Annons

Exponeringsmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej
Jag har en fundering angående fokuspunkter och exponeringsmätning:
Anpassar sig exponeringsmätningen beroende på vilken fokuspunkt jag använder?
Om jag till exempel väljer spotmätning på exponeringen och väljer den högra fokuspunkten kommer spotmätningen då ligga runt den fokuspunkten eller kommer den alltid utifrån mitten? (Det vill säga den mittersta fokuspunkten).
Hoppas att ni förstod frågan.

Beror på kamera och inställningar.
På 1DMkIII kan man länka ljusmätningen till fokuspunkten som du beskriver, om man vill.

Vad har du för hus?

Canon 40D

Jag har ett 40D-hus men egetligen har jag inte något jättebehov av funktionen utan är bara nyfiken på hur det fungerar. Jag tolkar ditt svar som att det finns såna funktioner men det inte
är så som standard utan en specialinställning på en del mer avancerade kameror?

40D spotmäter alltid i mitten.

Däremot betonar den evaluerande mätningen den/de aktiva fokuspunkten/punkterna, om det finns någon.

Re: Canon 40D

Matte01 skrev:
Jag har ett 40D-hus men egetligen har jag inte något jättebehov av funktionen utan är bara nyfiken på hur det fungerar. Jag tolkar ditt svar som att det finns såna funktioner men det inte
är så som standard utan en specialinställning på en del mer avancerade kameror?

Ja, det är riktigt. Om funktionen finns på "mindre avancerade" (konsument/prosumer-) hus av andra märken än Canon vet jag inte, kan ju vara så. 40D är ju annars en riktigt bra och avancerad kamera så om det hade funnits där hade jag inte varit förvånad. Men enligt Anders P är det alltså inte så och det stämmer säkert.

Ok
Tack för svaren. Då är jag med på hur det fungerar. Det är alltså bara på evaluerande mätning på min 40D som den anpassar sig till vilken fokuspunkt jag valt annars är det alltid mittpunkten som gäller.

chrilles sida skrev:
Det här med spotmätning fattar jag noll...är ju en amatör

Detta med ljusmätning är ju "ganska" grundläggande för fotograferingens resultat och det finns en del olika metoder för att mäta ljuset.

Jag skulle rekommendera dig att läsa denna länken där Olle Bjernulf på ett enkelt och öveskådligt sätt visar grunderna om ljusmätningen.
Läs gärna den, det kommer att ge dig mycket.

Lycka till!

/Arne

Till den grundläggande artikeln kan man lägga mycket, som exempelvis att dagens kameror anpassar centrumvägd mätning till att minska influensen från bildens överdel, då det ofta finns en ljus himmel där.

ANNONS
Götaplatsens Foto