Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera men behålla mappar?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Är det möjligt så att när man exporterar i lightroom att den lägger bilderna i en mapp med samma namn som mappen bilden kom ifrån? Funderar på det eftersom jag vill lägga mina guldkorn (5stjärniga) bilder på guld DVD och extra diskar.

Är det möjligt så att när man exporterar i lightroom att den lägger bilderna i en mapp med samma namn som mappen bilden kom ifrån? Funderar på det eftersom jag vill lägga mina guldkorn (5stjärniga) bilder på guld DVD och extra diskar.

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga, men mitt svar blir att du kan det om du väljer ut de bilder du vill exportera och sedan väljer "Exportera katalog".

Om jag ska förklara övertydligt.

Om vi säger att jag har 30 bilder som jag vill exportera till mappen untitled export skulle jag vilja att lightroom gjorde undermappar med samma namn som bildernas riktiga mappar och placerar bilderna i en mapp med samma namn som den kom ifrån.

Tror inte det... däremot kan du ju exportera bilder till originalmappen, men det kanske inte löser din situation.

Om jag ska förklara övertydligt.

Om vi säger att jag har 30 bilder som jag vill exportera till mappen untitled export skulle jag vilja att lightroom gjorde undermappar med samma namn som bildernas riktiga mappar och placerar bilderna i en mapp med samma namn som den kom ifrån.

Du vill exportera dem som JPG-filer, men behålla mappstrukturen? Det finns ett sätt att göra det på, även om det kräver ett par steg.

1) Välj ut de bilder du vill exportera och klickar Shift+Ctrl+E för att få upp exportdialogen.

2) Under "Export location"-delen markerar du "Add to this catalog".

3) Exportera filerna.

4) Nu finns JPG-varianterna i din mappstruktur men i den existerande Lightroom-katalogen. Nästa steg blir att exportera dessa bilder som en katalog.

5) Markera JPG-filerna som du exporterade och välj sedan "Export as Catalog".

6) Ge katalogen ett namn och glöm inte att markera valet "Export selected photos only".

Bökigt, ja, men det löser ditt problem.

Jag förstår inte riktigt varför du vill göra så här däremot. Är det inte enklare att du lägger alla dina favoriter i en Collection? Då vet du vilka bilder du exporterat.

Nu kanske jag verkar dum men vad är en collection i lightroom?

Nu har jag tyvärr inte den svenska versionen av Lightroom men kan det vara så enkelt att det heter Samling i den svenska - om det nu är den du har?

En collection är en virtuell "mapp" som innehåller bilder du valt ut. Du kan ha hur många collections som helst. Kolla manualen så greppar du det utan problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto