Annons

Extender och slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

MIa-83

Aktiv medlem
Är det någon som har varit med om, efter att ha ställt in längsta och kortaste slutartid på kameran, att den ändå har ändrat slutartiden utanför det inställda spannet när man använder en extender? 🤔
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej
Men macroobjektiv kan ge en del konstiga effekter pga av (tror det heter) effektiv bländare.
Blixt kan tvinga tider lite men inte utanför kamerans spann.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag vet inte, men (kill)gissar att det har att göra med att maxbländaren påverkas av extendern. En 1,4 extender minskar ,axbländaren med ett helt steg och 2,0 extendern två steg.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Jag vet inte, men (kill)gissar att det har att göra med att maxbländaren påverkas av extendern. En 1,4 extender minskar ,axbländaren med ett helt steg och 2,0 extendern två steg.
det stämmer, det vet jag. Det är fortfarande så att jag undrar om extendern kan ändra slutartiderna även fast kameran är inställd på längsta och kortaste slutartid
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att du använder exponeringsautomatik med bländarförval. Vad innebär längsta och kortaste slutartid? Definierar dessa tider intervallet som exponeringsautomatiken ska hålla sig inom?

Vad är det meningen ska hända om det inte går att få en korrekt exponering, enligt kamerans exponeringsmätare, utan att gå utanför det intervallet? Varnar kameran på något sätt, eller låter den bilden bli över- eller underexponerad.
Vad står det i kameramanualen om den saken?
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det nu är den 1DX Mark II du skrivit om tidigare, så antar jag du menar att du har begränsat vilka slutartider du kan välja. Det går att göra på den kameran, så man inte rattar bort sig när saker händer som värst.
Men om du vill att kameran ska ställa in exponeringen åt dig måste den förstås välja någon kombination som blir "rätt" (så som kameran är programmerad att ställa in rätt exponering), oavsett om du valt dina egna inställningsgränser så att de är användbara för den aktuella belysningen eller ej.
Exakt vilket resultat du får beror på vald exponeringsmetod, om och i så fall hur du valt att ställa in säkerhetsförskjutning, ev. val av automatisk justering när maxbländare ändras på grund av zoomning eller användning av teleförlängare, slutartidsbegränsningspolicy eller manuellt vald slutartidsbegränsning för automatisk ISO och så vidare.
Så att svara på din fråga i detalj utan att veta en rejäl radda detaljer om hur kameran är inställd och vilka förhållanden som råder/rådde, det är omöjligt.

Men ett enkelt svar på frågan är att det är fullt möjligt att kameran måste göra så, för att "få ihop det", så att säga.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Har inte kvar några Canon-grejer. Så jag kan inte testa.

Men! Det finns tre varianter av Canons 1,4X och 2,0X konverterar.
Version 1&2 är "dumma", dvs ingen inbyggd elektronik.
De slöar ner autofokusen rätt rejält.
1,4X mkIII har inbyggd elektronik, och fungerade riktigt bra ihop med 1dx mkII och EF 400/2,8L IS USM när jag körde den kombinationen ihop
:
(Några bilder med ovanstående kombination finns här:https://blog.jkpg-sports.photo/search?q=elfsborg ).
 

baa

Aktiv medlem
Du har inte skrivit vilket kamerahus du använder men om det är EOS-1 D X mk II eller mk III (gäller kanske även EOS-1 D X också) måste följande inställningar vara av:
- Auto ljuskorrigering
- Säkerhetsförskjutning
- Samma exp. för ny bländare
I annat fall "hjälper" kameran till att exponera bilden rätt trots att du gjort egna begränsningar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Och stänger du av allt det och väljer som du gjorde från början får du "fel" exponering. Åtminstone en som inte stämmer med vad ljusmätaren säger.
Som Daniel skriver ovan finns det olika generationer på teleförlängare från Canon. Men det har inget med den här frågeställningen att göra. Exponeringen är det kameran som avgör.
 
ANNONS