Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Hot mot yttrandefriheten?

Om jag uppfattat saken korrekt så har AndeLin hotat Fotosidan.se med att polisanmäla publiceringen av bilden om inte bilden raderas. Vilket också skedde efter några dagar då bilden försvann från tråden..

Om det stämmer, är det i mitt tycke är ett ganska kraftigt övertramp mot yttrandefriheten, då bilden inte på något sätt kan betraktas som kränkande.
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om jag uppfattat saken korrekt så har AndeLin hotat Fotosidan.se med att polisanmäla publiceringen av bilden om inte bilden raderas. Vilket också skedde efter några dagar.

Om det stämmer, är det i mitt tycke är ett ganska kraftigt övertramp mot yttrandefriheten, då bilden inte på något sätt kan betraktas som kränkande.
Intressant ämne, men borde kanske få en egen tråd?

Petter ...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur ställer sig man till detta. Är i princip samma sak som frågeställning.

Jag var anlitad i helgen på ett bröllop för att dokumentera enbart deras vigsel i kyrkan. De betalade mig en saftig summa. Jag frågade alla ifall det är ok att fotografera, ingen invändning från de 60 gästerna. När allt var klart så kom 10 av personerna inklusive prästen, bestman o tärnorna och sa att jag vart tvungen att radera bilderna där de förekom. Efter att ha läst denna tråd innan så var det moraliskt rätt av mig att göra det. Fick radera 300 av 310 bilder. Gick därifrån med 10 bilder på ringen och 10.000 kr i fickan och inga bilder på brudparet att få.




/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hur ställer sig man till detta. Är i princip samma sak som frågeställning.

Jag var anlitad i helgen på ett bröllop för att dokumentera enbart deras vigsel i kyrkan. De betalade mig en saftig summa. Jag frågade alla ifall det är ok att fotografera, ingen invändning från de 60 gästerna. När allt var klart så kom 10 av personerna inklusive prästen, bestman o tärnorna och sa att jag vart tvungen att radera bilderna där de förekom. Efter att ha läst denna tråd innan så var det moraliskt rätt av mig att göra det. Fick radera 300 av 310 bilder. Gick därifrån med 10 bilder på ringen och 10.000 kr i fickan och inga bilder på brudparet att få.




/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Det verkar som att situationen blev bra för fotografen och de som betalade. Men det hade ju kunnat bli ett smaskigt dilemma där hälften av de närvarande absolut ville ha kopior av bilderna där de själva var med. Lätt är det inte. Men min grundinstälnning är att du gjorde rätt som raderade.

Petter ...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Säg att det blir en stor fluga med fotografering, varje gång du går på stan så är du medveten om att du är med på minst 10 porträttliknande bilder. Dessa bilder hamnar sedan på en social sida där du kan söka efter bilder på position, tid och namn på personer på bilderna. Tror du inte lagen ändras då?
Att publicera bilder är nåt helt annat än att fota fritt på stan.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du har alltså ingen egen vilja eller omdöme, utan gör alltid allt som andra ber dig om?
Klart jag har fullt av vilja, åsikt, omdöme och allt annat också. Som jag också tillämpar dagligen i mina försök att vara en god medmänniska.
Men just nu diskuterar vi inte huruvuda det är moraliskt riktigt att fotografera någonting. Vi diskuterar hur vi ska agera om någon ber oss att inte fotografera, ber oss att radera, ber oss att inte publicera.
(åtminstone är det vad jag diskuterar)

Petter ...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Klart jag har fullt av vilja, åsikt, omdöme och allt annat också. Som jag också tillämpar dagligen i mina försök att vara en god medmänniska.
Men just nu diskuterar vi inte huruvuda det är moraliskt riktigt att fotografera någonting. Vi diskuterar hur vi ska agera om någon ber oss att inte fotografera, ber oss att radera, ber oss att inte publicera.
(åtminstone är det vad jag diskuterar)

Petter ...
Om en tjuv som du fångade på bar gärning genom att fotografera händelsen ber dig radera och aldrig publicera bilderna så hade du gjort det?



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Att publicera bilder är nåt helt annat än att fota fritt på stan.
För motivet är det inte så stor skillnad. Blir man fotograferad så kan man ju när som helst också bli publicerad..
Själva fotoögonblicket är man närvarande vid och kan ha något sånär kontroll över. men vem sjutton har möjlighet att kontinuerligt skanna av nätet för att se ifall man finns på bild där nåonstans.

Petter ...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
För motivet är det inte så stor skillnad. Blir man fotograferad så kan man ju när som helst också bli publicerad..
Själva fotoögonblicket är man närvarande vid och kan ha något sånär kontroll över. men vem sjutton har möjlighet att kontinuerligt skanna av nätet för att se ifall man finns på bild där nåonstans.

Petter ...
Så det är bara ett problem de gånger man vet om att man blir fotograferad? ...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej. Eftersom bilden uppenbarligen och sannolikt kan användas som bevis i ett brottmål.

Petter ...
Du vet inte om ett verkligt brott har begåtts. Det är upp till rätten att avgöra detta. Kunde varit ägaren till huset som bröt sig in pga han tappar nycklarna och ber dig radera bilderna. Någon förklaring vill han inte ge dig.

Flickan med mobilen kunde ha hållit en stulen mobil vilket enbart föräldrarna visste om därav att de inte ville ha det på foto och flickan som inte visste om detta gav sitt medgivande om fotot.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Ja egentligen.
Men frågan är fortfarande hur vi agerar om någon ber oss sluta, ber oss radera, ber oss att inte publicera. Alltså om någon upptäcker att den blir/blivit fotograferad.

Petter ..
Man låtsas som att det regnar eller som att man inte förstår språket. Eller helt enkelt springer allt vad man kan därifrån.
Problem solved :)

Sen övar man på att fota i det fördolda, så det inte händer igen.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du vet inte om ett verkligt brott har begåtts. Det är upp till rätten att avgöra detta. Kunde varit ägaren till huset som bröt sig in pga han tappar nycklarna och ber dig radera bilderna. Någon förklaring vill han inte ge dig.

Flickan med mobilen kunde ha hållit en stulen mobil vilket enbart föräldrarna visste om därav att de inte ville ha det på foto och flickan som inte visste om detta gav sitt medgivande om fotot.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Sant. En besvärlig situation. Måste hanteras med förnuft och omtanke. Enkla grundprinciper duger inte alltid att benhårt hålla sig fast vid.


Petter ...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Sant. En besvärlig situation. Måste hanteras med förnuft och omtanke. Enkla grundprinciper duger inte alltid att benhårt hålla sig fast vid.


Petter ...
Inte särskilt besvärligt. Eftersom du inte vet om det är ett brott eller inte du fått med på bild är det väl bäst att spara bilden. Ifall du skulle höra talas om ett inbrott har du en bild du kan vända dig med till polisen.
 
ANNONS