Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusförändring

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag kollade in en del bilder med förvrängd focus och undrade om dessa är gjorda med TS-E objektiv? De med lensshift alltså.

Skulle gärna se fler sådana bilder, då jag planerar att använda liknande förvrängning i en film. Vart kan jag se sådana bilder?

(Alltså, förvrängningar i skärpedjupet så det ligger snett eller "onaturligt", med en surrealistisk känsla till följd.)

Det vanligaste användningsområdet för TS-E objektiv är att räta upp linjer vid t.ex. arkitekurfoto. Förvrängd fokus är det inte, utan mer mökligheten att kontrollera skärpedjupet.
Man kan nog hitta bilder på pbase, där man kan söka på använd utrustning. Objektiven kostar 12995:- st.

Tilt/shift

Det finns två varianter som bägge går ut på att "flytta" linsen i förhållande till huset. Den ena kan som sagt räta upp linjer men den andra kan förlägga fokusplanet snett vilket jag antar är det du är ute efter. Gå in på;
www.shiftlenses.com

Där står allt du behöver veta.../
Nik

ANNONS
Götaplatsens Foto