Annons

Fågelidentifikation

Arne S

Aktiv medlem
Hej
Har fått besök av en ny "pavarotti", en liten grå oansenlig superhögtalare :)
Av dom läten jag kunnat känna igen så kan den härma rödstjärt, bofink, talgoxe, sädesärla, hussvala,ladusvala + en massa annat "tjatter". Jag blir inte klok på vad de e för nåt.
Bilden är tagen sent på kvällen 640 mm handhållet så skärpan är inte bra men nån kanske känner igen den ändå. De är bara kvällstid den "väsnas" och mycket duktig att hålla till inne i en tät buske.


ThomasR
Hej Thomas. Är du säker på att fågeln på bilden är samma art som du hör? Jag tycker nämligen att fågeln på bilden är misstänkt likt en gransångare, möjligen lövsångare. Det som får mig att tro det är de markerade ögonstrecken som är ganska typiska för dessa arter, inte samma på kärr/härmsångare.
/Arne
 

gavia

Aktiv medlem
Hej
Har fått besök av en ny "pavarotti", en liten grå oansenlig superhögtalare :)
Av dom läten jag kunnat känna igen så kan den härma rödstjärt, bofink, talgoxe, sädesärla, hussvala,ladusvala + en massa annat "tjatter". Jag blir inte klok på vad de e för nåt.
Bilden är tagen sent på kvällen 640 mm handhållet så skärpan är inte bra men nån kanske känner igen den ändå. De är bara kvällstid den "väsnas" och mycket duktig att hålla till inne i en tät buske.


ThomasR
ja, detta är inte en härmsångare (hippolias)
detta är en kärrsångare (phylloscopus) två olika familjer av sångare.

härm sitter ofta högt i träd o sjunger på dagen. kärr sitter ofta lågt i buskar o sjunger på kvällen/natten.
är inte lika vanlig i norrland som hos oss här nere i Götaland. men det finns många fynd i Ångermanland, Medelpad o några i Lappland även i år.
så utan att ha hört den så lutar det mkt åt kärrsångare. har inte sett ngn ljudlänk på sidan här. ..
en annan sångare som skulle kunna vara möjlig är busksångare som är ännu ovanligare...de är mkt lika dessa sångare så det är mkt enklare att höra skillnad på dem än att se skillnad. då måste det vara mkt bra bilder och man måste se rätt karaktärer, tex handpenne projektion.

Med vänlig hälsning peter

ps
hoppas ni blev ngt klokare.
ds
 

gavia

Aktiv medlem
Någon som vet vad detta är för vadare?
Dalarna, igår.
nu är detta en bild av tveksam kvalitet. man kan välja på två arter. skogssnäppa eller grönbena.
de karaktärer man ser så lutar det åt skogssnäppa.

mörk ovansida med nästan osynliga prickar, bröstbandet ser man inte pga grenen som skymmer.
även ansiktsteckningen tyder på skogssnäppa.
skogssnäppa sitter ofta i toppar så här men det gör även grönbena en del...så det är ingen jättebra karaktär.
det enda som stör mig är den i mitt tycker finstreckade stjärten som inte faller helt inom ramen, men som sagt bilden lämnar rätt mkt övrigt att önska ..

Med vänlig hälsning peter
 

Foffe

Aktiv medlem
nu är detta en bild av tveksam kvalitet. man kan välja på två arter. skogssnäppa eller grönbena.
de karaktärer man ser så lutar det åt skogssnäppa.

mörk ovansida med nästan osynliga prickar, bröstbandet ser man inte pga grenen som skymmer.
även ansiktsteckningen tyder på skogssnäppa.
skogssnäppa sitter ofta i toppar så här men det gör även grönbena en del...så det är ingen jättebra karaktär.
det enda som stör mig är den i mitt tycker finstreckade stjärten som inte faller helt inom ramen, men som sagt bilden lämnar rätt mkt övrigt att önska ..

Med vänlig hälsning peter
Tack för svaret. Jag funderar på gluttsnäppa, anledningen till detta är att jag tycker att dess läte passar in bättre än på skogssnäppa eller grönbena som jag minns det. Verkar det rimligt?
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag funderar på gluttsnäppa, anledningen till detta är att jag tycker att dess läte passar in bättre än på skogssnäppa eller grönbena som jag minns det. Verkar det rimligt?
tyckte nog att den såg liten ut, men det är alltid svårt att avgöra storlek så här när man inte har ngn referens. visst när du säger det så har den rätt lång näbb. men glutten brukar ha större kontrast i dräkten mellen mörk o ljust. men med den näbben så är det fullt rimligt. tom rätt sannolikt.

Med vänlig hälsning peter
 

holmbo

Aktiv medlem
... men glutten brukar ha större kontrast i dräkten mellen mörk o ljust. men med den näbben så är det fullt rimligt. tom rätt sannolikt.

Med vänlig hälsning peter
Kan bara hålla med. Bifogar en grönbena och två bilder på samma gluttsnäppa med olika utsträckt hals. Grönbenan har kortare och något nedåtböjd näbb tvärsemot glutten.

//Lars
 

Bilagor

ANNONS