Annons

Följer metadatan i RAW inte med?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Provkör det nya Bridge och har gjort en otrevlig upptäckt. Jag har taggat mina RAW filer som jag sedan konverterar i RSP. Till min stora besvikelse följde inte metadatan med till tiff filerna. :-(

Är det så att man måste använda ACR för att metadatan ska följa med? Hur funkar det med andra RAW-konverterare?

Synd om man måste överlämna favoritprogram för en sådan "liten" sak. :-/

Så vitt jag vet så följer inte dina keywords med i RAW filer. För att få med denna infon får du köra XMP sidecart filer, i dessa sparas dina RAW framkallningsinställningar + keywords.
Nackdelen är att du får leva med en XMP fil till varje RAW fil...

Alternaitvet är att konverta bilderna till DNG formatet som har stöd för inbäddade keywords.

Tack för ditt svar, Anders! Trodde nästan att ingen visste hur det låg till.

Jaha, det visste jag inte att nyckelorden lades till XMP... Testade NC NX nyligen och där fick jag för mig att programmet sparade alla keywords + framkallningsinställningarna direkt i NEF filen. Kan det stämma?

Här gav du mig i alla fall en stark anledning att konvertera alla mina NEF till DNG. Bakas infon i XMP till DNG automatiskt då?

Undrar också hur det blir med storleken vid konverteringen. Jag har ju komprimerade 6 MP NEF numera som väger endast lite drygt 5 MB.

jag vet inte hur det är med NEF filer, men mina CR2 filer stödjer inte någon inbäddning av XMP. Enda sättet för mig att få med framkallnings inställningarna & nyckelorden mellan adobe lightroom och photoshop camera raw är att lägga med en XMP fil.

Som jag fattat det så finns det två sätt att skapa en DNG. Dels att konvertera RAW till DNG, och då kommer storleken bli ungefär samma, eller att kopiera in din NEF fil in i ett backup utrymme i DNG filen + att konvertera den och då blir NEF filen ca dubbelt så stor.

I det första alternativet så backuppas alltså inte din NEF fil, och du kan inte gå tillbaka.

Prova att göra DNG på en enstaka fil och se hur det funkar, jag har aldrig testat det, men det ska funka enligt adobes whitepaper som jag läste för ett tag sedan.

http://www.adobe.com/products/xmp/

Tack för svaret Anders. Ska testa.

Undrar fortfarande om NC NX bakar in all info i själva NEF. Jga kan inte se några "tilläggsfiler" i alla fall när jag framkallar filerna i NC.

Jag använder RSP och där följer metadata med från mina CR2 filer till de konverterade jpg-filerna.

Jag använder iView för att baka in all metadata i mina CR2-filer.
Verkar vara helt olika i olika program. Konstigt att vissa lyckas och andra inte.

iMatch också...

zuukit skrev:
Jag använder RSP och där följer metadata med från mina CR2 filer till de konverterade jpg-filerna.

Verkar vara helt olika i olika program. Konstigt att vissa lyckas och andra inte.

Jag bakar in metadata (IPTC) i mina cr2-filer med iMatch innan jag konverterar med RawShooter. Då följer den metadata jag använder (copyright,location, caption mm) med till jpg eller tiff.

/ Håkan Åkesson

Re: iMatch också...

zuukit skrev:
haak skrev:
Jag bakar in metadata (IPTC) i mina cr2-filer med iMatch innan jag konverterar med RawShooter. Då följer den metadata jag använder (copyright,location, caption mm) med till jpg eller tiff.
Hmm... konstigt att Adobe inte kan göra likadant då. Varför ska XMP filer finnas om man kan klara sig utan dem. :-/

ANNONS
Götaplatsens Foto