Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgnummer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag lagt ut en välkomsthälsning på min sida, men den blev i svart text. Om jag vill ha den i färg, måste jag ange ett färgnummer som har 5 tecken. Varifrån tar jag detta färgnummer?
Någon som vet?

Gissar att det är webbfärgnummer. I så fall är det på sex tecken med ett staker framför t ex #80B680

Om du går in i färgväljaren i PhotoShop så har du färgkoden i rutan längst ner.

Färgnumret är ett hexadecimalt tal som beskriver RGB-färger. Hexadecimalskalan börjar från noll och går till f. Efter 9 kommer a.

Svart skrivs #000000 och vitt #ffffff.

De två första positionerna efter #-tecknet beskriver rött, sedan kommer grönt och till sist blått. Kombinationen #aa0000 ger till exempel en blodröd färg.

Wolfgang, har du lust att tipsa hur man lägger in den hälsningen? Vet att jag läst det i en tråd, men kan inte hitta tillbaka dit...:(

Tips

Hej Arne,
Lägg in i Din Profil följande:

<font color="#bb0000">Hej <script language="JavaScript" type="text/javascript"> document.write( USER_LOGIN ); </script>, kul att du tittade in! </font><br/>

Ovanstående kod ger röd text. Endast nollor ger svart text. Någon annan färg har jag inte provat.

Mvh
Wolfgang

ANNONS
Götaplatsens Foto