Annons

Färre trådar [no words]

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi vill bara påminna om tanken med detta forumet. Meningen är att skapa rubriker som andra medlemmar får fundera lite runt och sedan ladda upp sina bilder. Just nu är det lavinartat och nya trådar skapas hela tiden utan att gamla blivit "genomarbetade".

Vi försökte att moderera detta forum (genom att godkänna trådar innan de syns), men det fungerade inte nuvarande forumprogramvara.

Vi vill bara att det skall vara lite eftertänksamhet och inte i glädjehysteri skapas nya trådar. Snälla. Funkar inte detta så får vi komma på någon annan lösning.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kan man inte begränsa så att en medlem bara kan skapa en tråd i månaden eller liknande? Plus att ansvarig redaktör godkänner trådförslag? Går det att fixa er programvara? Det vore synd om detta forum försvann, speciellt pga överentusiasm från medlemmarna.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, vi vill verkligen inte kväsa forumet för det är ju uppenbart lyckat och det är extra kul eftersom det fokuserar på bilder och inte teknik. Tyvärr finns det inga enkla sätt att begränsa. Att moderara (godkänna) nya trådar innan de syns finns, men då måste vi godkänna varenda inlägg också, och det funkar inte.

Så detta är en liten vädjan om lite återhållsamhet.
 

kling

Aktiv medlem
Varför måste det begränsas? Är det av utrymmes skäl så kan man väl ta bort gamla trådar efter en månad. Tycker personligen att många trådar blir allt för långa.
/Magnus
 

DaSilva

Medlem
Weekly assignment

Är inte direkt aktiv i hemläxa delen på detta forum. jag vet bara att Hemläxa - Bilder > Arbetsuppgifterär ganska dött.

En lösning skulle kunna vara som de har hos www.fredmiranda.com. De har ett veckouppdrag där ämnet röstas fram av medlemarna. När veckan är slut så stängs tråden och en vinnare utses av moderatorn.

Det blir mer begränsat då, för det är bara en pågående kategori per vecka.

/Stefan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det beror delvis på att jag inte tycker att trådarna jobbas igenom och dels för att Senaste trådarna på index ganska ofta består av flertalet rubriker från detta forum och därför tar över där. Lösningen är att ta bort det forumet från indexlistan, men det känns tråkigt.
 

müsli

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Det beror delvis på att jag inte tycker att trådarna jobbas igenom
Vad betyder "jobbas igenom"? Är det när ett visst antal inlägg uppnås? Eller när ämnet tolkats på tillräckligt många sätt?


elmfeldt skrev:
... och dels för att Senaste trådarna på index ganska ofta består av flertalet rubriker från detta forum och därför tar över där. Lösningen är att ta bort det forumet från indexlistan, men det känns tråkigt.
Håller med. Tycker "NoWords"-trådarna egentligen inte hör hemma i listan över senaste inlägg. Upplever dessa som mycket störande i den listan.
Skulle hellre se en egen lista/rubrik med kanske bara några enstaka av de senaste inläggen från NoWords. Eller bara en länk.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Menar bara att man kan "arbeta" med de befintliga trådarna och se hur de utvecklas och inte skapa en ny tråd för att man redan laddat upp i de trådar som finns. Nåt i den stilen, så att inte nya trådar poppar upp med den fart som är nu.
 

ariadne

Aktiv medlem
Ett förslag;

Man får skicka in förslag till teman, som sedan antingen slumpas fram eller väljs ut vid lämplig tidsintervall. Man kan alltså inte själv gå in och skapa en tråd. Kanske är detta dåligt. Men spelar det någon större roll vem som startar tråden egentligen? Huvudsaken att det finns teman att jobba med. Känns det som för mig.


När jag var med i författarcentrum för några år sen så har jag för mig att de hade det så.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
ariadne skrev:
Man får skicka in förslag till teman, som sedan antingen slumpas fram eller väljs ut vid lämplig tidsintervall.
Jag tycker det känns krystat. Kanske är jag för färgad av photo.net, men jag tycker envist att en ny tråd måste åtföljas av en bild. Alltså att själva temat skall födas ur en fotografs tankar om sin egen bild och inte någons önskan om inspiration kring ett visst ord.

Undrar vad som är hemligheten bakom hur bra det funkar där konceptet föddes, i photo.nets leicaforum? Visst är det hög trafik där också, konstigt vore annat med hela klotet som målgrupp. Men det känns ändå som om det finns en glöd i no words där som saknas här.
 

tamino

Aktiv medlem
Det hade varit bra om man hade haft en "NoWords" per vecka, eller någon form av begränsing, och en länk till den på startsidan. Tycker att det är störande att NoWords hammnar i forumlistan på startsidan.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
(Om någon undrar varför citat inte funkar så är det för att sådant är avstängt i detta forum - man skall ju inte skriva ord här egentligen... :)
 

ariadne

Aktiv medlem
Jim skrev:

"Jag tycker det känns krystat. Kanske är jag för färgad av photo.net, men jag tycker envist att en ny tråd måste åtföljas av en bild. Alltså att själva temat skall födas ur en fotografs tankar om sin egen bild och inte någons önskan om inspiration kring ett visst ord."


Okej, du tänker så. Jag förstår hur du menar, tror jag, men jag känner mig inte helt övertygad...
Jag menar, om önskan när man INTE bifogar bild själv är att få inspiration kring ett visst ord, vad är önskan när man INTE bifogar bild då?
Men det kan finnas poänger i att trådstartaren själv börjar med bild, även om jag inte kommer på nån nu. Det känns sympatiskt om inte annat.



Man kan ju tänka sig att när man "postar" sitt tema-förslag så bifogar man också en bild.Men det kanske blir ohanterligt och onödigt bara. Vet ej
 

Lionheart

Aktiv medlem
Jag tycker att alla som postar en ny tråd i no words ska ha ett eget förslag. Som sagt tidigare. På så sätt begränsar man trådarna lite och medlemmar kan inte bara idé-injicera massor av trådar utan substans.

Idén om att plocka bort no words ur indexeringen av senaste trådar låter alldeles utmärkt. Folk som vill kolla "No Words" går ju ändå direkt dit. Då får vi kanske äntligen en ren "senaste inlägg". Vore magnifikt med tanke på att ni har det bästa sättet att hantera senaste inlägg på. Den är beroende av vilken användare och inte vilken dator man sitter på. På så sätt kan jag sitta på jobb och se vilka inlägg som är nya sedan jag satt hemma och browsade. (oj vilken utsvävning, lol) Det ska ni känna er stolta över! Inte ens dvdforum har denna funktion.

Summa summarum:
Alla postar en bild som startar en tråd i No Words
No words bort ur indexeringen av senaste inlägg

Tack för mig

Mvh
Dennis
 

redrosie

Aktiv medlem
Kanske detta eg inte hör till tråden riktigt men...
Varför inte lägga "No words" bilderna under rubriken Bilder i menyraden? Dels är det lättare att hitta vilka som redan finns då och sedan får man på så sätt in fler "vanliga" forumtrådar på samma sida när man går in i forumet.
Eftersom "No words" växer i antal tar de allt större plats i forumet.

Mvh Carola
 

Picture

Aktiv medlem
Köp mitt förslag! :eek:)

Har en liten fundering om syftet med forumet No Words. Just nu tror jag att det ofta fungerar så här:

1. Ett ny tråd skapas.
2. "Åh", tänker FS-medlemmen - "en sådan bild har jag nog liggande i en låda någonstans".
3. Letar ivrigt efter lådan, hittar den och bilden. Lägger glatt in den på No Words-forumet. "Hehe... vilken tur att jag hade en sådan bild liggande"!

Borde det inte vara så här:

1. En ny tråd skapas.
2. "Åh, tänker FS-medlemmen - "hur ska jag illustrera det här ämnet på bästa sätt"?
3. Lägger pannan i djupa veck, funderar så det knakar, får en idé och förverkligar bilden genom att faktiskt gå ut och använda kameran. Lägger in bilden på No Words-forumet. Känner sig nöjd över att ha utvecklats som fotograf. Kanske tagit en bild i ett ämne som han/hon annars aldrig hade försökt sig på.

Jag håller med Anna om att man borde föreslå teman som man sedan får rösta på - ungefär som i Fotosidan frågar. Säg att man t ex har månadens tre första veckor på sig att komma in med förslag. Därefter omröstning fram till månadsskiftet (förslag som kommer in under omröstningstiden tas upp först månaden därpå för att alla förslag ska vara synliga lika lång tid under omröstningen). De två förslag som får flest röster läggs in i No Words under hela nästa månad. Därefter stängs tråden.

Jag tror att det här är en enkel lösning för att få No Words-trådar som medlemmarna vill ha och som vi därför kan tänka oss att lägga ner lite tid på. Det lär bli fler bilder per ämne och med bättre kvalitet.

No Words konkurrerar kanske till viss del med "Hemläxa", men jag tror att båda behövs. Hemläxan kan ju vara så mycket mer än att bara ta en viss typ av bild.
 
Senast ändrad:

Grönbeck

Aktiv medlem
Gillar inte ordet "begränsning" i samband med en så kreativ konstart som fotografering... Det känns lite som att man begränsar den kreativa ådra som trots allt finns i No Words om man försöker begränsa antalet startade trådar. Varför vill man göra det?

Det finns ju en mängd medlemmar på Fotosidan som rent teoretiskt borde ha en mängd kreativa idéer (åtminstone har ju somliga medlemmar mängder av sådana) både vad gäller att skapa No Words-teman och att tolka desamma. Varje form av begränsning riskerar att övergå i någon slags censur eller elittänkande där endast vissa priviligierade medlemmars idéer duger.

Jag tycker nog att ni ska vara glada för att det finns ett så stort intresse bland medlemmarna för den här idén, det är utvecklande för oss allihop tror jag att få se hur andra människor tolkar de olika teman som finns/uppstår.

Det jag däremot har stört mig på sedan starten är bildandet av trådar där skaparen inte bidrar själv. Det är alltför lätt att sitta hemma framför sin dator och starta en ny tråd med första bästa ord som dyker upp i huvudet som tema.

"Jag vet, jag startar en tråd med temat Smält Stearin och låter folk associera kring det, fast jag kan inte själv..."

Så jag röstar för att man helt enkelt ska tvinga trådskaparen att lägga in första bilden, det bör väl "begränsa" inflödet något eftersom man då tvingas tänka till lite själv innan man skapar en tråd. Argumentet att "ja men jag vill ju inte påverka er med min tolkning innan tråden har kommit", som jag har sett någonstans, håller inte eftersom vi ändå riskerar att påverkas av de andra bilderna som redan är upplagda. Vilket osökt för mig in på ett förslag:

Lyft ur No Words från forumet och koda funktionen själva istället. Gör så att man endast kan se rubriken på temat innan man lägger upp sin bild (max 1 bild per medlem och tema) och sedan kan man få se hur andra har tolkat samma tema. På det viset blir det så kreativt det kan bli, det är endast det som ploppar upp i mitt huvud när jag ser Temat som påverkar mitt val av bild.

Släpp sedan loss No Words så att det inte råder några kreativa begränsningar för hur många/vilken typ av Teman som skapas, låt oss vara så kreativa vi bara kan. De trådar som förtjänar att "arbetas igenom ordentligt" kommer att bli genomarbetade, resten sållas bort allt eftersom tiden pga ointresse för Temat.

Bara lite tankar från en som hellre sitter här ett par timmar än att plantera om krukväxterna som är en uppgift av nöden sedan ett år tillbaka...
 

JörgenEriksson

Aktiv medlem
Tar vi bort "Äppelkaka" så blir det färre trådar...Kanske antalet svar kan användas som ett kriterium för att rensa ut "döda" trådar? Färre än två svar, tre svar?
 

Tusse

Aktiv medlem
Törs nog inte starta något ny tråd här efter att skummat genom denna tråd.
Tänkte en tråd för dom där bilderna som hamnade i papperskorgen, misslyckade bilder som ingen får se.

"I PAPPERSKORGEN " blev aldrig av.

Bert
 
ANNONS