Annons

Error 99 + Sigma = kostar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har fått tag i ett Sigma 400/5.6 APO som jag redan gillar, dock har jag ett litet problem. På digitala huset strular den i vissa lägen, men på analoga inga problem alls.

Antar att det är optiken som strular i detta fall och ingen garanti finns ju. Har mejlat Zieger eftersom dom har hand om det där vad jag förstått, men byter Sigma ut kretskortet gratis eftersom de från början "gjort fel" eller åker man på att betala? Hur mycket isåfall?

Den strular lite när jag höjer bländare och när jag inte kör i manuellt läge. I manuellt läge funkar den dock helt ok konstigt nog. Skärpan på detta exemplar är riktigt bra, fick nog ett bra exemplar :)

// Jocke, som förbannar att han inte kör analogt ;)

Av vad jag vet så har Sigma alltid tagit på sig att uppgradera sina objektiv när de inte fungerar till nya modeller. Expert är agenter för Sigma i Sverige och det brukar ska gå att lämna in objektivet på din lokala butik så slipper du förmodligen frakten också.

majja skrev:
Av vad jag vet så har Sigma alltid tagit på sig att uppgradera sina objektiv när de inte fungerar till nya modeller. Expert är agenter för Sigma i Sverige och det brukar ska gå att lämna in objektivet på din lokala butik så slipper du förmodligen frakten också.

Seriöst? Wow, isåfall blir jag mycket glad! Då behåller jag helt klart objektivet som jag tycker är kalas för de ca 2000 det kostade :)

// Jocke

Jag hade samma problem med mitt sigma 100-300 objektiv, jag gick då till affären och gormade så fick jag ett nytt sigma 75-300 och det funkar klockrent, har ingen aning om vad det var som var fel heller och de visste inte han i affären heller, han bad mig först att "kontakta sigma" så att dom slulle lösa det, men det gick jag inte med på eftersom han hade sagt att detta skulle fungera till min 300d, alltså fick jag ett nytt objektiv, slutligen så sade han att sigma åtgärdade detta problemet GRATIS, vilket kan vara positivt för dig om det är sant, vi får hoppas det
/Rickard

Jag talade med Zieger och de var beredda att åtgärda problemet med omchippning utan kostnad. Nu är det bara så att det till mitt telezoom inte längre fanns kretskort eftersom det är ca 10 år gammalt. Bäst är det alltså att ringa med dem och höra om det finns kretskort för omchippningen till just ditt objektiv.
Du hittar dem på www.zieger.se
MVH, Niclas

Edit: Det brukar gå att använda objektiven som strular på digitalen om du ställer in AV och största bländaröppningen så att kameran väljer slutartiden automatiskt.

SixBySix skrev:
Jag talade med Zieger och de var beredda att åtgärda problemet med omchippning utan kostnad. Nu är det bara så att det till mitt telezoom inte längre fanns kretskort eftersom det är ca 10 år gammalt. Bäst är det alltså att ringa med dem och höra om det finns kretskort för omchippningen till just ditt objektiv.
Du hittar dem på www.zieger.se
MVH, Niclas

Edit: Det brukar gå att använda objektiven som strular på digitalen om du ställer in AV och största bländaröppningen så att kameran väljer slutartiden automatiskt.

Det funkar på manuellt, så det räcker egentligen för mig :) Funkar helt och hållet på analoga, så det får bli en sådan person som köper det eller en som kan leva med att manuella läget funkar på digitala nya EOS. Jag ska iaf köpa ett Canon 100-400 :)

// Jocke

Joakim,

Jag har ett likadant (tror jag) Sigma 400mm/5.6, vet dock inte om det heter APO, men det tror jag.
Köpte mitt på Sergel Foto i Sthlm, och jag lämnade in det till dem, som skickade det vidare till Sigmas verkstad.

Anledningen är, vad jag förstod, att kretskortet till AF i objektivet inte är 100% kompatibel med vissa kameror, däribland 300D.
Problemet är att Sigma inte längre varken tillverkar eller lagerhåller detta nyare kretskort, så de kunde inte lösa det.

Det låter däremot som en bra idé att uppsöka Expert, det tänker jag också göra ASAP, om de nu är generalagenter för Sigma.

Hoppas vi får ordning på skiten. :p

Numera har Tura tagit över agenturen för Sigma så det är inte expert längre. Dock fortsätter Zieger tillsvidare att ha servicen, men troligt är att Tura övertar även denna i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto