Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 20D och minneskortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Finns det något program för att se och överföra RAW-bilder tagna med EOS 20D från minnskortläsare till PC? Har ZoomBrowser EX men det stödjer inte den kamerans RAW-format.EOSViewerUtlity verkar inte fungera med minneskortläsare.

Hej Sten.

Har du en kortläsare och stoppar i minnet från 20D så kommer det upp som en flyttbar disk i Windows XP (med flera tror jag).Sedan är det bara att dra och släppa .CR2-filerna till valfri mapp på din hårddisk.Så gör jag själv alltid i alla fall.

Kan du helt enkelt inte kopiera filerna via utforskaren? kortläsaren borde dyka upp som en enhet (tex E:).

Om du kopplar in kameran via USB kan det hända att du behöver ställa in den för "mass storage" istället för PTP.

Bilagor

• untitled-1.png
    untitled-1.png
    34.7 KB · Visningar: 220
Jag använder mig själv av en egen modifierad version av den dcimimporter som följer med till capture one, den arbetar med media insertion notification som det heter och poppar upp så fort jag stoppar i ett kort av något slg som stödjer dcim-standard, vilket är så gott som alla kameratillverkare

Ja, men då ser man ju inte några miniatyrer. Kan använda RAW+jpeg-alternativet, men då går det ju åt lite mer utrymme.

Tack för svaren.

Jag tror att de flesta här presenterade alternativen går ut på att man "dumpar" innehållet från CF-kortet till datorn som steg nummer ett, att arbeta med selektion på CF-kortet blir på tok för långsamt, över på disken med rubbet, sen kan man göra sin selektion...

ANNONS
Götaplatsens Foto