Annons

Format för bilder på storbildsskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mammaratsi

Ny medlem
Hej!
Jag ska fota ett företagsevenemang som sedan ska visas på storbildsskärm som ett bildspel. Jag vet inte exakt vilken typ av utrustning som ska användas för visning av bilderna och är osäker på vilket format bilderna måsta ha för "att göra sig" i storformat. Har du erfarenhet av detta? Vilken upplösning/storlek ska bilderna ha? I vilket program gör du bildspel? Fungerar det att bränna på CD/DVD-skiva?
Tacksam för svar!

Hej!
Jag ska fota ett företagsevenemang som sedan ska visas på storbildsskärm som ett bildspel. Jag vet inte exakt vilken typ av utrustning som ska användas för visning av bilderna och är osäker på vilket format bilderna måsta ha för "att göra sig" i storformat. Har du erfarenhet av detta? Vilken upplösning/storlek ska bilderna ha? I vilket program gör du bildspel? Fungerar det att bränna på CD/DVD-skiva?
Tacksam för svar!

Vilken upplösning man ska ha på bilderna är helt kopplat till vilken enhet som de ska visas i. Det är alltså snudd på omöjligt att ge ett generellt svar.

Gör du bilderna 1024 pixlar breda har du i alla fall bilder som duger i de flesta format.

ProShow Gold är ett bra bildspelsprogram som ger dig möjlighet att skapa bildspel till många olika medier, bland annat DVD.

Vilken upplösning man ska ha på bilderna är helt kopplat till vilken enhet som de ska visas i. Det är alltså snudd på omöjligt att ge ett generellt svar.

Gör du bilderna 1024 pixlar breda har du i alla fall bilder som duger i de flesta format.

ProShow Gold är ett bra bildspelsprogram som ger dig möjlighet att skapa bildspel till många olika medier, bland annat DVD.

De projektorer jag kommit i kontakt med sista tiden har samtliga haft högre upplösning och resultatet blir då tyvärr sämre.

Jag har gjort många bildspel för bland annat SAS och det som brukar vara viktigast är om det är 16:9 eller 4:3 som bilderna ska visas på. Även på en CD får du in en jäkla massa bilder i jpg så om det är 16:9 kan du safe:a o köra 1920x1080 i slutändan. Själva plåtandet, det kör du på med som du brukar men ha i beaktning att 16:9 har en annan safe frame än en normal digitalkamera.

Vi saknar fortfarande svar på en viktig fråga: vad är det för skärm bilderna ska visas på? Storbildsskärm säger oss inget. Hur många pixlar har skärmen? En riktig storbildsskärm typ Jumbotron på Globen har inte särskilt många pixlar. Eller är det en stor TV som menas?

Dessutom: hur kommer bilderna till skärmen? Kopplas den som skärm till en dator? har den egen bildvisningsfunktion via USB-port? Ansluts en DVD-spelare till den? Eller nåt annat?

ANNONS
Götaplatsens Foto