Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotoprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns några andra bra program förutom photoshop?
Jag vet att det är det bästa, men min dator är för slö för att ha det installerat.
När man läser tidningar så finns det en mängd olika program. Finns det några som är bättre än andra?
Jag har precis börjat ge mig in i din digitala världen och känner att detta är helt nytt. Datorer har jag hållit på med sedan länge, men nu tänkte jag ge mig på att förändra och förbättra digitala bilder. Något jag aldrig gjort tidigare. Tips och råd tar jag tacksamt emot.

GIMP

GIMP är ett mycket trevligt alternativ, precis som Paint Sho Pro är det ett "Hej jag vill se ut & fungera som Photoshop"-program. Dock tar det bara bråkdelen av din datorkraft :)

Klart värt att testa om du nu har "slö dator"

Just det, det är gratis också :)

http://www.gimp.org/

GIMP har ett mycket attraktivt pris. 0 kr, dvs fritt att ladda ner och fritt fram att ändra i källkoden.

Vad är det du vill göra? Bildbehandlingsprogram äter minne, så även med en lite långsammare dator kan det gå bra bara du ser till att den inte har för lite minne. Sedan har du inte sagt vilken plattform du använder. Mina tips nedan är för PC/Win.

Photoshop är ett underbart program, tyvärr kostar det mer än vad min plånbok kan tåla i dagsläget. Men Photoshop Elements är inte dåligt det heller och kostar en spottstyver i sammanhanget. I dagsläget kan man köpa Elements 3.0 för 895:- eller Elements 2.0 för 695:- med den senare följer då en uppgraderingskupong som man tydligen "löser in" via Adobes hemsida och får version 3.0 hemsickad till sig utan extra kostnad. Jag har inte provat detta senare sätt utan skaffade 3.0 direkt i butik, det var bara vad expediterna sade till mig. De kunde dock inte svara på hur lång tid det skulle ta för Adobe att skicka programvaran.

Paintshop är som Roland rekommenderade är ett mycket kompetent program och inte långt från Photoshop i funktionalitet. Men mycket snabbare än det är det nog inte.

Sedan finns det faktiskt en hel del bra gratisprogram. Ska du "bara" justera foton, tex ändra vitbalans, kurvor och skärpa dem kan jag rekommendera ett program som heter photocontrol. Killen som skapade det har inte längre någon hemsida vad jag vet men om man söker på google kan man hitta en länk till det. Är man bara ute efter att skärpa bilderna kan man använda systerprogrammet sharpcontrol istället.

Tack för svaren.

Jag tackar så mycket för alla svar och ska mig en titt på de som ni rekommenderar. Jag vill ju helst att det ska vara på svenska men det är inget krav. Det är bara det att det är lite lättare att förstå.

De enda program jag har som är på svenska är just Photoshop Elements och Gimp. För mig är det dock nästan mer förvirrande att de har försökt översätta en massa termer, men det är en smaksak. Tycker inte alltid det blir lättare eftersom dokumentation och tips från folk ofta använder de engelska termerna.

Håller faktiskt på att sammanställa en liten sida med alla program jag har installerade på datorn för fotobruk efter att jag skulle tipsa en vän. Började igår men har än så länge bara samlat ihop länkarna. Om jag kommer ihåg kan jag skicka länken till sidan sedan. Det är på intet sätt en komplett lista, bara en samling med de program jag själv använder och uppskattar. Många är gratis, men en del är shareware/trialware.

Kan rekommendera XnWiew.Ett gratisprogram som dessutom kan öppna råfiler från dom flesta kameror.Väldigt simpelt och lättanvänt men innehåller trots det de verktyg man behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto