Annons

Filmen om Terje

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hela uppståndelsen kring de där lodjuren, med drev i media och så vidare. Proportionerna är orimliga. Uppståndelsen har ju varit värre än om en seriemördare hade varit lös, och såvitt jag förstår har inget enda brott begåtts.
Ska man hårdra det så är väl all efterbehandling en form av manipulation, och även val av brännvidd och slutartid och bländare vid fototillfället manipulerar på sätt och vis avbildningen av verkligheten i form av perspektivförvrängning.
Man kan fundera på var gränsen går innan det blir "manipulation". Klistra dit ett djur är tydligen inte OK, inte heller byta plats på öronen på en elefant som uppmärksammades att någon gjort för något eller några år sedan, men sudda bort något skräp eller till och med en person som inte borde vara med i bakgunden, kan man göra det? Eller retuschera bort en dubbelhaka eller ett födelsemärke på en fotomodell?

Resultatet blev i vilket fall väldigt snygga bilder.
Man kan göra vad man vill så länge som man inte implicit eller explicit ljuger om vad man har gjort.
 

PMD

Aktiv medlem
Det handlar inte ett dugg om det. Det handlar om att försöka förstå vad han menar. Ofta har det varit svårt att förstå p.g.a. alla motsägelser i texterna.
Jamen påstå då inte något som Hellesø inte har skrivit, som att han använder JPEG-filen direkt ur kameran helt obehandlad. Det står helt klart att Hellesø inte gör så för alla bilder, enligt vad han har skrivit själv.
"Givetvis gör jag absolut INGET med mina originalfiler, vet ju att det är ett förstörande format. Jag kopierar originalfilen till en annan mapp där jag sedan gör klar bilden innan användning. Men originalfilen finns alltid kvar, totalt oförändrad."

Här finns det också en motsägelse. Han gör absolut INGET med sina originalfiler eftersom han insett att JPEG är ett förstörande format och sedan "GÖR HAN KLAR" bilden för användning??
Det är Ingen motsägelse. Hellesø redigerar uppenbarligen inte originalfilen, utan gör en kopia som han sen gör klar. Exakt vad "gör klar" innebär får nog Hellesø själv förklara, men det kan ju handla om lite av varje.

Själv kör jag alltid råfil+JPEG, men använder oftast JPEG-filen. Att ha en råfil är dock en mycket bra backup för den händelse att JPEG-filen inte blev så bra. Chansen är tämligen stor att det går att göra något bättre av råfilen i sådana lägen.
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg när detta uppdagades. Var nog inget som berörde mig då.
Men dokumentären var intressant att följa. Det jag reagerade på var besöket hemma hos far. Jag tycker att Terje skuldbelägger sin far för att han inte fått berättigad uppmärksamhet, Terje sätter sig själv i fokus och hans far som vill till bilen får stå och vänta tills Terje har tagit sina bilder. Det är möjligt att det är denna bild är fel, men det är en bild som filmteamet väljer att visa. Jag tycker inte det var snyggt men kanske är det ett sätt att förklara att Terje söker uppmärksamhet från sin far.
Slut på amatörpsykologen.

Berättelsen på slutet om möte med lodjur på nära håll, Kattmynta i ett par strumpor och osynliga klösmärken framstår som fabulerade. Om det är så eller inte har jag igen aning om.

De flesta bilder jag såg i filmen var intressanta och jag har mycket att lära.
De bilder som det fuskats med är bra så enda felet är att man inte varit ärlig med det, men det gör inte bilderna sämmre. Att skapa bilder på datorn är också en konst !
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg när detta uppdagades. Var nog inget som berörde mig då.
Men dokumentären var intressant att följa. Det jag reagerade på var besöket hemma hos far. Jag tycker att Terje skuldbelägger sin far för att han inte fått berättigad uppmärksamhet, Terje sätter sig själv i fokus och hans far som vill till bilen får stå och vänta tills Terje har tagit sina bilder. Det är möjligt att det är denna bild är fel, men det är en bild som filmteamet väljer att visa. Jag tycker inte det var snyggt men kanske är det ett sätt att förklara att Terje söker uppmärksamhet från sin far.
Slut på amatörpsykologen.

Berättelsen på slutet om möte med lodjur på nära håll, Kattmynta i ett par strumpor och osynliga klösmärken framstår som fabulerade. Om det är så eller inte har jag igen aning om.

De flesta bilder jag såg i filmen var intressanta och jag har mycket att lära.
De bilder som det fuskats med är bra så enda felet är att man inte varit ärlig med det, men det gör inte bilderna sämmre. Att skapa bilder på datorn är också en konst !
Vill snabbt möta det du skriver och förhållandet mellan mig och min far; vi har bra kontakt och har haft det under alla år. Kan förstå att vissa kan uppfatta det på ett särskilt sätt, ur sin kontext i dokumentären. Det blir satt på sin spets. Detta är också något som jag och min far pratat om under många år, men jag vill inte utveckla detta i någon större utsträckning - vissa saker är privat och måste så få vara. Det hoppas jag alla respekterar. Men det finns ingen schism mellan mig och min far och jag har haft en fantastisk uppväxt i en varm familj. Säger detta, bara för att spekulationerna inte ska utvecklas mer.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har varit tydlig i mina svar, är inte motsägelsefull, vissa uppfattar mina svar korrekt medan andra misstolkar. Där det sker misstolkningar, föder det spekulationer och nya misstanker.
Om du refererar till misstolkningarna och rättar dem så minskar nog risken en hel del för att de ska föda nya spekulationer och misstanker.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Terje har tagit många fantastiska foton också, glöm inte det
Absolut helt fantastiska. Och som andra skrivit så är tekniken bakom bilden inget som spelar någon roll ifall man tycker om den. Bildkonst kan skapas på väldigt många sätt.

Men vad diskussionerna hela tiden handlar om är trovärdigheten i berättelserna om bildernas uppkomst.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller bilden från Söderhamn (det var 1 bild som fanns på baksidan av en broschyr) så var det en bild jag berättade om INNAN man började diskutera den. I en intervju med Hälsingekuriren.
Jag har hittat en artikel på helahalsingland.se (som är webversionen av Hälsingekuriren/Söderhamnskurire) som refererar till en intervju i Radio Jönköping med dig från 15:e september 2011 där du berättar om den bilden. Något tidigare omnämnande finns inte på webplatsen.

Kommer du ihåg när den intervju du refererar till publicerades?
 

PMD

Aktiv medlem
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hela uppståndelsen kring de där lodjuren, med drev i media och så vidare. Proportionerna är orimliga. Uppståndelsen har ju varit värre än om en seriemördare hade varit lös, och såvitt jag förstår har inget enda brott begåtts.
Ska man hårdra det så är väl all efterbehandling en form av manipulation, och även val av brännvidd och slutartid och bländare vid fototillfället manipulerar på sätt och vis avbildningen av verkligheten i form av perspektivförvrängning.
Man kan fundera på var gränsen går innan det blir "manipulation". Klistra dit ett djur är tydligen inte OK, inte heller byta plats på öronen på en elefant som uppmärksammades att någon gjort för något eller några år sedan, men sudda bort något skräp eller till och med en person som inte borde vara med i bakgunden, kan man göra det? Eller retuschera bort en dubbelhaka eller ett födelsemärke på en fotomodell?
Manipulation av bilder är helt OK. Att påstå att manipulerade bilder inte är manipulerade bilder är verkligen inte OK.
Så enkelt är det, och det var därför det blev stor uppståndelse. Människor gillar i allmänhet inte att bli lurade (även om det finns undantag).
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Har inga problem med det alls Terje.
De som filmar gör väl precis som när jag fotar.
Väljer ut det man tycker är intressant eller passar tänkt publik.
 

MNB

Aktiv medlem
Hur länge ska man behöva ta skiten? Jag tycker som så många andra att det han gjorde var fel. Det är jag övertygad om att Terje också tycker då han står för det.

Är inte det något typiskt Svenskt att man ska fortsätta att hacka på någon som redan lagt sig ner och erkänt?

Det drevet och att det drar igång igen nu pga dokumentären (jovisst, han har ställt upp självmant i den) men det ger väl inte folk rätt att fortsätta dra upp detta?

Han har ju uppenbarligen erkänt sina fel och det var vad jag tyckte mycket av det dokumentären handlade om. Det var inget "tyck synd om mig" eller liknande, han står ju för det och gjort är gjort.

Är det inte dags att gå vidare nu liksom...Varför hålla på och tjafsa om detta igen i denna tråden. Terje har ju försökt/har gått vidare, kanske dags att andra gör det med...

Jag tycker det varit starkt gjort av dig Terje och jag hoppas du mår bättre psykiskt nu och att all uppståndelse som är nu igen inte får den mentala hälsan att vackla.

Allt gott
 

Cygni

Aktiv medlem
En mycket trevlig dokumentär..
Har fortfarande svårt att förstå hur en sådan, i det stora hela, bagatellartad historia kunde få folk, nej hjärndöda individer att haspla ur sig den ena otrevligheten efter den andra. Det finns betydligt viktigare saker att lägga sin ilska på, bidragsfuskare och bedragare t.ex som drabbar oss skattebetalare.
Det var inte så kul att köpa en dyr fotobok och sen få veta att bilderna är fusk. Sen att haspla ur sig en massa otrevligheter behöver man ju inte göra. Att kalla folk för hjärndöda är inte heller trevligt. :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Hur länge ska man behöva ta skiten? Jag tycker som så många andra att det han gjorde var fel. Det är jag övertygad om att Terje också tycker då han står för det.

Är inte det något typiskt Svenskt att man ska fortsätta att hacka på någon som redan lagt sig ner och erkänt?

Det drevet och att det drar igång igen nu pga dokumentären (jovisst, han har ställt upp självmant i den) men det ger väl inte folk rätt att fortsätta dra upp detta?

Han har ju uppenbarligen erkänt sina fel och det var vad jag tyckte mycket av det dokumentären handlade om. Det var inget "tyck synd om mig" eller liknande, han står ju för det och gjort är gjort.

Är det inte dags att gå vidare nu liksom...Varför hålla på och tjafsa om detta igen i denna tråden. Terje har ju försökt/har gått vidare, kanske dags att andra gör det med...

Jag tycker det varit starkt gjort av dig Terje och jag hoppas du mår bättre psykiskt nu och att all uppståndelse som är nu igen inte får den mentala hälsan att vackla.

Allt gott
Det är lugnt för min del. 99.99 % av allt som sagts och skrivits om dokumentären har varit positiva. Om vi bortser från Flashback (inget annat än väntat) och bland vissa här på Fotosidan. Jag har gått vidare.

Men jag ska vid tid gå genom de olika inläggen och bemöta dessa. Tills nästa gång, och nästa, och nästa...
 

Terje H

Aktiv medlem
Det var inte så kul att köpa en dyr fotobok och sen få veta att bilderna är fusk. Sen att haspla ur sig en massa otrevligheter behöver man ju inte göra. Att kalla folk för hjärndöda är inte heller trevligt. :)
Men att påstå att bilderna i min bok är fusk, det verkar vara helt ok. Eller?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur länge ska man behöva ta skiten? Jag tycker som så många andra att det han gjorde var fel. Det är jag övertygad om att Terje också tycker då han står för det.

Är inte det något typiskt Svenskt......

Allt gott
Om vi skulle bli kompisar i den virtuella världen, maila varandra varje dag och du i efterhand fick veta att det jag skriver till dig är lögner och påhitt. Hur skulle du uppfatta det?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur länge ska man behöva ta skiten? Jag tycker som så många andra att det han gjorde var fel. Det är jag övertygad om att Terje också tycker då han står för det.

Är inte det något typiskt Svenskt att man ska fortsätta att hacka på någon som redan lagt sig ner och erkänt?

Det drevet och att det drar igång igen nu pga dokumentären (jovisst, han har ställt upp självmant i den) men det ger väl inte folk rätt att fortsätta dra upp detta?

Han har ju uppenbarligen erkänt sina fel och det var vad jag tyckte mycket av det dokumentären handlade om. Det var inget "tyck synd om mig" eller liknande, han står ju för det och gjort är gjort.

Är det inte dags att gå vidare nu liksom...Varför hålla på och tjafsa om detta igen i denna tråden. Terje har ju försökt/har gått vidare, kanske dags att andra gör det med...

Jag tycker det varit starkt gjort av dig Terje och jag hoppas du mår bättre psykiskt nu och att all uppståndelse som är nu igen inte får den mentala hälsan att vackla.

Allt gott
Hade tänkt att hålla mig ifrån att delta i denna tråden, men nu kan jag inte hålla mig längre. Även om Terje är fullt kapabel att försvara sig själv så vill jag ändå påpeka följande;

Håller med dig i det mesta du skriver ovan, det var ett j*vla hackande och huggande på Terje. Släpp och gå vidare för allt smör i Småland, eller nöjer ni er inte mindre än med att Terje begår självmord !? Är det det ni eftersträvar, att driva Terje till randen till ett fullbordat självmord !?

Själv upplever jag det som att det är den svenska avundsjukan som lyser igenom, Terje är ju (trots allt), en framgångsrik fotograf som lever på det han producerar, till skillnad från många som skriver i trådarna som handlar om Terje. Kanske är det där skon klämmer !?

Usch vad jag blir förbannad på detta drev !

"Den som är fri från synd, kastar första stenen "
 

acke

Avslutat medlemskap
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hela uppståndelsen kring de där lodjuren, med drev i media och så vidare. Proportionerna är orimliga. Uppståndelsen har ju varit värre än om en seriemördare hade varit lös, och såvitt jag förstår har inget enda brott begåtts.
Nu tycker jag att du överdriver en smula. Visst uppmärksammades fallet mycket i branschmedia, typ fototidningar, på fotosidan, och allra mest på obskyra sajter som Flashback, där folk kan vräka ur sig precis vad som helst i anonymitetens namn.
Men i allmänna nyhetsmedia var det ingen särskilt stor nyhet. Faktum är ju att den stora majoriteten svenskar inte har en susning om vem Terje är, än mindre att han har manipulerat bilder. Det är bara vi med specifikt foto- och naturintresse som känner till och minns denna story.
Att påstå att Terje-historien fick mer uppmärksamhet än vad en seriemördare skulle ha fått, det är en grov överdrift. Men visst håller jag med om att proportionerna i många fall var orimliga. Jag skulle hellre jämföra med metoo-vågen häromåret, där ett antal personer fick löpa gatlopp i media på mycket lösa grunder.

Jag har inte själv sett SVT-filmen, men tänker göra det ikväll. Ska bli intressant att se om den tillför något nytt till storyn.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Manipulation av bilder är helt OK. Att påstå att manipulerade bilder inte är manipulerade bilder är verkligen inte OK.
Så enkelt är det, och det var därför det blev stor uppståndelse. Människor gillar i allmänhet inte att bli lurade (även om det finns undantag).
Jo, det är ju helt sant förvisso, det är fult att ljuga, men det är poportionerna som är orimliga. Jag förstår den där killen i filmen som letat lodjur i skogen hur länge som helst och aldrig hittat ett enda, förrän det stod ett på gården som han hann springa efter och kunde ta en bild på, och så presenterar nån annan bild efter bild i en aldrig sinande ström, vilket måste kännas väldigt frustrerande, men utanför den initierade fotokretsen så är det bara bilder. Han har bevisligen ljugit men erkänt och fått ta emot en massa skit för det, men han är inte mördare eller våltdäktsman eller hustrumisshandlare. Jag tycker man kan lägga ned nu.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hade tänkt att hålla mig ifrån att delta i denna tråden, men nu kan jag inte låta bli.

Håller med dig i det mesta du skriver ovan, det var ett j*vla hackande och huggande på Terje. Släpp och gå vidare för allt smör i Småland, eller nöjer ni er inte mindre än med att Terje begår självmord !? Är det det ni eftersträvar, att driva Terje till randen till ett fullbordat självmord !?

Själv upplever jag det som att det är den svenska avundsjukan som lyser igenom, Terje är ju (trots allt), en framgångsrik fotograf som lever på det han producerar, till skillnad från många som skriver i trådarna som handlar om Terje. Kanske är det där skon klämmer !?

Usch vad jag blir förbannad på detta drev !

"Den som är fri från synd, kastar första stenen "
Det kanske var en passning till mig? Jag kan fråga dig också. Om vi blir brevkompisar, skriver till varandra ofta. Talar om livet, våra kärlekar och det vi vill med våra liv.

Och du i efterhand får veta att det jag skriver är lögner, jag ljuger dig rakt upp i ansiktet. Hur skulle du känna inför det?
 
ANNONS