Annons

Ett objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Kanske för att en optisk sökare är lättare att komponera bilden med p.g.a. att den är renare, skarpare och mer direkt.
Även om jag föredrar en optisk sökare (då får den dock faen vara stor) så kan jag inte se hur det skulle inverka på hur lätt det är att komponera bilden. Visst, det finns nackdelar med EVF, såsom ett liiitet lagg och att den kanske inte alltid ger optimal ljusstyrka. Men fördelarna är desto fler i min mening.
 

eon

Aktiv medlem
Tycker oftast motsatsen är mer sann. Med en EVF ser man ju resultatet i realtid och man får fantastiska funktioner som focus peaking, förstoring osv. Enda gångerna jag ser nån som helst fördel med en OVF är när man antingen fotar väldigt snabb action eller under väldigt mörka förhållanden(astrofoto osv.). Personligen så tycker jag annars en bra EVF är överlägset och skulle inte vilja gå tillbaks till OVF.
Även om jag föredrar en optisk sökare (då får den dock faen vara stor) så kan jag inte se hur det skulle inverka på hur lätt det är att komponera bilden. Visst, det finns nackdelar med EVF, såsom ett liiitet lagg och att den kanske inte alltid ger optimal ljusstyrka. Men fördelarna är desto fler i min mening.

Inget kan ge en mer direkt syn på motivet än en optisk sökare. Varför tror ni att optiska glasögon säljer så bra?

En EVF ger förvisso intressanta möjligheter med att kunna överlagra histogram för exponeringen samt diverse fokuseringshjälpmedel såsom peaking eller förstoring. Dock så hamnar det ovanpå motivet vilket distraherar samt döljer detaljer. Det funkar fint för vissa fotografer, medan andra besväras.

En EVF har ofta diverse hyss som du måste hålla avtrycket nedtryckt för att slippa. Min Fujifilms sökare flimrar och justerar kontinuerligt exponeringen så att det ser ut som att fokus flyter fram och tillbaka. Klart störigt och det döljer detaljer.
Andra som tex Leica sänker istället upplösningen i sin EVF.

Jag slutade fotografera med spegelreflex för 10 år sedan för att använda Leica med mätsökare i 2 år och sedan Sony och Fujifilm med EVF i 8 år. Nu i år återvände jag till Nikon DSLR för att jag ville fotografera med optisk sökare och manuellt fokuserade objektiv.

Att tillverka kameror med EVF kan givetvis ge mindre kameror, men det är förgäves om objektiven inte också görs mindre. Här har endast Fujifilm lyckats tycker jag.

Sen kommer bonusen att en DSLR kan vara påslagen hela dagen för att vara beredd att exponera bilden med endast några millisekunders fördröjning från det att man rör avtryckaren, och samtidigt ha ett batteri som räcker till dagars användning.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag slutade fotografera med spegelreflex för 10 år sedan för att använda Leica med mätsökare i 2 år och sedan Sony och Fujifilm med EVF i 8 år. Nu i år återvände jag till Nikon DSLR för att jag ville fotografera med optisk sökare och manuellt fokuserade objektiv.
Hur sätter du fokus med manuella objektiv på en DSLR? Live view eller har du bytt mattskiva? Även med bytt mattskiva brukar det vara svårt att få perfekt fokus. En EVF känns som klippt och skuren för fotografering med manuella objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Inget kan ge en mer direkt syn på motivet än en optisk sökare. Varför tror ni att optiska glasögon säljer så bra?
Förmodligen för att det inte finns elektroniska glasögon (i någon större omfattning). %-)

"Inget kan" är lite hårdraget, tycker jag. För många fotografer är det troligen sant idag, men utvecklingen av elektroniska sökare står inte still, medan det inte finns så värst mycket förbättringspotential för optiska sökare, vare sig det handlar om spegelreflexsökare eller genomsiktssökare. De senare är i mitt tycke den allra bästa typen av sökare fortfarande.
 

eon

Aktiv medlem
Hur sätter du fokus med manuella objektiv på en DSLR? Live view eller har du bytt mattskiva? Även med bytt mattskiva brukar det vara svårt att få perfekt fokus. En EVF känns som klippt och skuren för fotografering med manuella objektiv.
Jag använder den vanliga mattskivan. I början använde jag pricken och pilarna som visar AF-sensorns hjälp. Sen insåg jag att det gick lätt direkt på mattskivan från 50mm och uppåt. Jag får vara lite noggrannare med vidvinklar för att veta att jag gör rätt. 20mm är dock diffust eftersom allt är så smått, så då tittar jag på AF-infon också.
 

eon

Aktiv medlem
Förmodligen för att det inte finns elektroniska glasögon (i någon större omfattning). %-)

"Inget kan" är lite hårdraget, tycker jag. För många fotografer är det troligen sant idag, men utvecklingen av elektroniska sökare står inte still, medan det inte finns så värst mycket förbättringspotential för optiska sökare, vare sig det handlar om spegelreflexsökare eller genomsiktssökare. De senare är i mitt tycke den allra bästa typen av sökare fortfarande.

Det är ingen överdrift att säga att som jag sa. En TV-bild kommer aldrig att bli lika bra som verkligheten. Däremot är den redan bra nog för många användningsområden och snart är den kanske fantastiskt bra.

Största anledningen att det sitter EVF i de flesta systemkamerorna nu är att de är billigast. På samma sätt som att en surfplatta har ersatt instrumentbrädans knappar i tex. Tesla och Volvo med följden att man inte kan göra något endast med känseln.
 

Makten

Aktiv medlem
Inget kan ge en mer direkt syn på motivet än en optisk sökare. Varför tror ni att optiska glasögon säljer så bra?

En EVF ger förvisso intressanta möjligheter med att kunna överlagra histogram för exponeringen samt diverse fokuseringshjälpmedel såsom peaking eller förstoring. Dock så hamnar det ovanpå motivet vilket distraherar samt döljer detaljer. Det funkar fint för vissa fotografer, medan andra besväras.

En EVF har ofta diverse hyss som du måste hålla avtrycket nedtryckt för att slippa. Min Fujifilms sökare flimrar och justerar kontinuerligt exponeringen så att det ser ut som att fokus flyter fram och tillbaka. Klart störigt och det döljer detaljer.
Andra som tex Leica sänker istället upplösningen i sin EVF.

Jag slutade fotografera med spegelreflex för 10 år sedan för att använda Leica med mätsökare i 2 år och sedan Sony och Fujifilm med EVF i 8 år. Nu i år återvände jag till Nikon DSLR för att jag ville fotografera med optisk sökare och manuellt fokuserade objektiv.

Att tillverka kameror med EVF kan givetvis ge mindre kameror, men det är förgäves om objektiven inte också görs mindre. Här har endast Fujifilm lyckats tycker jag.

Sen kommer bonusen att en DSLR kan vara påslagen hela dagen för att vara beredd att exponera bilden med endast några millisekunders fördröjning från det att man rör avtryckaren, och samtidigt ha ett batteri som räcker till dagars användning.
I stort sett alla de nackdelar du nämner är antingen sådant man väljer med inställningar, eller egenskaper hos gamla (dåliga) elektroniska sökare. Prova en bra så kommer du förmodligen ändra uppfattning.

Edit: Sen ser man inte alls "direkt på motivet" med en spegelreflexsökare, utan del bild som projiceras på mattskivan. Även såna sökare kan vara usla men det betyder förstås inte att alla är det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har haft ett 24-200 på i snart en månad nu. Förra året hade jag ett 85/f1.8 på mest hela tiden.

Har ingen som helst önskan att byta tillbaka till OVF efter att ha använt EVF ett tag. För mig finns det inga fördelar med OVF.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Har haft ett 24-200 på i snart en månad nu. Förra året hade jag ett 85/f1.8 på mest hela tiden.

Har ingen som helst önskan att byta tillbaka till OVF efter att ha använt EVF ett tag. För mig finns det inga fördelar med OVF.
Jag använde Xpro-1 och Xpro-2 under 7-8 år, men märkte för ett par-tre år sedan att jag använde EVF i stället för OVF, trots att jag köpte Fuji just för OVF (Hade inte råd med Leica). När XT-4 kom med en ännu bättre EVF så tvekade jag inte. Jag köpte direkt och jag har inte ångrat det en enda sekund. EVF-erna är idag så bra att man inte saknar OVF.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ett objektiv, med en kamera hmmm :) Svårt det där alltså. Om inte zoomen alla redan nämnt( 24-70) vilket jag skulle tyckt var ett lite tråkigt val om jag var tvungen att ha det resten av livet, det skulle mest va för att kunna ta lite "olika" bilder och ha möjligheten till det. men annars skulle jag nog valt ett 58mm f1,4G på min Df.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur man än vrider och vänder på sig har man baken bak och 24-70 fungerar dåligt att fotografera fåglar med och 200-500 funkar rätt kasst till annat.

En av dom största anledningarna till att ha en systemkamera är väl att slippa att ha just bara ett objektiv.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag använde Xpro-1 och Xpro-2 under 7-8 år, men märkte för ett par-tre år sedan att jag använde EVF i stället för OVF, trots att jag köpte Fuji just för OVF (Hade inte råd med Leica). När XT-4 kom med en ännu bättre EVF så tvekade jag inte. Jag köpte direkt och jag har inte ångrat det en enda sekund. EVF-erna är idag så bra att man inte saknar OVF.
Har X-pro1 med 35mm men tycker den saknar vred för viktiga funktioner. Fundera på GFX 50R med normal zoom som alternativ..
 

forstheim

Aktiv medlem
Ett enda objektiv resten av livet?

I mitt fall hade det blivit ett objektiv med brännvidd som åtminstone täcker in 35-40 mm. Ett fast 35mm eller ett fast 40mm tänker jag..alternativt en normalzoom 24-70.

Jag vill dock inte att det ska vara för klumpigt att bära omkring på, så en 24-70/2.8 hade nog gått bort till förmån för en 24-70/4. Men även den kan ibland kännas "för mycket", så då är alternativet ett fast objektiv med moderat vidvinkel (35-40mm).

Svårt val mellan ett 35/40mm objektiv och en normalzoom. Den senare kan vara väldigt praktisk i fält och zoomfunktionen kan också ibland vara helt avgörande för att man ska kunna få till ett utsnitt så som man vill ha det. Det fasta objektivet brukar dock vara vassare och klart smidigare att bära omkring på. Men i slutändan skulle nog ändå Canons 24-70/4L IS USM dra det längsta strået för mig. Det fungerar ypperligt för allmänfoto, landskap, porträtt, har bildstabilisering, macrofunktion etc. Det är helt enkelt en väldigt allround glugg, även om jag rent generellt känner mig mer "hemma" med en fast 35:a eller 40:a.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fundera först om du skall ha spegellöst eller DSLR. En DSLR är bättre på sport och djurfotografering. Jag kan tänka mig att en D7s kan vara bra för ditt behov. Själv kommer jag köpa en D850 med vertikalgrepp och de stora batterierna eller D880 när den kommer ut om ett år om jag inte har köpt kameran innan dess. Min kamera dog i Augusti.

Jag har glasögon och tycker att optisk sökare är bättre då jag fotograferar landskap i svagt ljus samt har några gamla optik med skruvdrive.

Jag funderar också på att ha en Z7s eller Z8 som backup så småningom om sökaren är ok och menyer är logiskt uppbyggda, framförallt för att den tar mindre plats. Normal Zoomen 24-70mm/2.8s verkar vara mindre också än motsvarande till F -fästet. Jag har ingen normal Zoom i dag utan bara optik med fasta brännvidder.

Jag hatar att byta optik i skogen med risken att smutsa ner sensorn och behöver därför 2 st. kameror.

Jag har några begagnade Fuji X kameror och har problem med EVF i svagt ljus och glasögon då jag inte ser hela bilden. Jag tycker OVF är bättre för mina behov så länge som man inte fotograferar video.
Det verkar mycket vara glasögonen som ställer till det för dig. Jag har bara behov av +1 nu efter mina starroperationer och det man man ju kompensera sökaren för i kameran så jag har ju inga glasögonproblem längre.

Håller inte alls med om att en OVF generellt skulle vara bättre för djurfoto. Det beror helt på ljussituationen. På safaris exv. så fotar man ju ofta i skymningen. Jag har tagit en hel del djurfoto med både OVF och EVF och många gånger har det varit svårt att få till skärpan i dåligt ljus med OVF. På den tiden jag använde OVF ska sägas att AF nog inte var den är idag men att ställa fokus manuellt är heller verkligen ingen hit med bara en mattskiva i en DSLR som ju inte alls är byggd för att vara optimal för manuellt fokus.

En EVF däremot förstärker ju ljuset i mörker och gör att man kan hjälpa AF att hugga genom att sikta på något mer kontrastrikt. Med en OVF i samma situation ser du ofta inte ens tillräckligt bra för att överhuvudtaget se något kontrastrikt som ev. finns i en OVF. Det är enkelt att testa detta själv i en nedsläckt lägenhet som har någon form av gång eller korridor med begränsat ljusinsläpp vid lämplig tid på dagen.

Sen är det ju en fördel att se i sökaren direkt vilka effekter kamerans inställningar ger på den bild man ämnar ta. Med en OVF kan det bli hur fel som helst och det blir det i princip aldrig med en EVF. Visst kan man lyfta en bild både 1, 2, 3 och 4 EV efteråt men det är inte gratis det heller i bildkvalitet.

Du kan ju även kolla den här videon där man gör en shoot out mellan Nikon D5 och Sony A9. Blada fram till ca 19:30 och titta därifrån.

Jag tror inte nödvändigtvis att Nikons D5 skulle ha en sämre AF i sig i mörker än Sony A9 men det jag tror gjorde att A9 klarade detta test mycket bättre än D5 är att D5 har en OVF och att man genom den knappt såg ett dugg av vad man fokuserade på. Det gjorde däremot den som fotade med A9. Jag tror inte det här handlade om att det var en tafflig Nikon-fotograf och en superbra Sony-fotograf för killen som använde D5 är en hyfsat välkänd Nikon-fotograf.

A9 vs D5 Real World Comparison - The Sony Shocked us! 😲 - YouTube

Saker utvecklas över tid också och EVF:erna har klart blivit bättre över tid men OVF:er kan man inte göra särskilt mycket åt utvecklingsmässigt.

Laggningen i EVF:erna beror mycket på vilka objektiv man använder och hur man hanterar kameran. Mina gamla Sony-hus hade länge de små batterierna som inte riktigt räckte till i exv. A7r II. I min A7 III så sitter ju de större batterierna och det gör ju att man nu ha kameran påslagen hela tiden numera (jag har numera dessutom min bakdisplay avstängd) för jag ser ju ändå hur bilden kommer bli i min EVF. Så jag behöver aldrig schimpa som DSLR-fotografer utan undantag tycker sig behöva göra. Ser man någon som upprepade gånger böjer huvudet ner som en pickande höna, så vet man att de har en DSLR. Om man dessutom ägnar sig åt detta schimpande som djurfotograf är nog risken överhängande dessutom att man missar en massa ögonblick som jag aldrig skulle missat som jag riggat min spegellösa - mycket just tack vare EVF:en.

Det kan absolut finnas fördelar med OVF:er men de fördelarna är villkorade och absolut inte generella idag. Det är INTE bäst med OVF:er till precis allt. Den som sett filmen ovan och är det minsta mottaglig för detta exempel inser säkert att det påståendet kan äga sin riktighet i sammanhang som dessa.
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Tycker oftast motsatsen är mer sann. Med en EVF ser man ju resultatet i realtid och man får fantastiska funktioner som focus peaking, förstoring osv. Enda gångerna jag ser nån som helst fördel med en OVF är när man antingen fotar väldigt snabb action eller under väldigt mörka förhållanden(astrofoto osv.). Personligen så tycker jag annars en bra EVF är överlägset och skulle inte vilja gå tillbaks till OVF.
Den digitala sökaren är överlägset bättre för nattfotografering (i mitt fall norrsken) än den gamla optiska varianten, som är mycket svår att fokusera med i mörkret.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Den digitala sökaren är överlägset bättre för nattfotografering (i mitt fall norrsken) än den gamla optiska varianten, som är mycket svår att fokusera med i mörkret.
Jag köpte fattigmans "Leica", Fuji XPRO-1 samma vecka som den fanns i butik, just för den optiska sökaren. Bytte sedan upp mig till XPRO-2 när den kom. Efter något år märkte jag att jag vanligtvis föredrog EVF som då kommit upp sig i upplösning och snabbhet. När XT-4 kom i butik så köpte jag den pga en ännu bättre EVF och framförallt IBIS och numera är det mao 100 % EVF och jag saknar inte OVF alls.
 

AndersFja

Medlem
Jag använder vidvinkel lika mycket som tele. Jag skulle se efter ett objektiv med minst 10 gånger zoom, även om det betyder stor bländare och sämre kvalitet än kortare zoomomfång.
 
ANNONS