Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fixa till bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Jag fotograferade i helgen en hel del bilder på min systerdotters bröllop. Jag var dock inte den "oficiella" fotografen men jag vill fixa till en del bilder och ge bort som present till paret. Jag är inte så hemma på bildbehandling och framförallt inte på att konvertera RAW filer till svartvitt. Jag har gjort ett försök med en av bilderna och även försökt göra en sepiatoning men jag vet intye om det blev så bra... Kan ni hjälpa mig med försag på hur jag ska få så bra svartvita bilder osm möjligt. Jag har helt enkelt bara använt kommandot "Ta bort färg" när jag gjorde bilden men det finns kanske bättre sätt? Jag har tyvärr bara tillgång till Photoshop Essentials 2.0 just nu. Jag lägger in en länk till min bild och hoppas på bra förslag!

Mvh Peter

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=409768

Vil du göra dett enkelt och snabbt, Googla fram lämpliga actions - finns massor, helt gratis ! Då kan du göra s/v, sepia och massa olika andra toningar i layers och i slutändan bestämma själv graden av kontrast/toning osv.

Bilden (som jag ser den på den skärm jag sitter vid just nu) ser en aning mörk ut, sepiatoningen är inte riktigt bra. Nåväl, prova med att gå in på "Färgbalans" med ursprungsbilden, lägg till "röd" cirka 25 steg. Tag sedan "gul" 10-15 steg. Du kan givetvis laborera fritt med dessa värden men det skall alltid vara ungefär dubbelt så mycket rött som gult. Tar du omvända proportioner ser det bara ut som ett dåligt fixerat fotografi...;-)).
Nu vet jag inte exakt hur PS essentials ser ut men dessa funktioner bör definitivt finnas.
När du ändrar färgbalansen som jag skriver här blir bilden "automatiskt" en aning ljusare och troligen räcker den förändringen.
På detta sätt har jag tonat bilderna i albumet "Haga i Göteborg": http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=6354
Du kan ju kolla där och se om det är den tonen du är ute efter.
Lycka till!
Us

Hej Ulf och Jorma,
Tack för era kommentarer. Angående om bilden är mörk eller inte är svår... Skärmen hemma ser bra ut men på skärmen på jobbet ser det lite mörkt ut. Båda är kalibrerade. Jag ska prova att leta macron och testa din metod för sepiatoning, Ulf.

Tack igen,

Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto