Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska VF?

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
Haj
Har en d700 och tycker att viewfindern ar for stor, jag far ingen bra oversikt over kompositionen.
finns det nagot man kan skruva pa sokaren som forminskar bilden?

G

Jag skulle hellre till och med ha den lite större. Så vitt jag vet går det inte att göra den mindre. Det är ju en av fördelarna med FX format att det är större och bättre sökare ;)

Canon har en s k okularförlängare som förminskar sökaren. Den är till för att man skall kunna se hela sökarbilden när man använder skyddsglasögon och ögonen kommer långt från sökarokularet. Om de ger någon bättre översikt när man inte använder skyddsglasögon är nog tveksamt.
Jag vet inte om Nikon tillverkar något liknande. Följde det inte med någon tillbehörsbroschyr med kameran? Den borde finnas med där i så fall.

Olle

Haj
Har en d700 och tycker att viewfindern ar for stor, jag far ingen bra oversikt over kompositionen.
finns det nagot man kan skruva pa sokaren som forminskar bilden?

G

Nej. Det enda sökartillbehör som Nikon själva har är DK17M som förstorar bilden 1,2x.

Jaha, då är det nog ingen vanesak då!

Skatta dig åtminstone lycklig över att du tycker den är för stor, inte för liten ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto