljer man många egenskaper beroende på vilken film som används och yttre filter bidrar ytterligare.
Att använda dessa tolkningsparametrar som grund för att fotografin är oäkta och inte ren är fånigt.
Tänk så otroligt manipulerade bilderna från svartvit film är om vi jämför med vad vi ser. Alla toner är grovt förändrade till oigenkännlighet.
Tror ni artikelförfattaren anser svartvit film vara orent manipulerat?
/Erik
Att bilder ändras, justeras och manipuleras med hjälp av datorn i stor utsträckning i dag är självklart. Mycket mer än vad som var vanligt i mörkrummen.
Men att det är enklare att ändra fotografierna efter digital fotografering gör dock inte den orginalbild som kameran lagrade i RAW mindre sann. Det är fortfarande att skriva med ljus.
Hur ljuset ska tolkas under exponeringen är nu som då i förväg valbart inom vissa gränser.
Med digitalkameran ställer man in ISO, vitbalans, färgrymd etc. i kameran.
Med film väljer man många egenskaper beroende på vilken film som används och yttre filter bidrar ytterligare.
Att använda dessa tolkningsparametrar som grund för att fotografin är oäkta och inte ren är fånigt.
Tänk så otroligt manipulerade bilderna från svartvit film är om vi jämför med vad vi ser. Alla toner är grovt förändrade till oigenkännlighet.
Tror ni artikelförfattaren anser svartvit film vara orent manipulerat?
/Erik
Makten
Aktiv medlem
Genomtänkt resonemang och bra skrivet, men jag tycker att det hela är lika fånigt som alltid. Blir stofilerna gladare om man inte kallar digitalt fotografi för just "fotografi" så kan vi väl hitta på en annan term, om den nu stör deras världsbild så väldigt mycket? Det är blott en etymnologisk fråga anser jag; alltså hur ordets egentliga mening inte längre är fullt närvarande. Detta kan vi se i en mängd olika tekniska och/eller språkliga utvecklingsförlopp, och det är inget konstigt.
Ska vi låta bli att säga "nätradio" bara för att det inte involverar radiovågor? Jag tror inte att någon normal människa funderar över ordets ursprungliga betydelse när de talar om begreppet radio i vardaglig mening. Nätradio är för de flesta samma sak som "riktig" radio. Innehållet finns där, så varför bry sig om hur det tar sig till mottagarens medvetande?
Ska vi låta bli att säga "nätradio" bara för att det inte involverar radiovågor? Jag tror inte att någon normal människa funderar över ordets ursprungliga betydelse när de talar om begreppet radio i vardaglig mening. Nätradio är för de flesta samma sak som "riktig" radio. Innehållet finns där, så varför bry sig om hur det tar sig till mottagarens medvetande?