Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

FF eller inte? Svårtolkad information

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanW skrev:
Hörde det själv idag. En god vän var förbi med sin Nikon D200, och jag kände att min Canon 20D låg i farosonen för att bli utbytt. Verkligen härlig känsla i D200, gedigen, och väldigt genomtänkt.

Efter ett tag kom en annan kompis förbi. Hans första fråga var:
- Hur många Megapixel har den?
- 10!
- Det var inte mycket?

Ja, vad säger man...

Kan undra vad folk skulle säga om min D1h's 2.7mp. lol.

De flesta som har testat eller köpt en begagnad D1 tycks ha insett vad pixlarna duger till.

Pixlarna är dock skarpa och av ganska god kvalitet & lågt brus på lite högre iso.

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Inte jag i alla fall så därför blev det en Fuji F30 som fest och alltidbäramedsigkamera för mig :)

Den absolut bästa kompakten jag någonsin provat.
Hmm, den har ju bara motsvarande 36 mm.
Bra pris i alla fall om den ger fina bilder:)

schaki skrev:
Kan undra vad folk skulle säga om min D1h's 2.7mp. lol.

De flesta som har testat eller köpt en begagnad D1 tycks ha insett vad pixlarna duger till.

Pixlarna är dock skarpa och av ganska god kvalitet & lågt brus på lite högre iso.
Jag kikade just i Nikons tillbehörskatalog, där man marknadsför blixtar och dylikt. På ett uppslag finns en bild från D2Hs som håller något mindre än A4, och den är så skarp som en bild i en trycksak tillåter. Högre upplösning hade inte gjort varken till eller från vad jag kan se, eftersom själva rastreringen i trycket snarast är begränsningen.
Visserligen är en "framkallad" bild på fotomässigt papper förstås lite finare, men 4 megapixel räcker jääävligt långt uppenbarligen. Bilden tål att granskas riktigt nära dessutom, och skulle säkert hålla fint ända upp till A3 om man inte kollar riktigt nära.

Jo den har bara 38 eller vad det nu är men jag kände att det inte fanns några större alternativ om jag fortfarande vvill ha någon bildkvalitet.

Det är faktiskt lite lustigt men på en kompakt så saknar jag vidvinkeln mer än på en systemare. Har kanske med sättet att hålla kameran. Känslan säger åt mig att gå närmare och använda vidvinkelläget (det som nu finns på F30) Använde en CoolPix 5400 tidigare och den hade 28 mm och det läget använde jag nästan jämt.

Körde en analys av mina bilder häromdagen och med mina stora Nikons använder jag 45-105 mm i 50% av fallen. 105- stod för 30% och kortare än 40mm de återstående 20 %. Samma körning med mina kompaktbilder visade ett helt annat mönster. Merparten av bilderna är tagna med 28-40mm. Alla brännvidder är omräknade till 35mm format.

Konstigt, men någonstans har jag väl en avig känsla av att trycka upp en D2X med en STOR glugg i ansiktet på folk. Känns på något sätt bättre med en liten kamera. Mina huvudsakliga motiv är porträtt även om dom inte är traditionellt formella i sin utformning. Gillar streetfotografering men en normal eller en kort teleglugg.

Makten skrev:
Hmm, den har ju bara motsvarande 36 mm.
Bra pris i alla fall om den ger fina bilder:)

Jag kikade just i Nikons tillbehörskatalog, där man marknadsför blixtar och dylikt. På ett uppslag finns en bild från D2Hs som håller något mindre än A4, och den är så skarp som en bild i en trycksak tillåter. Högre upplösning hade inte gjort varken till eller från vad jag kan se, eftersom själva rastreringen i trycket snarast är begränsningen.
Visserligen är en "framkallad" bild på fotomässigt papper förstås lite finare, men 4 megapixel räcker jääävligt långt uppenbarligen. Bilden tål att granskas riktigt nära dessutom, och skulle säkert hålla fint ända upp till A3 om man inte kollar riktigt nära.

Jo, proffshusens pixlar tycks hålla högre kvalitet än t.e.x D70 m.fl.

Nu är förvisso både D1h och D2Hs förfinade ursprungsmodeller, där bägge tillåter användning av högre iso.

Vid iso 200 ser jag knappt nån skillnad på filerna från D1 och D1h, vid 400 lite bättre. och på iso 800 eller högre är det nästan som natt och dag p.g.a vanliga D1 bandar.

Hur stor skillnaden är mellan D2H & D2Hs vet jag inte.

Men visst är jag sugen på att kanske byta upp mig till en D2Hs, de lär ju falla i pris nu när D3-serien kommer.

ANNONS
Götaplatsens Foto