Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmen om Terje

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Fråga 1 till Terje.

Du är en jätteduktig och erfaren fotograf.
Du vet precis hur lodjuren rör sig i ditt närområde.
Du kan locka dem med kattmynta i strumpor.
Ett av lodjuren har kommit fram till dig, lagt sig på en sten på 2 meters avstånd, och "himlat" med ögonen mot dig.
Hade du bara haft mer tid, så hade du tagit de foton som du manipulerade fram. Det intrycket får man av dig i dokumentären.
Varför har du då inte gjort det?

Terje presenterar 15 fantastiska lodjursbilder.
Först bli fråntagen en utmärkelse pga bildmanipulering, och sedan gå ut och ta lika bra bilder i verkligheten. Sicken grej. Vad häftigt.
Du hade återvunnit respekten hos många av oss.
De som stött dig skulle bli glada och stolta.
Du hade kommit i TV igen, och kunnat tala om dina bilder.
Hade bilderna varit tillräckligt många och bra, kanske du t.o.m. hade kunnat få tillbaka din utmärkelse.
osv.
Du skulle vinna så ofantligt mycket på att ta ett antal riktigt bra lodjursbilder.
Varför har du inte gjort det?

Fråga 2 till Terje.

Genom en dröm får du veta att du ska ta ett foto på en varg till din bok.
Du tar kameran, åker iväg, och där står vargen som om den väntat på dig.
Lodjuret kommer fram och lägger sig på en sten 2 meter från dig, helt orädd, helt oskygg.

Vad tror det är som gör att just du, och inga eller extremt få andra naturfotografer, får uppleva sådant här?
Först av allt vill jag tacka för dina inledande ord! 😊

Fråga 1: Jag förklarar i filmen varför jag då inte hade den tiden jag behövde. Efter 2011 har jag fortsatt med mitt fotograferande, faktiskt är det numera mer än någonsin. I min blogg publicerar jag hela tiden mängder av bilder. På Fotosidan har jag valt att inte vara aktiv med detta, men bloggen visar mängder. Efter 2011 har jag lärt mig att inte berätta om vad jag gör, utan redovisar vad jag gjort. Har även förklarat i media, i bloggen och under filmarbetet (som inte kom med) att jag håller en låg profil om lodjuren (dramaturgin i filmen ger sken av annat). Om inget annat så blir det lugnare kring mig som fotograf, men även i Mullsjöskogarna blir trafiken lägre från andra fotografer. Jag kan erkänna att jag sett lodjur under senare år, men berättar inget mer offentligt. Hur fortsättningen blir med lodjursbilder, det vet bara jag - och så vill jag att det ska fortsätta vara.

Fråga 2: Drömmen hade jag i oktober 2006, men är ju ingen drömtydare. Tror inte på sådant, är skeptiker. Men det gav mig en målsättning. Just under denna period hade alfatiken i Amungereviret i Hälsingland en sändare på sig, vilket man då kunde kolla via en app vart i reviret hon uppehöll sig (små rutor på kartan, tror det var 500m x 500m) med en tidsförsening på några timmar (minns inte hur länge). Visste då ungefär i vilket område hon rörde sig, plus möjligen flera i familjen. Detta förbättrade oddsen rätt mycket, då Amungereviret var mycket stort. Projektet Året, som blev en bok två år senare, var inte tänkt att bli en bok. Det var i första hand en test till mig själv för att se om jag kunde klara att få fram minst en bra bild varje dag under ett helt år, och något jag uppdaterade med bilder i en särskild gallerirubrik på den dåvarande hemsidan. Hade jag inte berättat om drömmen tror jag ingen hade uppmärksammat det i efterhand, då vargbilden egentligen inte är så speciell.

Det nära mötet med lodjuret var fem år senare, vilket är lång tid för mig. Rätt mycket vatten hann rinna under bron under denna tid, eller åtminstone riktigt många bilder på många fotoutflykter. Sedan 2006 har jag upplevt mycket framför kameran, mycket som också kan benämnas ”nästan för bra för att vara sant” - men det är just lodjur och varg som sätts på sin spets medialt, men det gäller att se helhetsbilden av mig som fotograf under alla dessa år. Då kanske du och några till, mer skulle tänkt att ”det var ju inte så konstigt”.

Långa svar på dina frågor, hoppas du ursäktar. Men verkligheten i mitt fotograferande är oändligt mycket större, än ihoppressat till 58 minuter i teve. Eller för den delen; en varg på jättelångt håll och ett lodjur på riktigt nära håll. Eller om man så vill: Varg på långt håll, fem år senare ett lodjur på nära håll som inte blev en bild. Dramaturgi är en sak, verklighet något helt annat.

Mvh Terje
 
Senast ändrad:

steffe53

Aktiv medlem
Varför tog du inte fram mobilen för...? Kameran låg 30 meter bort...?
Mobilen har man ju alltid med sig...!
Då hade du fått bilden! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Se nedan ett blogginlägg från Gunnar Glöersen som väckte de första misstankarna 2011. Han skriver att han blev filmad och intervjuad i många timmar, men inget av materialet kom med i filmen. Han verkar missnöjd med att han inte fick komma till tals.
Jag saknade också en referens till Glöersen i filmen. Jag väntade på att han skulle dyka upp efter att tre journalister syntes och hördes i bild (från Jönköpingsposten, Smålandstidningen och Svensk Jakt). Jag antog att det var en av dem som kontaktade Glöersen och frågade om lodjursbilden som Glöersen hade med i sin blogg, i avsnittet "Drömbilden", där han ifrågasatte bilden.

Filmen blev mer av en dramaberättelse än en dokumentärfilm när en av de centrala händelserna i hela historien inte ens nämndes.
Man kan konstatera att det ligger ett omfattande arbete bakom denna dokumentär. Visst hade det varit intressant att höra Glöersens syn på händelsen. Då kunde filmmakarna hellre ha klippt bort sekvenserna där Terje umgås sin pappa - de tillförde inte mycket, enligt min mening.
I Glöersens bloggavsnitt (som du också länkade till), Drömbilden 9 år senare, citerar Glöersen ur ett email från filmproducenterna, ”Vi har gjort många olika intervjuer och din intervju rymdes inte i slutänden, då det handlade om hur vi skulle bygga upp berättelsen dramaturgiskt”.

De tycks alltså ha varit mer intresserade av att göra en bra historia än en dokumentär.

Fantastiska lodjursbilder får man se på den sidan. Snyggt jobbat av Glöersen!

[Edit: meningsbyggnadsfel]
 
Senast ändrad:

light

Aktiv medlem
Jag såg dokumentären när den gick på tv. Dessutom såg jag Akt 5 Mötet i repris på svt-play. Filmen är OK. De flesta scener är bra. Men det finns också scener som jag uppfattade som ganska meningslösa, och som hellre kunde ha fyllts ut med nåt mera matnyttigt.

Jag var en av dem som beundrade Terjes bilder innan helv-t brakade loss. Det nya i filmen var att omfattningen av lögnen blev större för mig. Man tänker mest på att bilder blev manipulerade. Men filmen visade att det var minst lika mycket lögnaktiga texter i Terjes blogg som det handlade om. Så omfattningens storlek kom lite i ett annat ljus för mig.

Det avsnitt som jag bara var tvungen att se på nytt i svt-play var alltså det rätt långa avsnittet om Terjes möte med lodjuret. Det var så konstigt så jag behövde se om jag verkligen fattade rätt. Och jag är ledsen att behöva säga det, men jag förmår bara inte tro på den berättelsen. Och Terje förlåter mig nog för det eftersom han själv säger där att "ingen kommer att tro mig". Hela den berättelsen är alltför osannolik ur flera aspekter och har något av sagans gestalning i sig.

Men trots allt. Jag beundrar fortfarande Terjes bilder. Jag betraktar honom som en professionell konstnärlig fotograf som tar bilder helt i min smak. Han borde också få nån slags återupprättelse, för häxjakten har varit utom alla proportioner.

Men det borde inte bara vara ett program om detta. Det borde vara en serie. Som också tog upp och behandlade andra som har ljugit i olika fotografiska sammanhang. Det har ju skett flera avslöjanden under åren där pristagare avslöjats som fuskare. Och det är vad man råkat avslöja. Så det är alldeles säkert bara toppen av isberget. Säkert är det många där ute som fått ära, berömmelse och pengar men som inte förtjänar ett enda dugg av det.

Jag misstänker att det finns tusentals lögnfotografer ute i svängen. I Sverige säkert flera hundra. Hyllade och ärade. Förstås även på Fotosidan. Vore intressant om flaschbacks elittrupper kunde sättas in mot ett antal av dessa också. Men det är som om Terje har blivit en ställföreträdande syndabock. Han allena. Och det är varken rätt eller rättvist.

I den serie av program om detta ämne som jag efterlyser borde också ett handla om dagens redigeringsprogram, som har gjort det möjligt för vem som helst att med enstaka klick göra betydligt större och bättre manipulationer av bilder än det Terje gjort. Och sedan publicerar man utan att säga ett knyst. Eller till och med ljuger.

Vart har vi egentligen hamnat med fotografin? Vart är vi på väg? Vem kan man alls lita på idag? Och vem är syndfri? Ett program med de frågorna belysta vill jag också se.

För hur är det, om strålkastarljuset skulle granska varje fotograf idag ingående från alla hörn och kanter, vem skulle efter en sådan genomlysning sedan vilja kasta första stenen?
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har också sett dokumentärfilmen - både på svtplay häromdagen och när den sedan sändes på SVT igår. Som helhet tyckte jag dokumentären var bra och intressant.

Själva manipulerandet och turerna kring det är förstås en sorglig historia som hade kunnat ebba ut mycket snabbare och mindre smärtsamt ifall Terje hade lagt alla korten på bordet direkt. Men människan fungerar inte så, och särskilt inte om man har mycket att förlora vilket Terje hade. Så det ser jag inte som särskilt konstigt egentligen.

Det jag tar med mig från att ha sett dokumentären är flera saker, men faktiskt främst det faktum att jag är glad att Terje kom ut ur den där skogen. Det var det viktigaste i hela den här historien, tycker jag.

I dokumentären framkom det att du Terje inte längre bryr dig om vad andra tycker. Men en sak som borde vara viktig för dig är att försöka bygga upp ett förtroende igen kring dina bilder och ditt bildskapande. Många verkar av förklarliga skäl ha tappat det, tyvärr.

Även om du inte har större skyldighet än andra att kunna uppvisa ett RAW-original vid eventuella misstänksamheter mot dina bilder så borde det ändå vara skönt för dig att ha ett RAW-original att luta dig tillbaka på. Du kan ju fortfarande fotografera och jobba med dina jpeg-bilder precis som du gör nu bara det att du även ställer in kameran att också skapa RAW-filer.

RAW-filen behöver ju inte användas/redigeras utan bara sparas som just ett original. Merjobbet blir att katalogisera och det tar mer plats på dina hårddiskar, men det tänker jag att det kanske det kan vara värt för att återuppbygga ett förtroende kring dina bilder och ditt skapande?! Bara en tanke i all välmening.
 

Iwa

Aktiv medlem
Se nedan ett blogginlägg från Gunnar Glöersen som väckte de första misstankarna 2011. Han skriver att han blev filmad och intervjuad i många timmar, men inget av materialet kom med i filmen. Han verkar missnöjd med att han inte fick komma till tals.

Man kan konstatera att det ligger ett omfattande arbete bakom denna dokumentär. Visst hade det varit intressant att höra Glöersens syn på händelsen. Då kunde filmmakarna hellre ha klippt bort sekvenserna där Terje umgås sin pappa - de tillförde inte mycket, enligt min mening.

Episkt inlägg av Glöersen. Han var den som en gång drog igång historien. Nu avslutar han den i stor stil - genom att vara den som faktiskt tar de nära bilderna på katterna!
 

PMD

Aktiv medlem
för häxjakten har varit utom alla proportioner.
Jag hänger kanske för lite på sociala medier, men jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Det allra mesta av "drevande" och hatande skedde såvitt jag vet på Flashback. Flashback må ha sina (få) poänger, men det är verkligen inte ett (a)socialt medium som vi bör ha som norm. Om vi alltså räknar bort Flashback, var det så mycket häxjakt i övrigt? Det mesta av diskussionen som jag har sett har varit hyfsat sansat.
 

PMD

Aktiv medlem
I den serie av program om detta ämne som jag efterlyser borde också ett handla om dagens redigeringsprogram, som har gjort det möjligt för vem som helst att med enstaka klick göra betydligt större och bättre manipulationer av bilder än det Terje gjort. Och sedan publicerar man utan att säga ett knyst. Eller till och med ljuger.

Vart har vi egentligen hamnat med fotografin? Vart är vi på väg? Vem kan man alls lita på idag? Och vem är syndfri? Ett program med de frågorna belysta vill jag också se.
Jag tror att vi bör ge upp tanken på att bilden aldrig ljuger (eller nyanser av det). Med AI-teknik kan man skapa helt artificiella bilder som inte går att skilja från riktiga när man tittar på dem.

Här är en kort video från en firma som ger bort 100000 bilder på helt konstgjorda ansikten.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag hänger kanske för lite på sociala medier, men jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Det allra mesta av "drevande" och hatande skedde såvitt jag vet på Flashback. Flashback må ha sina (få) poänger, men det är verkligen inte ett (a)socialt medium som vi bör ha som norm. Om vi alltså räknar bort Flashback, var det så mycket häxjakt i övrigt? Det mesta av diskussionen som jag har sett har varit hyfsat sansat.
Ja, måhända har det gått inflation i uttrycket ”drev” på sistone. Att många människor engagerar sig i en fråga och uttrycker åsikter betyder inte med automatik att det är ett drev eller en häxjakt. Så länge diskussionen är lugn och saklig och baserad på fakta, så kan den vara livlig utan att vara ett drev. Blandar man däremot in vilda spekulationer, gissningar, grova överdrifter, förolämpningar och invektiv (såsom ofta tycks hända på Flashback), då kommer saken i ett annat läge.
 

cardazio

Aktiv medlem
Såg dokumentären nu och det var kul att se upptäckarglädjen. Fantastiskt att man kan ha kvar det efter att ha varit aktiv så länge och verkade även vara hög kvalitet på negativen som visades.

Synd att det inte räckte med konventionella medel. Liknar bobslädesdelen av Ludmillas karriär, men i detta fallet tror jag säkert att det varit demoraliserande för aspirerande fotografer som inte kom i närheten av den närkontakt med djuren som förfalskades. Väldigt onödigt alltihop eftersom han hittat ett eget formspråk och är kunnig som fotograf, men det ligger nog ett stort bekräftelsebehov i botten.
 

HåG

Aktiv medlem
Efftersom jag inte minns händelsen från början var det intressant att se filmen.
Nu har jag även läst Glöersens blogginlägg Drömbilden 9 år senare.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte har med Glöersen i filmen.
Hans bilder på Lo hade varit ett fint avslut på filmen tycker jag. Lo är ett fantastiskt djur som jag bara sett vilt en gång i mitt liv. Att Glöersens bilder är tagna med fast monterade kameror tycker vissa är fusk men han är tydlig med det. Jag blev faktiskt lite inspirerad av det. Som trebarns far har man inte samvete att sitta dag effter dag i skogen men att rigga kameror kan man ju göra. Kanske får bli en sån i julklapp!
 

PMD

Aktiv medlem
Att Glöersens bilder är tagna med fast monterade kameror tycker vissa är fusk men han är tydlig med det. Jag blev faktiskt lite inspirerad av det. Som trebarns far har man inte samvete att sitta dag effter dag i skogen men att rigga kameror kan man ju göra. Kanske får bli en sån i julklapp!
Tänk på att en kamera som inte manövreras från platsen där den är uppställd räknas som bevakningskamera och därmed gäller GDPR (kamerabevakningslagen) för användningen.

Om jag har tolkat rätt så har GDPR gjort det lite lättare för den som vill använda åtelkameror, men det är nog bra att kolla upp lite vad som gäller.
 

thommya

Aktiv medlem
Efftersom jag inte minns händelsen från början var det intressant att se filmen.
Nu har jag även läst Glöersens blogginlägg Drömbilden 9 år senare.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte har med Glöersen i filmen.
Hans bilder på Lo hade varit ett fint avslut på filmen tycker jag. Lo är ett fantastiskt djur som jag bara sett vilt en gång i mitt liv. Att Glöersens bilder är tagna med fast monterade kameror tycker vissa är fusk men han är tydlig med det. Jag blev faktiskt lite inspirerad av det. Som trebarns far har man inte samvete att sitta dag effter dag i skogen men att rigga kameror kan man ju göra. Kanske får bli en sån i julklapp!
Håller med fullständigt - varför är inte Glöersen med i filmen, en fullständig gåta.
Och hur mådde han själv efter både drevet han omedvetet triggade igång samt blev utsatt för själv? Inte många som tycker synd om eller visar sympati med Glöersen, som bara var ute efter sanningen. Och den fann han ju med bravur mha FB.
Finfina bilder på lodjur dessutom som kunde visats i filmen.
Filmen om Terje väcker tyvärr fler frågor än svar.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Först av allt vill jag tacka för dina inledande ord! 😊

Fråga 1: Jag förklarar i filmen varför jag då inte hade den tiden jag behövde. Efter 2011 har jag fortsatt med mitt fotograferande, faktiskt är det numera mer än någonsin. I min blogg publicerar jag hela tiden mängder av bilder. På Fotosidan har jag valt att inte vara aktiv med detta, men bloggen visar mängder. Efter 2011 har jag lärt mig att inte berätta om vad jag gör, utan redovisar vad jag gjort. Har även förklarat i media, i bloggen och under filmarbetet (som inte kom med) att jag håller en låg profil om lodjuren (dramaturgin i filmen ger sken av annat). Om inget annat så blir det lugnare kring mig som fotograf, men även i Mullsjöskogarna blir trafiken lägre från andra fotografer. Jag kan erkänna att jag sett lodjur under senare år, men berättar inget mer offentligt. Hur fortsättningen blir med lodjursbilder, det vet bara jag - och så vill jag att det ska fortsätta vara.

Fråga 2: Drömmen hade jag i oktober 2006, men är ju ingen drömtydare. Tror inte på sådant, är skeptiker. Men det gav mig en målsättning. Just under denna period hade alfatiken i Amungereviret i Hälsingland en sändare på sig, vilket man då kunde kolla via en app vart i reviret hon uppehöll sig (små rutor på kartan, tror det var 500m x 500m) med en tidsförsening på några timmar (minns inte hur länge). Visste då ungefär i vilket område hon rörde sig, plus möjligen flera i familjen. Detta förbättrade oddsen rätt mycket, då Amungereviret var mycket stort. Projektet Året, som blev en bok två år senare, var inte tänkt att bli en bok. Det var i första hand en test till mig själv för att se om jag kunde klara att få fram minst en bra bild varje dag under ett helt år, och något jag uppdaterade med bilder i en särskild gallerirubrik på den dåvarande hemsidan. Hade jag inte berättat om drömmen tror jag ingen hade uppmärksammat det i efterhand, då vargbilden egentligen inte är så speciell.

Det nära mötet med lodjuret var fem år senare, vilket är lång tid för mig. Rätt mycket vatten hann rinna under bron under denna tid, eller åtminstone riktigt många bilder på många fotoutflykter. Sedan 2006 har jag upplevt mycket framför kameran, mycket som också kan benämnas ”nästan för bra för att vara sant” - men det är just lodjur och varg som sätts på sin spets medialt, men det gäller att se helhetsbilden av mig som fotograf under alla dessa år. Då kanske du och några till, mer skulle tänkt att ”det var ju inte så konstigt”.

Långa svar på dina frågor, hoppas du ursäktar. Men verkligheten i mitt fotograferande är oändligt mycket större, än ihoppressat till 58 minuter i teve. Eller för den delen; en varg på jättelångt håll och ett lodjur på riktigt nära håll. Eller om man så vill: Varg på långt håll, fem år senare ett lodjur på nära håll som inte blev en bild. Dramaturgi är en sak, verklighet något helt annat.

Mvh Terje
Tack för ditt svar Terje.

Angående min första fråga.

Du berättar att du fotograferat massor sedan skandalen.
Då verkar det än konstigare att du inte tagit de där lodjursbilderna, som du hela tiden sagt att du skulle kunna ta. Det skulle ju ha betytt så oerhört mycket positivt för dig, och för de som stöttat dig.

Att "trafiken blir lägre i Mullsjöskogarna från andra fotografer" (ifall du inte är där och fotograferar lodjur), förstår jag inte.
Menar du att det skulle komma paparazzis och fotografera dig, eller menar du att det skulle komma andra naturfotografer, för att dra nytta av att du lockar fram lodjur?
Du "erkänner" (!) att du "sett lodjur under senare år, men berättar inte mer offentligt".
Hela din familj, och era relationer, har visats i TV. Dina möten med lodjuren vill du dock inte släppa ut i offentligheten ......
Nej. ditt svar övertygar inte.

Angående min andra fråga.

Vargfotot.
Du blev inspirerad av en dröm.
Sedan tog du reda på var vargen var, åkte dit, och tog kortet.
Då förstår jag. Av dokumentären fick jag intrycket av att det varit mer "mytiskt" än så.

Lodjursmötet.
Jag har inte tidigare hört talas om att ett vilt lodjur kommit fram till 2 meters avstånd, och betett sig som en "huskatt".
Antalet år och bilder mellan vargfotot och lodjursmötet, tycker jag saknar betydelse.
Du hävdar att du som fotograf ofta upplever sådant som "nästan är för bra att vara sant", och, ur det perspektivet, tycker du att vi andra ska tänka om lodjursmötet att "det var ju inte så konstigt".
Nej, den logiken köper jag inte.
Min fråga förblev helt obesvarad.
"Vad tror du det är som gör att just du, och inga eller extremt få andra naturfotografer, får uppleva sådant här?"

---------

Du är en duktig fotograf. Vi är många som tycker det.
Du är en karismatisk person; duktig föreläsare och stor inspiratör. Det framgick av filmen.
Egentligen behöver du inte "förfalskningar och personmystik".

Ditt svar på mina frågor handlade mest om vilken aktiv och duktig fotograf du är. Helt onödigt.
Det är din trovärdighet som är ifrågasatt. Kan vi på FS lita på att det du skriver är sant?
Att ljuga på det sätt du gjort, är något helt annat än att säga att man ska gå och tvätta händerna, när man ska bajsa.
Det finns ofta undertoner av makt och överlägsenhet i att manipulera andra, typ filmens "det här kommer nog ingen att upptäcka" (ej exakt citat).
Sådant hör inte hemma i en vänkrets, det skapar misstroende och dålig stämning.

Du har avslöjats med att förfalska ett stort antal lodjursbilder.
Då var alltså alla berättelser om de lodjuren, som hörde ihop med bilderna/fotograferandet, rena påhitt.
En fantastisk historia håller du dock fast vid, den om lodjuret som kom fram till dig som en tam huskatt.
Jag tror på den än mindre, efter att ha fått ditt svar.

Du är verkligen fotograf Terje. Mer fotograf än de flesta av oss. Både sett till livsbetydelse och nedlagd tid.
I dokumentären visades hur en annan naturfotograf reagerade, när han fick syn på ett lodjur.
Du blev nära kompis med ett lodjur, i ditt närområde, men följde inte upp det. Inte ett enda foto.
De där lodjursbilderna skulle ha betytt så oerhört mycket för dig, och du verkar inte ens ha försökt att ta dem.
Mina frågor om det besvarade du mest med svepskäl och tal om annat.

Du är ingen ond människa Terje. Du vill inte andra ont.
Tvärt om. Du vill gärna dela din kunskap, och inspirera andra.
Men, med ditt förfalskande och ljugande, har du gjort andra ont och skadat förtroendet för fotografin.
Då krävs det mer än en dokumentär för att göra comeback. T.ex. fullständig ärlighet.

Jag avslutar dialogen med dig Terje, för nu.
Dokumentären fick mig att förstå psykologin bakom fuskandet.
Diskussionen i den här tråden har varit mycket intressant. Jaha, du har slirat på sanningen även före skandalen med lodjursbilderna.
Det verkar som om du fortsätter ungefär som tidigare, tycker jag.
Det räcker så för mig.
Det finns viktigare saker än att läsa om dig och ditt fotograferande. Speciellt som jag inte litar på att det som skrivs är sant.
Det finns fler duktiga fotografer.
Till ditt försvar kan anföras, att du kanske inte är mer ärlig mot oss andra, än vad du är mot dig själv.
 

Terje H

Aktiv medlem
Efftersom jag inte minns händelsen från början var det intressant att se filmen.
Nu har jag även läst Glöersens blogginlägg Drömbilden 9 år senare.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte har med Glöersen i filmen.
Hans bilder på Lo hade varit ett fint avslut på filmen tycker jag. Lo är ett fantastiskt djur som jag bara sett vilt en gång i mitt liv. Att Glöersens bilder är tagna med fast monterade kameror tycker vissa är fusk men han är tydlig med det. Jag blev faktiskt lite inspirerad av det. Som trebarns far har man inte samvete att sitta dag effter dag i skogen men att rigga kameror kan man ju göra. Kanske får bli en sån i julklapp!
Varför Glöersen inte var med i filmen, kan jag inte svara på. Det var ett beslut som filmteamet gjorde, och en fråga man får ställa till dem. Vet att de hade filmat honom. Det är väldigt mycket som filmats, men som inte kom med. Även sådant som jag sagt. Dramaturgin i filmen är filmteamets, inte min. Ni får gärna fortsätta diskutera, men jag kan själv tycka att filmen i vissa hänseenden sätter saker för mycket på sin spets. Visst är jag oerhört jävig i frågan, då det är en film om mig. Men jag hoppas att de som ser filmen, kan se filmen som en film; ambitionen var att försöka skapa en objektiv bild - men alla som sysslar med stillbild och film vet att det är en omöjlighet. På samma sätt som att mycket av det som står i tidningen är starkt färgat av journalisten och tidningens profil.

Väldigt mycket av det som jag har fått bemöta och förklara sedan 2011 har en grund i tredjepartsinformation, vad man läst i någon tidning, vad man sett på teve, vad man hört eller läst att andra sagt eller skrivit - det har skapat en offentlig bild av mig som många väljer att tro på. Och när jag förnekar, då blir det bara ännu en osanning från mig då många inte har förtroende för mig. Ett moment 22. Vilket gör att det inte är jag som äger problemet längre. De flesta förklaringar föder också nya frågor, ny förundran, nya misstanker.

Däremot har jag märkt en stor positiv effekt av filmen; de absolut flesta som kontaktat mig direkt har varit mycket positiva och har visat sig kunna sortera. Vilket gör mig mycket tacksam.

Jag har lovat tidigare att tröska mig genom de olika inläggen här i tråden, ska försöka avdramatisera de värsta ryktena, svara ärligt och respektfullt (det enda som är vinnande i längden) - men jag har fortfarande inte tiden att kunna göra det. Så ni får ha lite tålamod.
 
Senast ändrad:
ANNONS