Annons

Filter för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du inte kan efterlikna i efterbehandlingen är ett cirkulärt polfilter. Så det är överst på listan.

Inget alls är bäst rent generellt.
Om man inte är nöjd med de bilder man tar så undersöker man varför. När man har kommit på varför så försöker man hitta en lösning. Ibland är lösningen ett filter av ena eller andra sorten.

När jag fotar med vidvinkel eller annars när jag får med mycket himmel på bilden brukar jag sätta på ett gradual-ND filter för att göra himlen mörkare.

Välkommen till djunglen skulle man kunna säga...
Benägen att hålla med Eskil23, i normalfallet inget filter alls. Däremot ett skarpt o bra objektiv.

Sen kommer man alltid till situationer när det kan vara bra att ha.
Solnedgång är svårt att få bra utan ett graduerat gråfilter. Det finns andra knep som att exponera två bilder och slå ihop i datorprogram typ PS eller liknande men inget jag själv pysslar med.

Långa exponeringstider dagtid än nästan omöjliga att ta utan starka gråfilter. Mulna dagar,kvällar o nätter går det lättare men det är inte alltid du kan bestämma exakt dag eller tid för ditt fotograferande och definitivt inte över vädret för dagen.
Gråfilter är alltså till stor hjälp om du vill ha svepande moln eller mjukt vatten. Ju starkare filter desto längre tid och desto större effekt på mjukhet respektive "svep"

Till skillnad mot Antic så (om jag visst vad jag vet idag) så är nog polfiltret det jag skulle skaffa sist av dessa tre. Alla är vi olika, men förutom att förstärka färger och ta bort reflexer så själ det ett bländarsteg i tid vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Alltså det är jättesvårt att rekomendera det ena eller andra, man får prova sig fram. Köp inte de billigaste filtren, det brukar vara kass kvalitet. Sedan är det en smaksak om man väljer skruvfilter eller filterhållare med fyrkantiga filter. Jag har bägge modellerna och de har båda sina för och nackdelar.

ANNONS
Götaplatsens Foto