Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 4000/4800

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Någon som vet vilken skillnad det är mellan dessa skrivare. Är det ett "nerköp" att köpa en begagnad Epson 4000 i stället för Epson 4800.

Epson 4800 kostar i Tyskland c:a 16 000 exkl. moms och frakt mot 21 600 i Sverige exkl moms.

En stor nackdel med Epsonskrivare är att om du ska skriva ut på blankt eller matt papper så är du tvungen att byta bläckpatron o måste tömma slangarna på innehållet såg på luminous-landscape att det kostar ca 500 kr i (tappat)bläck.

Alltså byta patronen photo bk/matte bk däremot vet jag en del labb som kör hela tiden med photo bk även på matta papper såsom photo rag.

Det finns en lösning dels så behöver du ett program som heter image print samt en specialtillverkad bläckpatron som heter phatte black o den sätter du där Epson ska ha sin patron light light black.

Vitsen med phatte black är att du inte behöver byta matt/black om du kör med matta eller blanka papper.
Med phatte black upplever jag det som mer svärta i bilderna blir klart bättre.
Phatte black finns bara till dom senaste skrivarna såso 4800 7800 9800.
Själv kör jag med 7800.
Nackdel är priset på imageprint det är dyrt men för mig som printar mycket är det värt en då.

Tack för svaret, även om jag inte ville höra om problem med skrivaren. Får nog betställa en broschyr och läsa mer.
Tacksam för fler synpunkter. Måste veta att jag gör rätt, om jag köper Epson 4800 eller 4000.

snap skrev:
En stor nackdel med Epsonskrivare är att om du ska skriva ut på blankt eller matt papper så är du tvungen att byta bläckpatron o måste tömma slangarna på innehållet såg på luminous-landscape att det kostar ca 500 kr i (tappat)bläck.

Alltså byta patronen photo bk/matte bk däremot vet jag en del labb som kör hela tiden med photo bk även på matta papper såsom photo rag.

Det finns en lösning dels så behöver du ett program som heter image print samt en specialtillverkad bläckpatron som heter phatte black o den sätter du där Epson ska ha sin patron light light black.

Vitsen med phatte black är att du inte behöver byta matt/black om du kör med matta eller blanka papper.
Med phatte black upplever jag det som mer svärta i bilderna blir klart bättre.
Phatte black finns bara till dom senaste skrivarna såso 4800 7800 9800.
Själv kör jag med 7800.
Nackdel är priset på imageprint det är dyrt men för mig som printar mycket är det värt en då.
Med Epson PRO4000 behöver man inte byta bläckpatron.
Att det skulle kosta 500:- för att skifta patron på 4800 för att växla mellan blank/matt papper måste vara en felaktig uppgift.
Patronerna kostar ca 875:- för 220 ml, och att slangen skulle rymma mer än en dl. är ganska osannolikt.

Kan det möjligen vara så att skrivaren inte kan "tömma" en slang, utan tömmer alla slangar till samtliga färger?
Då skulle det troligen kosta 500:-.

Tacksam för fler synpunkter. Måste veta att jag gör rätt, om jag köper Epson 4800 eller 4000.

Vad ska du mest skriva ut på för slags papper? Om du bara vill änvända matta papper som t.ex. Archival Matt, Photorag och Ultra Smooth så kommer du att få ett lika bra resultat med en 4000. Men om du kommer att vilja skriva ut mycket blanka papper t.ex Premium Glossy eller Semigloss eller de nya pappren som kommer från olika tillverkare och som försöker efterlikna barytpapper så får du ett mycket bättre resultat med det nya K3 bläcket i 4800 skrivaren.

Mvh
Eva-Teréz

E-T skrev:
Men om du kommer att vilja skriva ut mycket blanka papper t.ex Premium Glossy eller Semigloss eller de nya pappren som kommer från olika tillverkare och som försöker efterlikna barytpapper så får du ett mycket bättre resultat med det nya K3 bläcket i 4800 skrivaren.

Mvh
Eva-Teréz

Hej Eva-Terés, kan du utveckla vad du menar med mycket bättre resultat. menar du att utskrifterna får bättre färg och skärpa eller menar du fenomenet med ”bronsning”?
Jag har själv en 4000 och har skrivit ut några tusen bilder som jag är mycket nöjd med.

PS: Michael på Luminous landscpae har skrivit mycket och bra om dessa skrivare, men på en del punkter svammlar han kraftigt. Han ansåg tex inte att det var någon större besparing av blcäk när han jämförde 4000 med 2100. Det handlar om avsevärda summor i verkligheten. 4000 sparar sköna slantar till den som skriver ut mycket.

PS": Är det någon som har några erfarenheter av Canons konkurrent till 4000/ 4800?

hornavan skrev:
Hej Eva-Terés, kan du utveckla vad du menar med mycket bättre resultat. menar du att utskrifterna får bättre färg och skärpa eller menar du fenomenet med ”bronsning”?
Jag har själv en 4000 och har skrivit ut några tusen bilder som jag är mycket nöjd med.

Ja, bronzingen är mindre men det är även så att det nya bläcket i 4800 "sjunker in" mycket bättre "glossy"-papper så att ytan ser blankare ut.

Om man skriver ut på t.ex Crane Silver Rag papper (ett bommulspapper som försöker likna ett barytpapper) så blir vissa toner i en svart-vit utskrift rödaktiga även om profilen är korrekt (syns så fort man håller pappret något vinklat och mer påtagligt än "vanlig" bronzing) om man skriver ut med K2 bläcket (4000). Däremot är det ett mycket trevligt papper tillsammans med K3 bläcket i en 4800.

Jag har också gjort mycket utskrifter både på en 4000 och en 9600 (samma bläck) som jag varit väldigt nöjd med men det har framförallt varit på matta papper. Nu kommer vi snart att ha en 4800 och jag ser fram emot att använda Silver Rag :)

/Eva-Teréz

Tack för svaren. Jag kommer nog att köpa en 4800 vad det lider.

Har lite uppgifter om Epson:s bläck-, och skrivarpriser.

Jag fick ett tips från en fotoaffär här i Göteborg angående Epson:s bläckpriser och skrivarpriser. Orsaken var att jag var hjärtligt trött på bläckpriserna till min R1800 och funderade dessutom på att byta till en större skrivare, Epson 4800.
Den större, 4800, är mer än 20 000:- dyrare än min R1800, men att jag skulle tjäna in detta på bara ett patronbyte på 4800 överraskade mig.

Så jag började räkna. Alla priser kommer från SP och förutsätter att båda skrivarna förbrukar lika mycket bläck/ytenhet.

En sats patroner till R1800 innehållande 13 ml/patron, kostar 1395:-
En sats patroner till 4800 innehållande 220 ml/patron kostar 7000:-

220 ml bläck till min R1800 kostar således 23 600:-

Epson 4800 kostar 27 000:- och en uppsättning bläck (220 ml) kostar 7 000:-
Totalt 34 000:-

Epson R1800 kostar 6 300:- och patroner för 220 ml bläck kostar 23 600:-
Totalt 29 900:-

Men, nu följer det med bläck med skrivarna när man köper dom. Dessa patroner är ofta inte fyllda helt och dessutom så går det åt en del bläck att fylla ”systemet”. Låt oss anta att 50% går att använda. Det blir bläck för c:a 700:- på R1800 men patronen på 4800 (standardpatronen innehåller 110 ml) blir det 55 ml, vilket i R1800 motsvarar bläck för ytterligare 5 900:-

Slutsats:
Epson 4800 med en uppsättning stora patroner kostar 34 000:-
Epson R1800 kostar med lika mycket bläck 35 100:-

Detta innebär att den större och i många fall bättre skrivaren blir billigare efter bara ett byte av patroner.

ANNONS
Götaplatsens Foto